Zee, strand en dure dingen

Trip Start Nov 29, 2005
Trip End Apr 28, 2006

Flag of Uruguay  ,
Sunday, April 2, 2006

Buenos tardes chicos!

We hebben fijn een aantal dagen door Rosario gewandeld. Rosario, druk, veel verkeer maar wel met mooie gebouwen. Veel Jugendstil. Langs Rosario stroomt een grote rivier. Dus hebben we ook wat langs de rivierkade gesjouwd. Naar het museum van de nationale vlag geweest. Dat gebouw is zo┤n 78 meter hoog en vanuit de top is er een mooi uitzicht over Rosario.

Rosario was gelukkig weer een goedkope stad. We zaten in een goedkoop hotel. Niet allen wat geld betreft. We hadden een bed met zo┤n fijne kuil in het midden. Een douchecel van 2 vierkante meter waar ook de wc en het bidet in ondergebracht waren. Een vloerbedekking waar we liever niet met onze blote voeten over liepen. Maar goed, het was goedkoop en we hadden een megagroot balkon.

Na een aantal goedkope maaltijden was het tijd om maar weer eens te verkassen. Dus naar het busstation en twee kaarten voor Punta del Este in Urugauy gekocht. Goed moment om eens te gaan uitzoeken of de landkaarten in Urugauy wel kloppen. We hebben de laatste weken geen kloppende landkaart gezien. De falklandeilanden zijn een groot probleem voor de meeste Argentijnen. Ze denken namelijk dat die bij Argentinie horen. Op elke landkaart in Argentinie staan geen Falklandeilanden maar de Islas Malvinas. Daarbij staat aangegeven dat die bij Argentinie hoeren. Soms hadden we wel eens de neiging om met een stift een verbetering aan te brengen. Overal staat wel een monument van de Islas Malvinas. Zo ook in Rosario. Tijdens onze speurtocht naar een magneet voor op de koelkast kwamen we een magneet tegen met daarop vermeld Islas Malvinas son Argentinas.
Eens kijken wat voor landkaarten er in Uruguay verkocht worden.

Donderdag om 00.15 uur met de bus vanuit Rosario vertrokken richting Uruguay. In Argentinie vertrekken veel bussen op de meest onmogelijke tijden en komen ze ook op de meest onmogelijke tijden aan. Daarmee bedoelen we midden in de nacht. Wat ons opvalt is dat de meeste mensen fris, vrolijk en opgewekt de bus instappen ook al is het 3 uur ┤s ochtends.

We hadden verwacht dat we midden in de nacht de bus uitmoesten in verband met de grensformaliteiten. Deze keer hadden we echt een geweldige behandeling. Om 4 uur ┤s nachts kwam er een douanier aan boord. Die nam onze paspoorten mee. Een half uur later kregen we de paspoorten gestempeld en wel weer terug van de bus-stewardess. Geweldig! Met twee verse stempels in onze paspoorten Urugauy in! Zodra we een nieuwe stempel hebben is het even vergelijken wie de mooiste stempel heeft en waar de stempel deze keer in het paspoort gezet is. Die stempels geven echt een kick.....en de wens naar meer en nog veel meer stempels.

Tegen 09.00 uur reden we Montevideo binnen. Daar moesten we buskaarten omwisselen om de bus van 09.15 uur richting Punta del Este te nemen. Onze reisgids geeft over Uruguay niet veel aan. We moeten nu dus zelf gaan uitzoeken wat we in Uruguay gaan doen. Uruguay is ruim 4 keer zo groot als Nederland maar heeft maar 3,4 miljoen inwoners. Er moet dus wel voldoende ruimte zijn om ons te bewegen. In Punta del Este bij het busstation eerst maar eens ge´nformeerd naar hostels. Bij de Touristeninformatie werd gevraagd of het hotel "cheap, cheap, cheap" moest zijn. Ja inderdaad. De rugzak op onze rug zegt vaak al voldoende. Julius heeft gelezen dat Punta del Este te vergelijken is met Monaco. Punta del Este is dus een zeer dure badplaats. Omdat we vreesden dat het moeilijk zou worden om goedkope accomodatie te vinden, hedden we via internet geprobeerd om accomodatie te reserveren. Dat is om onduidelijke redenen niet gelukt. Het plan was daarom om toch maar naar het hotel te gaan dat we op internet gevonden hadden om te kijken of we er alsnog voor de internetprijs in mochten. Voor het geval dat niet zou lukken toch maar wat back-up adressen bij de Touristeninformatie gehaald.

Het internethotel zag er wat sjofel uit. Marit-An had er geen goed gevoel bij. Daarom naar hotel Petit gelopen, een adres bij de touristeninfo verkregen. Daar werden we helemaal blij bij het horen van de prijs. Vijfentwintig USdollars per nacht. Niet eens zo heel veel duurder, eigenlijk gewoon de prijs die we van de hotels en hostels in PatagoniŰ gewend waren! En nog eens 10 dollar goedkoper dan het "internethotel". yeah!!! Dat geld kunnen we dan weer besteden aan eten.

Wij zitten hier heel goedkoop omdat we in het middenseizoen zitten. Er is hier dan ook maar heel weinig te doen. Een groot aantal restaurants en winkels zijn niet meer open. Een groot gedeelte is nu nog open maar sluit zodra de Paasdagen voorbij zijn. Wij vinden het niet erg dat er zo weinig mensen zijn. Het is hier nu lekker rustig. We kunnen lekker langs de stranden lopen zonder over zonnebadende mensen te struikelen. Duur blijft het hier wat betreft eten en overig wel. Dure winkels. Mensen in dure kleding. Dan lopen wij er toch enigzins sjabbie bij. Onze T-shirts zijn ernstig gekrompen, vaal en verkleurd. In vergelijking met de pumps van de dames heeft Marit-An toch een paar machtig lompe schoenen aan. Het is lekker om op andere travelsites te lezen dat andere reizigers zich hier net zo als wij voelden.

Punta del Este loopt in een punt uit in zee. Staan we voor ons hotel dan kunnen we links, rechts en voor ons de zee zien liggen! We hebben de afgelopen dagen lekkere lange strandwandelingen gemaakt. Na de uitlaatgassen van Rosario onze longen weer verwend met frisse lucht en genoten van onze zeer schone hotelkamer. We hebben onszelf ook weer eens voorzien van de nodige vitamine D. De zon schijnt hier namelijk lekker. We hebben weer eens in de korte broek kunnen lopen. De handschoenen en mutsen gaan we maar weer eens diep onder in onze rugzakken stoppen!

Eigenlijk is een badplaats als Punta del Este niets voor ons. Waarom we dan hier zijn????? Omdat dit een mooie tussenstop is. Morgen vertrekken we naar Punta del Diablo. Dit is een vissersdorp met weinig inwoners en veel huisjes om te huren. Het ligt dicht tegen de grens met Brazilie aan. Beetje een afgelegen streek.
Er is volgens ons, en onze bevindingen op internet, niet veel te doen. We hebben er allebei alleen even heel veel zin in om met ons 2-tjes in een huisje te zitten en vooral even niet al te veel te doen. Nu maar hopen dat het gelukt is om via internet en met ons beste Spaans een huisje te reserveren.

Hasta luego,

Julius y Marit-An

zandink
zandink on

lekker eten in Elst
Hallo,

Om jullie weer richting Nederland te lokken. ( en dan vooral Julius richting Schuytgraaf). We gaan tegenwoordig naar de tent tegenover het wapen van Elst. Zo mogelijk is de luch beter, maar in iedergeval de bediening.

Tot....veel plezier deze laatste maand.

Berjan