Hier komen de beestjes!

Trip Start Nov 29, 2005
Trip End Apr 28, 2006

Flag of Argentina  ,
Saturday, March 25, 2006

Otra vez buenos tardes (nogmaals goedemiddag),

Zelfde tent ander toetsenbord. Beter!

In Puerto Deseado aangekomen waren we nauwelijks de bus uit of we werden al benaderd door een mevrouw die vroeg of we toeristeninformatie wilden. We vroegen ons even af of ze een gewiekste dame van een reisbureau was die ons een tour wilde verkopen. Zo zag ze er niet uit maar in de reiswereld weet je het maar nooit. Tegen 11.00 uur Žs ochtends en nog brak van de reis besloten dat een beetje informatie geen kwaad kan en we ons wel onder een tourtje uit kunnen lullen. De mevrouw bleek echter een supervriendelijke dame van de officiele toeristeninformatie te zijn. We hebben met onze duffe koppen de informatie tot ons genomen. Daarna volgens de verkregen routebeschrijving naar de Residencial gelopen. In Argentinie zijn er verschillende vormen van accomodatie. Zo zijn er de hoteles. Dit zijn de hotels. Er zijn de hosteles oftewel de hostels. Dan zijn er nog hospedajes. Dit zijn over het algemeen kamers die bij families in huis verhuurd worden. Over het algemeen zijn die erg gezellig. Knus en huiselijk. Dan zijn er nog de residencials. Dat kan echt van alles zijn. Het verschil tussen residencials en hoteles is soms niet echt duidelijk. Zo zijn er residencials waarbij je de kamer per uur kan huren maar zijn er ook residencials die er beter uitzien dan een hotel. Om het nog wat makkelijker te maken...er zijn ook plaatsen die zich hospedajes noemen maar zo groot zijn dat het meer op residencials lijken. Het is dus elke keer weer even afwachten wat we voor onze kiezen krijgen.De residencial in Puerto Deseado was er een die veel op een hotel leek.

Puerto Deseado is een klein gat. In de Lonely Planet staat vermeld dat de plaats wel de moeite waard is om een omweg voor te maken. Vanwege het natuurreservaat maar ook vanwege het plaatsje zelf. Die omweg hadden we gemaakt en we werden met een klein gat geconfronteerd waar volgens ons niet veel te doen viel. Onze kleren moesten hoognodig gewassen worden dus die maar eens weggebracht naar de lavanderia. Daarna op zoek naar een restaurant. Zo kwamen we bij een restaurant bij de haven terecht. In een restaurant waar geen menukaart is en we dus maar ja knikten op de vraag van de bejaarde ober of we vis wilden. Dat resulteerde in een geweldige maaltijd. Eerst kregen we de lekkerste calamares voorgeschoteld die we ooit gegeten hebben. Daarna kwam er een groot, dik stuk gekruide vis. Geweldig. De Argentijnen zijn niet zo van het kruiden. Wij vinden het meeste eten daarom flauwtjes van smaak maar de vis die wij kregen scoorde hoog.

Na een goede maaltijd met volle buiken op zoek naar een tourbureautje. We wilden namelijk een trip door het natuurreservaat maken. Om het reservaat in te gaan moet er een toch worden gemaakt over de Ria Deseado. Nou weten we wel dat het spaanse woord voor rivier rio is maar wat is dan een ria???? Een ria is een rivier die geen rivier meer is. Of met andere woorden, een opgedroogde rivier. In dit geval heeft de rivier zich teruggetrokken, landinwaarts. Op die manier kon de zee zich ook landinwaarts begeven. Daar waar ooit de rivier stroomde is het water nu zout. Doordat de zee 40 kilometer landinwaarts is gegaan, is het gebied een goede schuilplaats voor veel zeedieren geworden.

