Vuurland!!!!!

Trip End Apr 28, 2006

Flag of Argentina  ,
Monday, March 13, 2006

Buenos tardes chicos!!!!!!

We hebben Punta Arenas verlaten. Afscheid genomen van een geweldige hostelkamer met megabadkamer en errug vriendelijke mevrouw. Ze heeft voor ons de was gedaan. Onze kleren te drogen gehangen boven het fornuis (op hout gestookt)en ons laten zien dat je geen blikopener nodighebt. Een enorm groot mes krijgt ook met gemak een blikje met erweten open. Dag vriendelijke mevrouw en dag Punta Arenas en ook dag Chilie.

Met ons vertrek uit Chilie hebben we ook afscheid genomen van de vriendelijke automobilisten. Na ons bezoek aan Argentinie wisten we niet wat ons overkwam wanneer er opeens een auto voor onze neuzen stopte om ons over te laten steken!!!!! We hebben ook afscheid moeten nemen van de overwegend schone publieke toiletten. De snelle tongval van de Chilenen zullen we niet missen. Wat kunnen zij snel praten zeg!!!! We realiseren ons net dat we de komende tijd ook geen Escudo bier meer zullen drinken. Maar ach, de Argentijnen hebben Quilmes, ook lekker. Waarschijnlijk krijgen we ook geen Apfelstrudel meer maar das alleen maar beter voor de lijn. Gelukkig hebben we ook vaarwel kunnen zeggen tegen de bankbiljetten van 20000 peso en meer. Chilie bedankt voor de goede tijd!

Van Punta Arenas naar de veerboot gereden. Vandaar uit overgestoken naar Porvenir. Toen nog een eind gereden om Chilie echt achter ons te laten (we reden namelijk vooruit).
Het landschap van Punta Arenas naar de grens leek net een toendra. Er groeien geen bomen. Alleen maar lage struikjes. Ook na de grens bleef dit landschap zo.

In Rio Grande (Argentinie) hebben we van bus gewisseld. Daar mochten we nog even genieten van de Chileense vervoerswijze. Chilenen hebben hun busritten namelijk ietsje minder georganiseerd dan de Argentijnen. Met name met bagage gaan ze wat ruwer om. Althans dat is onze ervaring. In Rio Grande werden de rugzakken van alle passagiers namelijk op een grote hoop gegooid. Zoek maar uit welke je hebben wilt. De bus waarmee we verder reden was lekker afgeragd en verrot. Niet verwonderlijk. De wegen hier zijn grotendeels onverhard. De bus waar we in zaten had niet voor niets een ijzerenraamwerk voor de voorruit.

Na Rio Grande (Argentinie) begonnen we weer bomen te zien. Door het gehobbel in de bus lekker in slaap gevallen om wakker te worden en opeens te zien dat we in de bergen zaten. Mooi, mooi, mooi.

´s Avonds tegen een uurtje of half negen was het dan zover....Julius en Marit-An zetten hun eerste stappen in Ushuaia!!!!!!! Geweldig!!!! We hebben het gehaald....we zijn in de meest zuidelijke stad ter wereld. We zijn nu wel heel erg ver van huis! Allebei zijn we nog nooit zo ver van huis geweest. Om eerlijk te zijn missen we thuis ook nog niet. Oost, west thuis best. Leuke spreuk hoor. Maar die heeft het niet over het zuiden en dat zuiden bevalt ons echt heel goed! Ushuaia ligt echt schitterend. Het heeft bergen op de achtergrond. Een paar bergen hebben gletsjers. Het ligt aan het Beaglekanaal. Een zijtak van de Atlantische Oceaan. Genoemd naar het schip de Beagle dat onder leiding van kapitein Fitzroy voer. Op dat schip was ook Darwin aanwezig. De meneer van het boek The Origen of Species. Geen wonder dus dat er een Fitzroystraat is en er boeken over Darwin verkocht worden.

Aan de overkant van Beaglekanaal liggen ook bergen. Die bergen horen bij Chilie. We kunnen Chilie dus nog ff een tijdje bewonderen.

We zijn niet naar Ushuaia gekomen om niets te doen. Daarom zijn we de eerste dag op zoek geweest naar magneten voor op de koelkast. Het is hier absoluut niet moeilijk om een magneet te vinden. Ushuaia is supertoeristisch. Luxe cruiseschepen leggen hier aan. Vol met oudere Amerikanen. Daarnaast vertrekken veel boten vanuit hier naar Antartica. Wij willen best zuidelijker gaan maar hebben de juiste sponsor nog niet gevonden. Prijzen voor een tiendaagstripje beginnen niet onder de 2500 US dollar en dat zijn dan de minstluxe bootreizen. Het seizoen voor Antartica loopt hier ook op zijn eind. Begin volgende week vertrekken de laatste boten.

