De weg naar Swaziland

Mlilwane Wildlife Sanctuary

Flag of Swaziland  ,
Tuesday, June 15, 2010

Mlilwane Wildlife Sanctuary, Nyala Village
Overnachten in traditionele Zulu Beechive hut.

+++++++++++++++++++++++

Dag drie brengt voorlopig de meeste verhalen met zich mee. We rijden van Johannesburg naar Swaziland. Snelweg N17 is volledig in de verbouwing, pas nadat we een provinciale weg opduiken kunnen we echt gas geven. Het land is vlak en saai en niet wat we in ons hoofd hebben als je denkt aan Afrika. De weg leidt ons langs vele dorpen die opvallen door de gigantische krottenwijken die er omheen staan. Huizen niet veel groter dan onze tuinhuisjes, wat een armoe hier op het platteland

Via Ermelo en Amsterdam komen we aan bij een kleine grensovergang. Hier moet veel gestempeld worden, maar ze hebben alle tijd want verder is er niemand. Het wordt zelfs een waar festijn, met op verzoek van de vrouwelijke douaniers en mannelijke politieagenten een dansfeest, inclusief vuvuzuela-ruilhandel.

Na dik drie kwartier kunnen we verder en het gas wordt erop gezet. “He, er rent een vent achter de auto en er staan nog wat mensen te zwaaien. Wat doen we? Gas! Nee terug.” Het blijkt dat na Zuid-Afrika ook Swaziland een grenspost heeft. Dat mannetje in zijn wachthok en die verbogen slagboom hadden we echt niet als zodanig herkend. Het wordt wederom een ervaring op zich. De deur van Immigration gaat open met een touwtje aan de deur. De oranje outfit doet weer wonderen. Opnieuw feest, maar nu aan Swazizijde.

De weg aan Swazizijde is beduidend minder van kwaliteit, maar het landschap is prachtig. Wat opvalt is dat hier zo ongelooflijk veel mensen op straat lopen. He, een politiecontrole. Ook deze man moet breed uit lachen om de Hollandse auto en oranje mannen. Plotsklaps zegt hij met serieuze stem: “drivers licence please”.  Om vervolgens te waarschuwen voor “people and wild cattle on the road”. Wat zegt-ie?

Wederom komen we bij zonsondergang op onze bestemming aan. Achter iedere struik binnen het park zien we al wilde dieren. En dan, wat gaaf die traditionele Swaziland bee-hives hutten! En dat restaurantje, de Hippo Haunt. Hier alleen (nog) geen hippos, maar wel impala op het menu en double tia maria’s. En om deze fantastische dag in stijl af te sluiten, dansen we mee met traditionele Swazi dancers, hullulluulluulluuluulu.

FR1908 on

Ben erg benieuwd naar de analyse van de Swaziland vets.