Tortuguero 1

Trip End Dec 24, 2012

Hostel El Icaco

Flag of Costa Rica  , Province of Cartago,
Wednesday, December 19, 2012

Korte samenvatting van vandaag: het was een LANGE dag!

Om 5u opgestaan voor de eerste busrit van Turrialba naar Siquierres (1u30). Volgende bus van Siquierres naar Limon (1u20) en laatste van
Limon naar Moín (20min) waar we de halte misten maar nog snel de bus konden laten stoppen zodat we maar enkele minuutjes moesten terug wandelen.
Na deze 3 busritten stond een boottocht van Moin naar Tortuguero op het programma wat normaalgezien 3 à 4u zou duren.
Normaalgezien kunnen we wel stellen aangezien onze boot zich ergens halverwege vastvoer op een zandbank zodat iedereen moest uitstappen. Op zich niet zo erg, ware het niet dat we eventjes voordien alligators en krokodillen hadden gespot langs de oevers!
Bon, even later konden we zonder kleerscheuren en met alle ledematen terug in de boot kruipen zodat we verder konden varen.
Costa Rica zou Costa Rica natuurlijk niet zijn zonder één of ander technisch defect en ja hoor... een half uur later liet de motor sputterend de geest waardoor we al dobberend moesten wachten op een andere boot.
Na 3,5u bus en 6u boot kwamen we eindelijk aan in Tortuguero, een piepklein dorpje op een strookje land van misschien 500m breed tussen de Caribische Zee en het netwerk van kanaaltjes tussen de mangroven. "Tortuguero" betekent eigenlijk "schildpaddenvanger" aangezien op deze stranden elk jaar duizenden schildpadden hun eieren komen leggen. Vroeger werden ze gevangen en in de soep gedraaid maar aangezien de schildpadden nu beschermd worden, zijn de vroegere jagers gidsen geworden. Spijtiggenoeg zijn er momenteel geen schildpadden te zien.
Na onze zeer lange dag, een douche en een eerste test van de "caribean cuisine" en dan nog een paar uurtjes uitgewaaid in de hangmatten aan het strand.