Eerste dag dus lekker wat door Ushuaia gelopen. Dag twee vonden we het tijd om onze zeebenen weer voor de dag te halen. We zijn het Beaglekanaal opgegaan. Nou kan je hier uit veel rederijtjes kiezen die allemaal een grote catamaran voor de wal hebben liggen. Daar kunnen zo´n 70 tot 100 passagiers op. Wij hebben besloten om het wat kleinschaliger aan te pakken. Wij zijn dus met een heel klein bootje, met 11 man inclusief kapitein en mister guide, tussen alle grote boten gevaren. Waarom zijn we de zee opgegaan??? NOu omdat Julius aardige baardgroei heeft en inmiddels tot de mannen met baarden behoort (Jan, Piet Joris en Julius, zij hebben baarden, zij varen mee). Nee, serieus om zeeleeuwen, zeehonden en vogels te zien. En die hebben we gezien! Van heel dichtbij. De zeehonden zwommen lekker om ons heen in het water.

Nadat we eerst naar een eilandje gevaren waren waar de zeehonden en zeeleeuwen lagen gingen we richten een eilandje waar aalscholvers, albatrossen en eenden en ganzen zaten. Er zitten op dat eilandje gemniddeld 1000 tot 2000 vogels. Mooi om te zien hoe die vogels vanuit het water opstijgen en dalen. We hebben zo veel foto´s van die beesten gemaakt dat het bijna lijkt alsof we vogelspotters zijn.

Als laatste H-eiland bezocht. Het bootje waar wij mee voerden mag als enige passagiers op het eilandje droppen. Het eiland behoort namelijk tot beschermd gebied. We hadden ´s ochtends in een van de plaatselijke musea al wat meer geleerd over de oorspronkelijke bewoners van het gebied en op het eilandje kregen we nog iets meer voorlichting.

De oorspronkelijke bewoners leefden hier helemaal naakt. Nou kunnen wij zeggen dat de weergoden ons hier zeer gunstig gezind geweest zijn (we hebben zelfs in een T-shirt met korte mouwen kunnen lopen) maar om hier nu naakt te lopen....
De poolwinden kunnen erg koud zijn. De oorspronkelijke bewoners leefden naakt omdat zij veel op het water zaten, hun kano´s niet geheel waterdicht waren, het hier veel kan regenen en zij geen vaste verblijfplaats hadden. Hu??!!!! Nou, doordat zij het overgrote deel van de dag in kano´s zaten die water doorlieten, hun hutten ook niet waterdicht waren en het veel regende werden ze nogal vaak nat. Das niet handig. Zeker niet wanneer je geen plaats hebt waar je je kleren lekker een paar dagen kan laten drogen. Ze verplaatsten zich namelijk gemiddeld om de vier dagen. OM zich tegen de kou te beschermen smeerden ze zich daarom in met zeeleeuwen of walvisvet. Daarnaast aten ze zo´n 5000 tot 7000 calorien per dag om hun lichaam voldoende brandstof te geven om zich warm te houden.
Voor zij die dat niet weten...gemiddeld heeft een mens 2000 tot 2500 calorien per dag nodig. Daarnaast hadden de oorspronkelijke bewoners overal vuurtjes branden om zich warm te houden. Ook in hun kano´s. Omdat die dingen niet waterdicht waren was de kans dat de kano door het vuur in de fik zou vliegen erg klein.
Toen de eerste westerlingen deze streek aandeden zagen ze vanaf hun schepen overal de vuurtjes van de indianen branden. Daarom hebben ze dit land, Vuurland ofwel Tierra del Fuego genoemd. De oorspronkelijke bewoners zijn niet meer, ze zijn uitgestorven doordat velen ten prooi vielen aan de ziektes die de westerlingen met zich meebrachten.

Terug naar onze mini-expeditie. We hebben over H-eiland gelopen en voorlichting gekregen over de planten en bloemen die er groeien. Een aalscholverkolonie gezien en van mooie uitzichten genoten.

Omdat we een tourtje met het bootje geboekt hadden kregen we bonnen voor gratis bier. Dat hebben we lekker ´s avonds opgehaald.