Het reservaat bestaat dus grotendeels uit water. Om dat te kunnen bezoeken hadden we een boot nodig. Die hebben we niet dus waren we wel weer afhankelijk van een tourbureautje. Na een flink stuk lopen ontdekten we dat het bureautje nog siesta aan het houden was. Dan maar op zoek naar een andere. Puerto Deseado is niet groot en daarom zijn er maar twee tourbureautjes. Tegen de tijd dat we bij de andere waren zou de siesta wel voorbij zijn. Dat dachten we. Terwijl we langs het water terug naar het dorpje liepen stopte er een pick-uptruck naast ons. Ricardo van Darwinexpeditions stapte uit. Goh, wat een toeval...dat was het bureautje wat net nog siesta had. We konden die middag, op dat moment over 10 minuten, nog mee met een boottrip. JUlius had zijn camera niet bij zich daarom afgesproken dat we de volgende dag om 15.00 uur met de boot mee zouden gaan. Dat werd een van de geweldigste trips die we gehad hebben.

Om 15.00 uur vertrokken we met twee Francaises, vijf grote en twee kleine Argentijnen, Ricardo in een zodiacboot. Dat is een boot met polyetheronderkant, rubberen opblaasbare zijkanten en buitenboordmotor. Eerst klein stukje door de haven gevaren. Daar zagen we al snel albatrossen. De spanwijdte van hun vleugels is bijna 2 meter. Richting een klein eilandje gevaren waar we pinguins zagen staan. Daarna langs de kust richting rotsen gevaren waar twee soorten aalscholvers zitten. De zwarte, die we al eerder hadden gezien en de grijze. Vooral de grijze aalscholvers waren erg bijzonder om te zien. Een Argentijnse zei dat er op andere plekken in Argentinie ook grijze aalscholvers leven maar dat ze in Puerto Deseado het beste te zien zijn. Dat is weer fijn om te horen. De grijze aalscholvers hebben blauwe ogen, een gele snavel die richting hun kop rood wordt. Hoewel de beesten verder grijs zijn, hebben ze dus een kleurrijke kop. We hebben weer als gekken fotoŽs zitten maken. In de haven gleden we lekker rustig door het water. Eenmaal buiten de haven werd het een ruwe trip. Onze boot maakte enorme klappen op het water. Geweldig!!!! Er was een golfslag van twee meter hoog. Het water was vanwege de harde wind erg ruw. Marit-An had het gevoel dat de boot twee meter naar beneden op het water klapte. Geweldig! Julius is van mening dat de punt van de boot met een smak van vier meter naar beneden kwam. Hoe dan ook, wij vonden de boottrip geweldig! Een van de Francaises vond de trip minder geweldig. Zij kon zich amper vasthouden aan de rand van de boot en lag op een gegeven moment onder in de boot. Overal waar zij ging zitten kreeg ze een enorme golf water over zich heen.

Na de aalscholvers zijn we langs een eilandje met zeeleeuwen gevaren. Die beesten maken echt geweldige geluiden! Het is een mix van een lammetje wat mekkert, een koe die loeit en af en toe een dikke boer tussendoor. Hoogtepunt van de trip was een eiland vol met pinguins, zoŽn 25000, waar we aanlegden. We konden vrijuit tussen de pinguins doorlopen. Het was maar een klein eilandje waardoor we moesten oppassen dat we niet over de beesten struikelden. Ze hadden zich overal verstopt. Onder struiken, in gaten in de grond. Bijzonder om die beesten van zo dichtbij te zien. Wie keek er naar wie??? Nouja, wij naar de pinguins en zij naar ons. Die beesten volgden met hun koppen heel nauwkeurig al onze bewegingen. Wat kunnen pinguins met hun kop draaien!!! Heel komisch om tegenover zoŽn beest te gaan staan en te zien hoe je helemaal staat op te nemen. Na een paar slokken mate en wat koekjes weer het water op. Proberen om commerson dolfijnen te vinden. Tijdje met de boot stil op het water gelegen maar helaas geen dolfijn gezien. Commerson dolfijnen zijn niet grijs maar zwart met wit. Leek ons bijzonder om die te zien. Maar helaas.... Hoe dan ook, de trip was geweldig! Het succes van de trip hebben we in de plaatselijke kroeg gevierd met een paar Quilmesbiertjes, we hebben een kleine 4850 cm3 weggewerkt. De omweg naar Puerto Deseado was meer dan de moeite waard geweest.

