Unescon maailmanperintökohde Lalibela

Tukul Village Lalibela
Read my review - 4/5 stars

Flag of Ethiopia  ,
Friday, January 14, 2011

Tämä reissu syntyi hiukan ex temporena, saimme tiedon mahdollisesta bussikyydistä Lalibelaan viikkoa ennen, ja sitten olimmekin jo varaamassa lentoja Hiltonin Ethiopian Airlinesin toimistossa. Koska olin tullut Etiopiaan ko. lentoyhtiön lennolla, sain alennusta lähes 50 %. Maksoin lennosta kotiin noin 80 USD.

Matkaan lähdimme keskiviikkoaamuna 12.1., yövyimme matkan varrella Woldia-nimisessä kaupungissa, kaupungin hienoimmassa Lal-hotellissa. Termillä hienoin tarkoitan taas vähän jotain muuta kuin mitä olettaa voisi. No, olipa kuumaa vettä suihkussa! Eikä yhtäkään torakkaa, tai muuta elukkaa.

Matka kesti kaiken kaikkiaan 14 tuntia Addiksesta... Aikamoista istumalihasten puuduttamista, mutta maisemat olivat kuin postikortista - kiivettiin ihan huisia mäkiä ylös, serpentiiniteitä jotka aika ajoin olivat melkoisen huonossa kunnossa. Margarita oli ihan elementissään ja kuin kotonaan, alpeilta kun on kotoisin.. Häntä ei paljoa huimannut! Lämpötilat vaihtelivat myös aika ajoin, ja korvilla oli kestämistä sillä korkeudet vaihtelivat huimasti! Päivitän kuvia kunhan pääsen niihin käsiksi, pakkasin nimittäin ne kaikki Tommin muistitikulle! Suomessa ovat siis.

Itse Lalibela olikin sitten sitä mitä siitä olen lukenutkin - aivan mahtava. 10 kiveen hakattua erilaista kirkkoa keskellä karua vuorista erämaata. Upeita maalauksia, ihanaa suitsukkeen tuoksua. Miinuspuolena mainittakoon sadat muut turistit meidän lisäksi, ja oppaamme... "tässä on maalaus, tuossa on munkki..." Tiesimme enemmän paikasta kuin hän pelkän Lonely Planetin oppaan avulla!

Noh, sellaista se on. Reissu oli upea, majapaikka oli todella kiva ja paransimmekin illat maailmaa parvekkeellamme maisemia ihastellen. Tällaisessa reissussa tutustuu toiseen melkoisen hyvin, ja löysimmekin yhtenäisyyttä sieluistamme Maggyn kanssa :) Näin ne parhaat ihmissuhteet syntyvät!

Teen kuviksen opelleni raportin Lalibelasta kuvineen, julkaissen sen täällä sitten kotiin palattuani, ja niitä kuvia sitten myös kanssa.

My Review Of The Place I Stayed

Loading Reviews