Het echte Afrikaanse leven

Trip End Jun 21, 2010

Lidiko Lodge

Flag of South Africa  , KwaZulu-Natal,
Wednesday, June 16, 2010

Drie dagen crashen in het midden van Unesco's eerste Wereld Erfgoed: het eerste nationale park van Zuid-Afrika: Greater Saint Lucia Wetland Park World Heritage Site. En dat ligt op 40 minuten van dat andere park: Hluhluwe/Imfolozi Game Reserve. Allemaal in de provincie KwaZulu-Natal.

Lidiko Lodge, 95 Mc Kenziestreet, Saint Lucia Estuary, http://www.lidikolodge.co.za

+++++++++++++++++++++

Omdat we gisteren ook weer later waren aangekomen dan het programma aangaf, besluiten we om vandaag toch eerst een Bike Game Drive (fietssafari) te doen. We ontbijten dus om 07:00 uur, met uitzicht over de hippo pool een heerlijk ontbijt op het terras.
Maar wat een prachtig land en wat een ervaring. Net of je met je fietsje door de Beekse Bergen rijdt, maar dan echt. Impala's (en andere type herten die we thuis moeten opzoeken) zebra’s, gnoes, apen en grote vogels. Maar ook nijlpaarden en krokodillen, op nog geen 10 meter liggen ze te bakken in de zon.

Om 11:00 uur zijn we weer onderweg. Op weg naar Saint Lucia, aan de kust, weer in Zuid-Afrika. We stoppen langs de snelweg bij enkele hutjes die hier veelvuldig langs de snelweg staan. De gastvrijheid, de leefwijze en de eenvoud van het leven raken ons allemaal diep. Onvoorstelbaar hoe weinig deze mensen hebben. We moeten ons inhouden om niet onze portefeuille leeg te gooien hier, daar zou je niet echt goed aan doen.

We maken ons op voor de volgende grensovergang, nog twee kilometer, en rijden door een dorp. "He kijk, een voetbalwedstrijd." Aangezien voetbal de rode draad is van deze week moeten we stoppen. We rijden de bus tot aan de achterlijn van het veld, waar zo’n 300 toeschouwers een schoolvoetbalwedstrijd bekijken. Hartverscheurend. Een halflekke bal waar een flap gewoon aan los hangt en waar de helft van de spelers op hun blote voeten op een klei/rots veldje spelen. Fanatiek spel en er lopen zeker talenten rond. Petten en andere oranje spullen worden uitgewisseld. Op zijn verzoek geven we de hoofd van de school ons e-mailadres. “Anything, anything you can send us, please. A new ball, computers, money, anything”.