Tegen 01.00 uur in bed en om 4.30 ging de wekker. Tijd om op te staan voor de trip naar Comodoro Rivadavia. Een busrit van 4 uur. Lange tijd niet zo veel bier gehad. Dat in combinatie met weinig slaap zorgde ervoor dat we zoŽn beetje de hele busrit geslapen hebben. Doel van onze stop in Comodoro Rivadavia was een bezoek aan een versteend bos, zoŽn 1,5 uur rijden verderop. Naar het bos gaat geen openbaar vervoer en we hadden gelezen dat er vanuit Comodoro Rivadavia tourtjes gingen. Op het busstation van Comodoro hadden we al snel door dat het geen plaats is om dagen door te brengen. Na onze bagage in een hospedaje, die meer op een residencial leek, gedropt te hebben, gingen we terug naar het busstation om te kijken wanneer er een bus naar Puerto Madryn zou gaan. We kwamen er op het busstation achter dat de plaatselijke VVV daar een vestiging heeft en dat die zowaar open was, het was zondag. Daar gevraagd naar tours richting het versteende bos. Daarvoor werden we verwezen naar een andere plaats. Geen zin om een omweg te maken besloten we om maar af te zien van een bezoekje aan het bos en de volgende dag gelijk door te reizen. De rest van de zondag hebben we op bed doorgebracht, beetje film kijken en een beetje lezen. Een echte zondag zoals we die van thuis kennen en al lang niet meer mee hebben gemaakt. Was wel weer eens lekker!

Puerto Madryn staat bekend als een plaats waar walvissen te zien zijn. Nu is het momenteel geen walvisseizoen. Dat wil zeggen dat de beesten momenteel ergens bij de zuidpool rondhangen. Geen walvissen voor ons dus maar bij Puerto Madryn zijn er wel commerson dolfijnen en orkaŽs te zien. Een tweede kans dus om de commerson dolfijnen te zien. Dat en de kans op het zien van orkaŽs was voor ons doorslaggevend om een busrit naar Puerto Madryn te maken. We zijn naar Peninsula Valdes geweest, het natuurreservaat bij Puerto Madryn, waar de dolfijnen, orka`s, zeeleeuwen en zeeolifanten te zien zijn. We hebben over het water getuurd, gestaard, geprobeerd om de orkaŽs boven het water uit te kijken maar HELAAS!!!! Geen orkaŽs, geen dolfijnen maar wel veel zeeleeuwen en een zeeolifant. We kunnen wel zeggen dat we diep teleurgesteld waren. We waren er niet van uitgegaan dat we een orka of de commerson dolfijnen zouden zien maar toch..ergens diep van binnen hoopten we er wel op. Ook het positieve denken...wij gaan een orka zien..wij gaan een orka zien, heeft niets geholpen. Er stond veel te veel wind om orkaŽs te kunnen zien. Gelukkig zagen we een paar gordeldieren en dat heeft de pijn enigzins verzacht.

Ons volgende plan in Puerto Madryn was het bezoeken van het plaatsje Gaiman. In Puerto Madryn en omgeving heeft zich midden 1800 een grote gemeenschap uit Wales gevestigd. Gaiman is een van de plaatsjes waar van oudsher veel mensen uit Wales woonden. Er wordt gezegd dat er oudere mensen zijn die nog Welsh spreken. Dat hebben wij niet gehoord. Ons bezoek aan het plaatse werd geen succes. Volgens ons reisboek konden we in Gaiman invloeden uit Wales terugvinden. Nu zijn we allebei nog nooit in Wales geweest dus wisten we niet zo goed wat we daar dan konden vinden. Het enige wat er is, zijn een paar theehuizen waar hightea geserveerd wordt. In ons reisboek staat daarnaast dat er oude gebouwen in Gaiman staan die wel een bezoekje waard zijn. Inmiddels geloven we zoŽn mededeling niet meer. In Gaiman kwamen we er weer eens haarfijn achter dat de gemiddelde HEMAvestiging ouder is dan wat hier staat. Sorry, das niet helemaal zo maar wanneer je uit Nederland of Europa komt dan is het moeilijk om hier mooie oude gebouwen te vinden. De gebouwen uit midden en eind 1800 zien er verrot uit of ze doen absoluut niet oud aan. Dat komt omdat de gebouwen inmiddels extra lagen beton of verf gekregen hebben. Na een reis van 2,5 uur en een verblijf van een klein uurtje de terugtocht maar weer aanvaard.

