Time to leave Curacao -

Trip Start Aug 12, 2013
Trip End Aug 20, 2013

DAG 9- Time to leave Curacao!

Flag of United States  , Texas
Tuesday, August 20, 2013

Den här dagen ( tisdag) lämnade vi paradisön Curacao för att ta oss hem till Texas igen.

Som ni säkert förstått kom vi hem i tisdags natt, sent den ( 20/8) eller snarare den 21/8 vid 00.30.

Eftersom flyget gick vid 15-tiden kunde vi passa på att få en sista relaxstund på beachen. Vi passade också på att äta en lättare lunch på hotellrestaurangen ( chicken enchiladas and avocado) jättegott var det. Sen var jag bara tvungen att beställa in min favorit, jordgubbssmoothie.

Sen tog vi vårt pick och pack och körde den dryga timmen till Hatoflygplatsen utanför Willemstad.
Att lämna in hyrbilen på flygplatsen gick smidigt och bra och vi fick tillbaka vår security deposit på $400.

Något som förvånade oss var att de skilde män och kvinnor åt vid security checken, dvs en kö för män och en för kvinnor.

Flyget till Miami tog ca 2 timmar ( lagom lång flygtid), vi flög med America Airlines och servicen ombord var helt ok.

När vi kom till Miami var det knökfullt med människor. Helt otroligt mycket folk. En tisdagkväll (?!) Säkerheten var rigorös kan vi meddela. Inte så konstigt med tanke på att Miami är gränsflygplats till framför allt Sydamerika. Och där vet ni ju vad som finns.

På flygplatsen åt vi en supergod fish tacorätt ( med mahi mahi= en vit god fisk) sen avslutades middagen med en Florida Key lime pie. Sött men gott :)

Slutliga tankar om Curacao:

Ett fantastiskt resemål helt enkelt. Vi var ute efter något mer än bara vita sandstränder och lapa sol. Visst, vi fick det med, men vi ville också få lite kulturellt utbud samt aktiviteter och det fick vi på Curacao. Snorklingen var dessutom 1-klassig. Vädret tyckte vi var toppen, visst var det fuktigt och hett, men inget vi klagar på.

Om man vill kan man flyga över till Aruba från Curacao. Det kostar ca 7-800 kr t/r p.p. Flygtiden är ca 40 min. Att åka till Sydamerika ( Columbia och Venezuela) avrådes starkt, även om det ligger väldigt nära Curacao, i synnerhet Venezuela. Det är väldigt kriminellt i dessa länder.

Vi hade fördel som kunde flyga från USA, vilket besparade oss både pengar och långa flygtider. Men vi vet att det går direktflyg med KLM från Amsterdam om man inte vill resa via USA. Flygtiden från AMS är ca 8,5 -10 timmar.

Det finns så mycket att berätta om Curacao, om ni är intressade av att veta mer så hör av er till oss via bloggen.

Vi har valt att avsluta denna reseblogg med ett axplock foton och filmer från resan.

Tack till er alla som följt oss genom att läsa vår blogg.

Slutligen, vi kommer definitivt att återkomma till charmiga Curacao.

Maria och Johan