Dag twee zijn we richting National Park Tierra del Fuego getrokken. Met het busje midden in het park afgezet en vanaf dat punt zijn we gaan lopen richting een punt waar de bus ons weer zou oppikken. Heel handig die busjes. Ze rijden vanuit de stad naar het park, je kan zelf bepalen waar je eruit wilt en wanneer je weer naar huis wilt. Wij hebben lekker een hele dag door het park gelopen. Stuk door het bos en een stuk langs de kust. Door dichte stukken bos met bomen vol met mossen. De bomen hebben grijzige boomstammen. In hun takken hangen groene mossen. Apart gezicht. We zullen es kijken of we er binnenkort een foto van kunnen plaatsen.

Bij de kust groeien de takken van de bomen een kant op. Komt door de harde wind. Kijk naar de bomen en je weet vanaf welke kant de wind komt.

We hebben veel vogels gezien. Die beesten zijn niet bang voor mensen. We hebben ze daarom lekker van dichtbij kunnen benaderen. Verderveel paddestoelen gezien. Het lijkt wel alsof we natuurfreaks aan het worden zijn. We hebben allebei nog nooit zo veel foto´s van bomen en paddestoelen gemaakt. Hoogtepunt van de dag was een roofvogel die we, dankzij het betere sluipwerk, van heel dichtbij hebben kunnen zien.

Vandaag nog een heerlijke dag in Ushuaia gehad. Het begon vanochtend met een strakblauwe lucht. Warm! Jassen uit! We hebben een wandelroute afgelegd. Die route begon zo´n beetje van achter ons hostel (tja, we zitten een half uur buiten de stad) en wordt volgens ons door maar weinig mensen afgelegd. In het nationale park kwamen we veel mensen tegen. Op dit traject helemaal niemand! Het was een lekkere wandeling door de bossen. Vooral ook een erg drassige wandeling bleek later. Hoe hoger we op de berg kwamen hoe drassiger het werd. Door die wandelroute af te leggen konden we de gletsjer die achter de stad ligt van dichtbij bekijken. Dichterbij was voor ons niet mogelijk. Daarvoor heb je een gids nodig. Het traject eindigde bij een kabelbaan. We hebben boven besloten om ´t ons lekker makkelijk te maken en de kabelbaan naar beneden te nemen. Hier komt een TIP!!!!!! Wil je gratis met de kabelbaan....loop dan naar boven. Oke, dat duurt een uurtje of drie, terwijl de kabelbaan 10 minuten in beslag neemt. Maar als je een keer boven bent dan kan je gratis met de kabelbaan naar beneden! Dat is ons in ieder geval gelukt. BOven aan het traject werden geen kaartjes verkocht, werd er niet naar een ticket gevraagd en beneden werd ons alleen maar de weg naar de uitgang gewezen!!! Zo, dat bespaarde lekker weer.
Taxi terug naar het centrum genomen en met de taxichauffeur over voetbal gepraat. Nouja, de taxichauffeur hield grotendeels een monoloog en wij gooiden er af en toe een woord tussendoor. Volgens de taxichauffeur zien de Argentijnen de wedstrijd tegen NL niet zitten.

Nu zitten we weer eens achter de computer. We gaan zo ergens wat eten. Dan een half uurtje lopen om bij ons hostel te komen. Vanavond moeten we onze rugzakken weer eens erg goed gaan inpakken. Morgen gaan we namelijk met het vliegtuig!!! Yep, we gaan een keer vliegen. We willen naar El Calafate. We hadden de keus om donderdag om 5.30 uur ´s ochtends met de bus te vertrekken en om 00.00 uur aan te komen voor 130 peso per persoon of om morgen om 13.00 uur met het vliegtuig te vertrekken en om 14.10 uur aan te komen voor 230 peso per persoon. Dan de komende tijd maar weer es kijken waar we op gaan bezuinigen maar de vliegoptie is veel beter. Om met de woorden van een zekere Argentijn te spreken ¨Ushuaia is bery bery butifull¨ maar we hebben hier alles wel gezien. We beginnen en beetje te merken dat het eind van onze reis in zicht gaat komen en we nog errug veel willen doen. Het vliegtuig bespaart ons nu veel tijd. Dus na de zeebenen gaan we nu onze vleugels uitslaan.

Maar nu eerst eens kijken of we nog wat eten op de kop kunnen tikken.
Hasta Luego,

Julius en Marit-An