Old Delhi

Trip Start May 16, 2013
Trip End Jun 06, 2013

Flag of India  , Delhi,
Saturday, May 18, 2013

Vanmorgen om 7u de wekker gezet want omstreeks 8u kwam Raj ons aan het hotel ophalen voor een dagje Old Delhi. In tegenstelling tot het nieuwe Delhi dat we gisteren bezochten, is het oude Delhi een pak chaotischer en drukker. Is eigenlijk niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat Delhi zo'n 15 miljoen inwoners telt! Als eerste stond vandaag de Jama Masjid (moskee) op het programma. Om deze moskee binnen te mogen moesten we de schoenen uitdoen en kregen we een moemoeshort (letterlijk) aangedaan. Zeer indrukwekkende moskee met een indrukwekkend binnenplein dat ook weer felbezocht is door Indische toeristen (hebben weer een hele dag mensen foto's van ons zien nemen). Het Red Fort was onze tweede bezienswaardigheid voor vandaag en het had de naam niet gestolen. Het ford bestaat uit een 2 km lange omwalling uit rode zandsteen dat de Mughal - keizer liet bouwen als residentie in 1638. Binnenin opnieuw talrijke gebouwen omringd door prachtige tuinen. Na het Rode Fort sprongen we een riksja in voor een tochtje door de oude moslimwijk waar de straatjes te smal zijn om met de auto te passeren. Zo pufte onze riksja-driver voorbij ontelbare eetkraampjes en winkeltjes met zijde, zilver en prullen allerhande. We zagen ook iemand met volle overgave en gewapend met een soort plumeau-stokje een rat uit zijn winkel jagen. Op de stoep waren ook enkele straattandartsen aan het werk. Uiteraard zijn de hygiënische omstandigheden van zo'n praktijk op z'n minst bedenkelijk maar op die manier is er toch enige vorm van tandverzorging voor de armen. En die zijn hier met veel. En overal.
Na de riksja-ride gingen we nog 'vlug' even langs het Ghandi museum waar we uiteindelijk zo'n 2 uur langs de informatieborden, foto's en citaten zouden slenteren. Een gids gaf ons ook een uitgebreide rondleiding doorheen het Gandhi-mini-technopolis museum (nou dat heeft geld mogen kosten) waarin elk expositiestuk door een technisch snufje moest worden opgestart. Het meest waren we echter onder de indruk van zijn slaapkamer met zijn persoonlijke bezittingen (waaronder het befaamde brilletje). Vanuit deze kamer kon je Gandhi's "laatste voetstappen" volgen tot aan het tempeltje in de tuin waar hij in '48 werd neergeschoten.
Na de uitputtende dag opnieuw een uitgebreide siësta in het hotel, straks nog iets lekker gaan eten en vanavond niet te laat 'op de dons' want morgenvroeg vertrekken we naar onze volgende bestemming Jaipur!

Leen on

Amaai, dames, dat ziet er fantastisch uit! Ik hoor het al... straks komen jullie terug als negertjes (of kreeftjes). 44°C, das ni gelachen... Misschien 1 voordeel, dan zullen jullie dagen als sterren geteld zijn en moeten jullie niet te veel harten meer breken.
Groetjes uit het koude, natte België,

Ikke.

mama on

amai ziet er allemaal weer heel indrukwekkend uit!!!
Geniet maar van de historie van het land en van de rest natuurlijk!!!!
En geniet van het kleine diva-gevoel haha dat zal vlug over zijn terug in Belgie
Dikke kus mama en papa