Na twee teleurstellennde ervaringen hadden we nog een punt op de agenda. Het Ecocentrum in Puerto Madryn. Ons zelf volgegooid met goede moed en gedurende 40 minuten over het strand richting ecocentrum gelopen. Mooie wandeltocht, lekker weer, zon op de kop. Het begon goed. Bij het ecocentrum aangekomen werden we door een stel aardige meiden ontvangen die gelijk in perfect Engels aanwijzingen en uitleg gaven. Geweldig! Goede expositie over het zeeleven in Patagonië. Naar het geluid van walvissen geluisterd, aan knopjes gedraaid om te zien wanneer de warme en koude golfstroom voor de kust van Patagonië ligt en vanuit een toren lekker over de zee gestaard. We kunnen alleen maar zeggen dat een bezoek aan het ecocentrum zeer de moeite waard is. Gelukkig, toch nog iets gelukt. Maar toen....de terugweg. De eerste honderd meter ging goed en toen kwamen we bij zee. Vanuit het niets stak er een enorme storm op. We liepen langs het strand en werden gezandstraald. Puerto Madryn zagen we niet meer liggen. We moesten elkaar vasthouden om niet omver gewaaid te worden. Net toen we bedachten dat dit wel eens een hele lange wandeltocht terug zou worden ging er verderop een autodeur open. Vamos!!!! Een aardige Argentijnse familie wenkte ons om in te stappen. Opeengepropt in de auto maar dolblij dat we niet meer buiten hoefden te lopen, hebben ze ons richting centrum gereden. Onderweg hebben we in ons beste Spaans over het aankomend wereldkampioenschap voetbal gehad. Argentina - Naranga machina!

Inmiddels zijn we twee dagen verder. We hebben gisteren de busrit van Puerto Madryn naar Viedma afgelegd. Vanochtend naar het busstation geweest omdat we buskaarten naar Rosario wilden kopen. Daar blijkt geen rechtstreekse verbinding naar te gaan. Om in Rosario te komen is een overstap in Bahia Blanca vereist. Gezien de lange reistijd hebben we er voor gekozen om een tussenstop te maken in Bahia Blanca. Morgen zitten we daarom tijdens de siesta in de bus.

Vandaag hebben we eindelijk een plaatsje met oude gebouwen ontdekt, Carmen de Patagonis. Om vanuit Viedma in Carmen te komen is alleen een klein boottochtje over de rivier nodig. We hebben daar vanochtend lekker doorheen gewandeld. Het oudste Mariabeeld van zuid-Argentinie gezien. Veel ijs voor weinig gegeten: Œ kilo voor nog niet eens 1 Euro!!! Hoe maak je Marit-An blij?!!!!! We horen dat de siestatijd er weer op zit. Er zijn weer veel lawaaierige autoŽs te horen.

Bedankt voor jullie aandacht, we proberen het de volgende keer iets korter te houden. Maar we kunnen jullie niets beloven. In het gedeelte van Argentinië waar we nu zitten duren de siestas weer erg lang.

Saludos cordiales,

Julius y Marit-An

maryenka
maryenka on

Oranje boven, ja ja ze zijn er...
Voor jullie info...Beatrix zwerft ook ergens in Argentinië rond, over een weekje begint ze met een Staatsbezoek.

De ware aard van jullie reis komt nu aan het licht.
Weet haast zeker dat jullie een NL vlaggetje in je rugtas hebben en flink staan te zwaaien naar alle auto's die ook maar enig diplomatieke uitstraling hebben!