PN Corcovado - Midden in de jungle

Trip Start Nov 30, 2012
Trip End Dec 24, 2012

Flag of Costa Rica  , Puntarenas,
Thursday, December 13, 2012

Vanmorgen met het tsjierpen van de krekels uit bed want om 5u15 werden we verwacht aan het ontbijt. Een stevige kop koffie, vers fruit, toast en roereitjes verder, konden we vertrekken richting het strand waar de boot naar Parco Nacional Corcovado op ons wachtte. Liesbeth besloot onderweg nog even de plaatselijke fauna en flora in de beek van wat dichterbij te onderzoeken en was meteen gecamoufleerd voor de rest van de trip.
De zee, die volgens ons nog redelijk kalm was, bleek voor een Amerikaanse aan boord toch net iets te wild. Ze vervloekte zowat alles en iedereen op de boot en de gidsen hebben waarschijnlijk een million-dollar lawsuit aan hun broek omdat er teveel golven waren op zee. (en de zee in de namiddag wordt nog een pak ruwer dus de terugtocht beloofde nog interessant te worden.
Parco Nacional Corcovado is één van de grootste beschermde regenwouden ter wereld (55km2). Het park is gelegen op een schiereiland en heeft een kuststrook vergelijkbaar met die van belgië.
Aangekomen in Corcovado, trokken we erop uit met onze gids Javier die ons met zijn telescoop veel dieren liet zien. We zagen 4 soorten apen, hagedissen, verschillende mooie vogels waaronder de redheaded woodpecker (zoals Woody Woodpecker).
Rond 1u 's middags was de tour gedaan en vertrok de rest van de groep met de boot terug naar huis. Wij blijven hier echter de komende 2 nachten camperen in het rangerstation La Sirena. We zitten hier echt in het midden van de jungle en er komt dan ook regelmatig iets van wildlife voorbijgetrippeld.
Na het opzetten van de tent (en een lichte paniekaanval omdat we de stokken eerst nergens vonden), bleven we in het rangerstation aangezien het buiten stortregende.
De faciliteiten zijn hier zeer beperkt: er zijn in principe geen kookvuren (enkel die van de rangers die je niet mag gebruiken) en een paar douches en wc's die je niet kan sluiten.
Uiteindelijk vonden we een ranger die toch een beetje water voor ons wou koken zodat we onze instant noodle soup konden 'klaarmaken'.
Na het eten alles de tent ingesleurd want anders zijn de ratten/wasberen/coatis/kapucijnaapjes er misschien mee weg.
Ondertussen is het hier 20u wat ongeveer middernacht is in de jungle dus we kruipen niet onder wol want het is hier snikheet en vochtig, maar we gaan toch een oogje proberen dicht te doen.
Morgen voor dag en dauw de jungle in zodat we misschien een tapir, poema, jaguar, krokodil of haai kunnen spotten (bij hoogtij zwemmen de haaien vanuit de zee de rivier in)!