Sleepless in Buenos Aires..

Trip Start Sep 01, 2010
Trip End Dec 11, 2010

Flag of Argentina  , Capital Federal District,
Saturday, October 23, 2010

Det ble en lang flytur med Aerolineas Argentinas. Uten noen form for underholdning (TV etc) var vi glade for at det var en nattflyvning. Siden vi krysset dato-linjen fikk vi plutselig en dag ekstra! Vi dro fra New Zealand paa kvelden 22 Oktober og kom frem i Buenos Aires 14 timer senere, ettermiddag 22 Oktober.... Ikke nok med at vi ble litt doegnville, vi ble litt dag/dato-ville ogsaa..

Det foerste Hostellet vi sjekket inn paa virket greit paa nettsidene, men tydeligvis var vi for gamle til aa bo der da det var den mest naturlige ting i verden at det var fester i fellesomraadet til 5 om morgenen. (Lydisolasjon er ikke eksisterende i disse gamle bygaardene.)
Selv om vi hintet litt til resepsjonisten om forholdene fikk vi bare tilbake at "Hey, come on.. Itīs Saturday!!". Hmmm. What to say..
Etter litt om og men fant vi oss et nytt, litt mer back-packer orientert Hostel i samme nabolag.

Buenos Aires er vikerlig en fatastisk livlig og spennede by! Med 13 millioner innbyggere sier det seg selv at vi snakker om en stor by, med mange gater og forskjellige bydeler. Foerste dagen tok vi den obligatoriske turist-aktiviteten "Hop-on, Hop-off" buss for aa bli bedre kjent med byen og bydelene. La Boca, med uendelige tangoshow og sceneopptredener, Maradonna Imitatorer, La Boca Stadion, nye velstaaende Puerto Madera, gravplassen med rike og beroemte paa Richoletta og designbutikker i Palermo.

For foerste gang siden Kina foeles det som en begrensing aa ikke snakke det lokale spraaket. I motsetning til det meste av Asia saa er det sjelden en finner noe informasjon eller personer som snakker engelsk. Spansken vaar er for aa si det mildt, meeeeget begrenset og noe mer avansert enn aa bestille en oel og et glass vin kan vi ikke. Det gaar mye i tegnsprrak, men til gjengjeld saa er laeringskurven paa spansk bratt siden det ike er noen vei utenom aa proeve seg.
Til gjengjeld er levekostnadene her er en del lavere enn i New Zealand og naa er det slutt paa aa lage sin egen mat i en bobil.

Den tidligere presidenten Nestor Kirchner doede denne uken, og hele Buenos Aires gikk av skaftet. Det var offisiell soergedag hvor hele byen ble lagt doed, ikke en eneste restaurant, kafe, butikk eller skomaker vaar aapen og det virket som alle innbyggerene hadde strimlet til Plaza de Mayo med blomster og flagg for aa hedre den tidligere presidenten. Vi tok istedet turen ut til Tigre, litt nord for byen for aa komme oss litt bort fra byen og slappe av paa et elvecruise langs deltaet.

I kveld blir det Tangoshow og Tangokurs og i morgen baerer det ut paa tampasen for aa see litt Argentinske cowboys in action!

Vaart foerste moete med Soer-Amerika har vaert fantastisk og vi gleder oss til aa dra videre til Equador.