Aan de toeristen ontsnapt

Trip Start Sep 10, 2012
Trip End Jun 10, 2014

Flag of Cambodia  , Khêtt Rôtânôkiri,
Sunday, December 2, 2012

De groep die die dag vanuit don det naar de grens ging, was behoorlijk
groot. Iedereen regelt van tevoren een ticket naar waar ze naartoe
willen gaan in cambodja, en het bleek al snel dat het overgrote deel
naar Phnom Penh of naar Siem Reap(met de tempels van Angkor Wat) gingen.
Zoals we hadden ingeschat, gingen er maar heel weing (4 personen) naar
Ban Lung.

Blijkbaar zat er ook een "visaservice" inbegrepen bij het ticket. Zodra
we met de boot van Don Det aan de kust van ***Ban Nagasan*** aankwamen,
moesten we een stukje wandelen en werden we met z'n allen (geschat zo'n
70 man) aan het schrijven gezet; formulieren voor het Cambodjaans visum.
Toen dat allemaal afgerond was en we goed en wel aan de andere kant van
de grens stonden, begon de verwarring.

Ten eerste moesten we heeeeel lang wachten voor ons visum. Het paspoort
van gabriela bleef wel heel lang weg, en ze moesten zelf nog zoeken, om
'm vlak voor de bus vertrok tevoorschijn te toveren. Ten tweede bleek
het ook heel lastig om de toeristen uit te leggen welke bus ze moesten
hebben. Uiteindelijk moest zo'n beetje iedereen met dezelfde bus mee om
onderweg ergens van bus te wisselen voor de verschillende plaatsen. Tot
zover "service"!

We werden met z'n zessen gedropt op een splitsing met wat kraampjes en
de mededeling dat we maar moesten wachten voor onze volgende bus. Na wat
rondvragen bleek dat we een grote bus moesten hebben. Uiteindelijk kwam
er een grote bus aan met de goede bestemming. Hij was al vol, maar we konden nog ergens tussengepropt worden. GabriŽla ging zitten waar daarvoor een klein kindje op zat, en de stoel was erg nat.. Maar daar kwam ze natuurlijk te laat achter. Tja, niks aan te doen..

In Ban Lung aangekomen, werden we weer opgewacht door een aantal guesthouse-mannetjes die allemaal hun geplastificeerde blaadje met foto's van het guesthouse voor onze neus hielden. De goedkoopste hebben we maar uitgekozen en we gingen met grote rugzak voorop en de kleine rugzak om, achterop. Weer een ervaring rijker zeggen we maar. We kregen een kamer die super simpel was, maar ook goedkoop. 's Avonds kwamen we erachter dat er heel veel Cambodjaanse travestieten en dergelijke in de kamers naast ons zaten. Niet erg hoor, maar het feit dat ze de hele tijd lawaai maakten, zorgde ervoor dat we de volgende ochtend een upgrade hebben genomen.

Ban Lung is een kleine stad met niet veel toerisme. Er is een mooi vulkaan-meer waar je goed kunt zwemmen (terwijl de locals foto's lopen te maken van de meisjes in bikini) en een paar leuke watervallen om te bezichtigen per tour of per gehuurde scooter. We hebben een scooter gehuurd en zijn de eerste dag wezen zwemmen en de tweede dag zijn we naar twee watervallen gereden. De wegen naar de watervallen waren heel slecht en lang, dus we konden jammer genoeg niet alle watervallen zien, maar die we wel zagen, waren erg mooi!

Bij de tweede waterval zagen we een bordje met 'elephant tours', wat wij een hele slechte zaak vinden. Niet veel later zagen we twee prachtige olifanten uit het bos komen met lange ijzeren kettingen aan hun voeten. Het was een heel triest gezicht om te zien hoe zulke mooie en intelligente beesten worden gebruikt als werktuigen en toeristen-vervoermiddel. Ze horen gewoon in het wild te lopen met hun eigen kudde waar ze niet lastig gevallen worden door mensen.
Ik snap niet waarom mensen niet beseffen dat ze zulke praktijken in stand houden met hun geld. Maar waarschijnlijk denken ze er totaal niet over na en doen ze die dingen alleen voor hun plezier en klaar. Door de dingen die we over olifanten te weten zijn gekomen (zoals dat ze eigenlijk niet zo sterk zijn als de meesten denken en veel minder kunnen tillen dat ze vaak moeten doen en dat ze heel veel tijd nodig hebben op een dag om te eten en ze dat niet kunnen doen wanneer ze toeristentours moeten maken), maken zulke praktijken me triest. Je zou verwachten dat opgeleide mensen toch wel beter kunnen weten.

Verder was er niet veel bijzonders, maar dat hoeft ook niet altijd. De rust was goed!
We wilden niet te lang blijven hangen, en hebben daarna een hele vroege bus gereserveerd voor de volgende ochtend die ons naar Phnom Penh zou brengen.