PN Corcovado - Exit

Trip Start Nov 30, 2012
Trip End Dec 24, 2012

Flag of Costa Rica  , Puntarenas,
Saturday, December 15, 2012

Vannacht voor de eerste keer redelijk slecht geslapen aangezien een gezin op het lumineuze idee was gekomen om hun kleine van 1,5 jaar mee te nemen voor een overnachting in een tent op Corcovado (kleine begon uiteraard al redelijk snel van zijn oren te maken en hield daarmee dan ook iedereen wakker). Daarbij kwam dan nog eens dat het enorm warm was en dat de eerste kampeerders begonnen op te breken rond 4u...
Zelf stonden we om 4u45 op zodat we rond 5u30, na onze bokes met confituur, gepakt en gezakt konden vertrekken richting Carate zo'n 20km naar het zuiden... We moesten zo vroeg vertrekken aangezien sommige delen van het pad (strand en rivieren) enkel bij laagtij konden worden bewandeld.
De tocht zelf liep deels door de jungle, deels over het strand en was niet steeds geweldig goed aangegeven. Gelukkig waren er al mensen voor ons vertrokken zodat we dankzij het betere spoorzoekwerk uiteindelijk toch de goede weg konden vinden (en niet in de jungle moesten overnachten). De afstand op zich viel wel mee, enkel op de stukken over het strand in de blakende zon (30’ en meer) in combinatie met de rugzak was het soms op de tanden bijten.
Voor sommigen onder ons was het soms ook in het zand bijten...
Onderweg nog enkele pizotes, aras, aapjes en een miereneter tegengekomen.
3 Liter zweet en 7,5u later kwamen we aan in Carate (ook wel gekend als het einde vd wereld) waar we om 4u30 de "colectivo" naar Puerto Jimenez zouden nemen. De colectivo is een vrachtwagen en het enige vervoersmiddel van Carate naar de bewoonde wereld. Tegen 5u was het duidelijk dat er een probleem was maar niemand die wist wat er aan de hand was aangezien er in het hol van Pluto geen telefoon/mobiel netwerk is. Uiteindelijk kwam er een kerel op een motor ons en de 20 overige gestrande toeristen vertellen dat de colectivo in panne was gevallen.
De enige manier om nog in Puerto Jimenez te geraken was meerijden in de open laadbak van een enorme vrachtwagen die normaalgezien bouwmaterialen vervoert.
Het voordeel van zo'n open vrachtwagen is dat we de prachtige sterrenhemel konden zien, het nadeel is dat je bij elke boom die je passeert een hoop takken, bladeren én beesten op je hoofd krijgt (en dat zijn er wel wat in de jungle)! Sommige kerels vonden dat blijkbaar nog niet leuk genoeg een kropen bovenop de kader van de laadbak waar ze voortdurend takken moesten ontwijken.
Onderweg nog even een paar kuub vuilnis opgeladen en dan de zéér hobbelige weg verdergezet totdat de vrachtwagen zich zo'n meter diep vastreed in de modder... (Laten we jullie er even aan herinneren dat dit gebeurde na een slechte nacht, 20km stappen, 5u wachten en zo'n 2u schoktherapie met beesten op je kop). Dankzij het graafwerk van de mannen aan boord, kon de vrachtwagen zich uiteindelijk toch losrijden en konden we verder hobbelen.
Uiteindelijk kwamen we 5u later (ipv 2) aan in Puerto Jimenez waar we het eerste hotel binnenstapten en een kamer namen.
Nog een frisse douche om de beesten weg te spoelen (en we stonken ook best wel een beetje) en dan baksteensgewijs een welverdiende nachtrust tegemoet.

Ps: sorry geen foto's getrokken met de iphone