Van klein naar GROOT

Trip End Apr 28, 2006

Flag of Argentina  ,
Saturday, April 15, 2006

¡Hola Chicos!

Wie denkt dat reizen alleen maar zeer relaxed is, heeft het mis. ¨Zit ik wel in de juiste bus?????¨, ¨stoppen ze mijn bagage echt wel in de bus???¨, ¨ligt mijn rugzak wel veilig boven in het bagagerek???¨, ¨is dit de stad waar ik uit de bus moet???¨.

We waren in Montevideo aan het wandelen, kwamen een winkelcentrum tegen en besloten om te kijken of we daar een hapje konden eten. Na de almuerzo (dagmenu) weggewerkt te hebben liepen we wat door het winkelcentrum en kwamen we het bureau van Buquebus tegen. Dit is de maatschappij die met boten tussen Colonia en Buenos Aires heen en weer vaart. Wij wilden met een van die boten mee. Het kwam dus toch maar even goed uit dat we tegen dat bureau aanliepen. Gelijk maar twee kaarten gekocht voor vrijdag de 14de. We konden niet geloven dat we de kaarten zo gemakkelijk bemachtigd hadden.

Dolblij naar een internetcafe gelopen en ons vorige verhaal ingetikt. Daarna toch nog even op de mail gekeken. In de mailbox een berichtje van het hostel dat we in Colonia geboekt hadden. Dit hostel hadden we met reden alvast geboekt. Momenteel is het Semana Santa, Heilige week. De scholen hebben vrij en veel mensen zijn Goede Vrijdag vrij. Een reisweek voor de Argentijnen dus. Er wordt daarom aanbevolen om accomodatie voor deze week vooruit te boeken. Vanwege eerdere ervaringen in de vakantieperiode van de Argentijnen hadden wij dus vooruitgeboekt.

Berichtje van het hostel geopend. Tijdens het lezen van het berichtje sloeg de stress toe. Er was iets fout gegaan met de boeking. Het hostel had geen bedden meer vrij. Leuk, zeer leuk om dat de middag voor vertrek te lezen. Het hostel had het berichtje ook pas om 15.30 uur die dag verstuurd. Maldita sea en nog veel meer andere Spaanse scheldwoorden vlogen door onze koppen. K$"#####.....oke, geen plek. Op internet naar bedden in andere hotels en hostels gezocht. Allerlei sites bezocht, google heeft heel wat sites te voorschijn getoverd. Bij veel hotels en hostels gevraagd of ze bedden vrij hadden. Resultaat na 2 uur zoeken 0,0. Tja, wat nu... Nouja, gewoon maar heen gaan. Met elkaar overlegd wat te doen wanneer er echt geen plek voor ons zou zijn. Besloten om in dat geval overdag Colonia te bekijken en eventueel `s avonds proberen om aan boord te komen van een schip richting Buenos Aires. ´s Avonds hebben we extra genoten van onze hotelkamer.

`s Ochtends vroeg ontbeten en zonder buskaarten voor een trip naar Colonia naar het busstation vertrokken. Daar kwamen we om 9.10 uur aan en om 9.30 uur zaten wij in de bus naar Colonia. In Uruguay is het niet echt nodig om buskaarten dagen van te voren te boeken. Er is altijd wel een staanplaats in de bus.

In Colonia aangekomen eerst maar eens naar de toeristeninformatie gelopen. Daar kwamen we erachter dat we nog hotels konden boeken voor de nacht van dinsdag op woensdag en voor de nacht van woensdag op donderdag maar dat er absoluut geen accomodatie meer te krijgen was voor de nacht van donderdag op vrijdag. Uhm, volgens onze boottickets zouden we vrijdag vertrekken. Besloten om toch twee nachten in Colonia te verblijven. We besloten om te proberen de vertrektijden van onze boottickets te wijzigen. Nadat we ons in de zoveelste hotelkamer geïnstalleerd hadden, richting Buquebus gelopen. Het wijzigen van de vertrektijden bleek geen probleem te zijn. Binnen 10 minuten stonden we weer buiten. Geen extra kosten. Dat was weer mooi geregeld.

Wie denkt dat reizen alleen maar heel stressvol is heeft het mis. Reizen heeft ook veel ontspannende momenten.

Colonia del Sacramento bleek een heel mooi en relaxed stadje te zijn. Eindelijk zagen we eens koloniale gebouwen die nog in goede staat verkeren. Straatjes met keien. Veel gezellige restaurantjes en terrasjes. We hebben lekker in de zon gezeten en de zon in de zee zien zakken. Op een terrasje van picados (kleine hapjes zoals o.a. olijven en nootjes) genoten terwijl we naar een openlucht optreden keken. Colonia was erg gezellig. Echt een aanrader!

Donderdag, 13 april, met de boot vertrokken. De grensformaliteiten gingen ook dit keer weer makkelijk. Naast de meneer die de exit stempel voor Uruguay gaf, zat de meneer die de entree stempel voor Argentinië gaf. Makkie. Een tochtje van een uur en we waren in Buenos Aires. Met taxi naar het hostel. Vanwege Goede Vrijdag hadden we in Colonia toch maar snel even een hostel geboekt.

Donderdag hebben we wat in de buurt rondgelopen. We hebben ons nog maar weer eens tegoed gedaan aan het Argentijnse ijs. Dat gaan we de komende dagen nog wel vaker doen. Nu kan het nog. Inmiddels vinden we de kwartliterbakken ijs veel te klein geworden. Iedere keer wanneer we weer een kwart liter bestellen zeggen we tegen elkaar ¨wat zijn die bakken eigenlijk klein?!´.

Inmiddels is het bij jullie vast lente aan het worden. Donderdagavond hebben we hier de eerste herfstbui gehad. De blaadjes vallen hier echt van de bomen en in de winkels hangt de herfst en winterkleding.

Gisteren was het Goede Vrijdag en waren veel zaken gesloten. We hebben daarom lekker door de wijk gelopen en hier en daar in wat winkels rondgekeken. ´s Avonds hebben we in het hostel gezeten en een prosessie aan ons voorbij zien trekken.

Wij zitten momenteel in de wijk Palermo. Een ontzettend gezellige wijk. Veel kleine boutiquejes en eettentjes. Vrolijk geschilderde huizen. Grote herenhuizen en straten met veel bomen en keien. Vandaag hebben we weer door de wijk gestruind. Zijn we in de Japanse tuin geweest en hebben we lekker in het park gelegen.

Het is de bedoeling om morgen naar een voetbalwedstrijd te gaan. We hebben de kaarten al betaald maar nog niet ontvangen. We hopen maar dat de jongen van het hostel een beetje te vertrouwen is. Is hij te vertrouwen dan zitten we morgenavond bij de wedstrijd Boca Juniors tegen Arsenal.

Maandag verkassen we naar een hotel in een andere wijk. We zitten veel eerder in Buenos Aires dan we gepland hebben. Geeft niet. Er is hier zoveel te doen dat we ons echt niet gaan vervelen. Het is in Buenos Aires echter veel voordeliger om in een hotel te gaan zitten dan in een hostel. Nu we langer in Buenos Aires zijn, lijkt het ons leuk om in verschillende wijken te bivakeren. We verhuizen hier daarom vanuit Palermo naar Corientes en van Corientes naar Barrio Norte. Nu maar hopen dat alle boekingen goed gegaan zijn.
Jullie horen ´t wel.

Liefs,