Tweede episode!

Trip Start Unknown

, Victoria,
Friday, February 8, 2013

Lieve allemaal,

Veel te laat natuurlijk maar in mijn vorige blog (die gek genoeg op 4 februari gedateerd staat) was ik vergeten jullie een gelukkig en gezond 2013 te wensen, dus bij dezen alsnog!!

Ik heb al weer zo veel gedaan en meegemaakt sinds mijn vorige blog (die ik ongeveer een maand geleden schreef). Ik heb pinguïns (blue pinguïns -de kleinste ter wereld- en yellow eyed pinguïns) gezien die 's avonds aan land kwamen en albatrossen (wat zijn dié beesten groot). En naast de dusky dolfijnen waar ik mee zwom ook Hector dolfijnen (de kleinste en zeldzaamste zeedolfijnen) die in de golfen surften, zeehonden en heel veel mooie vogels!

Ik heb ontzettend veel gelopen, en vaak met de meest fantastische uitzichten! Zo heb ik de Tongariro crossing gelopen, naar de voet van de Franz Josef Glacier en nog veel meer! Door het weer gingen er opnieuw veel dingen niet door (een glowworm-tour, een helivlucht naar de Franz Josef glacier etc.), maar ik heb ook onwijs veel mazzel gehad met bijvoorbeeld zonnig weer in de Milford Sounds (fiorden met enorme bergen en watervallen)!

Heel Nieuw Zeeland is in de ban van in de ban van de ring ;-) en de Hobbits. The lord of the rings films had ik thuis al als huiswerk gekeken (al kon ik natuurlijk steeds echt niet 3 uur stil zitten... ondertussen dus even de was uithalen, etc.). En de Hobbits heb ik hier in 3D gezien! Wel leuk, want inmiddels ben ik op veel film locaties geweest, zo heb ik 'mount doom' van dichtbij gezien en heb ik in Glenorchy paardgereden en mijn paard 'Red' had ook geschitterd in Lord of the Rings, ja ja... In Glenorchy is overigens ook de Milka reclame met paarse koe opgenomen! En bijvoorbeeld Wolverine, wat zich in Canada zou moeten afspelen. Als ik weer thuis ben moet ik dus weer een film kijken!

Verder ben ik in 'Hobbiton' geweest, het dorp waar de Hobbits wonen en bij de Weta caves, waar kleding en accessoires (van wapens tot auto's) voor verschillende producties worden gemaakt. Vooral Hobbiton was nogal commercieel uitgebuit, maar het was fantastisch om te zien hoe ontzettend creatief men is geweest bij de films en met hoeveel oog voor detail is geproduceerd. Zo vertelde de gids dat er zelfs gefilmd is met pony's in 'Shetlander-pakken'!!

Ik heb een aantal boottochten gemaakt, door de Malborough Sounds, Milford Sounds, Bay of Islands en meer en ik heb gezien hoe Jan van Genten zichzelf als speren in t water lieten vallen om vis te vangen en zelfs (de vin van) een hamerhaai!

Verder heb ik geisers en vulkanische pools met de meest fantastische kleuren gezien! Heb ik een Maori dorp bezocht, op Hot Water Beach (waar je een gat in het zand graaft en dan in heet water kunt zitten) gezeten, heb ik gedoken bij de Poor Knights Islands en heb ik in grotten over rotsen geklommen en door hoog water gelopen om een soort sterrenhemel te zien van glowworms! Ik ben op een tour met de bus over een strand (90 Miles Beach) gereden, ik ben bij Cape Reigna, waar de Tasman Sea en de Pacific samen komen, geweest en heb indrukwekkende Kauri trees gezien.

Als ik het zo opsom bedenk ik me dat het misschien maar goed is dat de orka's -die ik zó graag in het wild wil zien en die ze overal waar ik kwam aan de oostkust gisteren, twee dagen geleden of vorige week hadden gezien- nog niet heb gezien, want ik moet wel iets op mijn bucketlist overhouden ;-)

Wat ook super was, is dat ik een kiwi (de vogel natuurlijk) heb mogen aaien! Fantastisch!

De meeste steden in Nieuw Zeeland stellen niets voor, maar Wellington vond ik geweldig met Auckland op een goede tweede plaats! Er zijn heel veel creatieve winkels met mooie schrijfboekjes, sieraden en grappige dingen, maar gelukkig is alles vrij duur anders zou ik zo nog 10 kg extra op mijn rug mee sjouwen.

Ik heb veel leuke mensen ontmoet, ik heb een paar dagen met een Duits meisje en anderhalve week met een Nederlandse jongen gereisd. Soms ben ik even alleen, maar eerlijk gezegd vind ik dat dan ook heerlijk!

Ik ben inmiddels weer een doorgewinterde backpacker, ik loop -net als iedereen hier- met een blauwe vierkante tas vol met eten, slaap soms met oordoppen in, kijk niet meer op van dormrooms met zo veel troep dat het lijkt alsof er een bom is ontploft en ik heb een permanente blauwe plek op mijn heup van waar mijn camera tegen aan bungelt! Ik heb bijna altijd de 'party hostels' kunnen vermijden, ik heb maar één keer 'bierpongen' meegemaakt en eigenlijk was dat ook wel weer grappig!

Het reizen in Nieuw Zeeland is onwijs makkelijk, zeker vergeleken met Midden Amerika; alles is goed georganiseerd voor toeristen! Soms óver commercieel, zoals de tribunes bij de blue pinguïns die aan land kwamen (en die je vervolgens in t dorpje gewoon ziet rondwaggelen) of de tribunes bij de geiser die elke dag précies om 10.30 uur water spuit. Ik maakte nog een grapje dat iemand dan op een knopje drukt en vervolgens kwam er een man met microfoon vertellen dat de geiser elke dag ergens tussen de 24 en 36 uur water spuit maar dat het proces met deze zeepsubstantie opgewekt kan worden...zeep er in... en ja toen spoot de geiser precies om 10.30 uur water! Ik vraag me dan af in hoeverre je echt nog van een natuurverschijnsel kan spreken...

Aan de andere kant zijn genoeg dingen nog wel puur natuur in Nieuw Zeeland en die zijn super! Al zijn de meeste dieren geïmporteerd, de rivieren hadden geen vis tot de forel en zalm werden geïntroduceerd. Er waren geen possums (een soort ratachtigen, maar ze zien er heel zacht uit) tot iemand ze naar Nieuw Zeeland bracht, nu tot ieders spijt want ze eten vogels op en maken bomen kapot. Daar waar ze in Australië beschermd zijn, worden ze in Nieuw Zeeland gevangen en kun je possum producten kopen, van handschoenen en truien tot tepel- en navelwarmers (geen grap!). Ook herten zijn ooit geïmporteerd, die worden nu gefokt en vervolgens vrij gelaten in de bossen zodat toeristen ze voor veel geld kunnen neerschieten...

Inmiddels heb ik Nieuw Zeeland weer achter me gelaten en ben ik sinds woensdag in Melbourne, ook fantastisch, eigenlijk weer totaal anders. In mijn volgende blog zal ik verslag doen van mijn Australië avonturen die ik de komende 2 maanden ga maken!

Ik had me voorgenomen om korte verslagjes te schrijven, maar als je zo veel mee maakt, blijkt dat onmogelijk! Het is misschien ook wat van de hak op de tak om te lezen, maar hopelijk helpen de foto's een beetje om te zien wat ik hier mee maak!

Tot snel!

Liefs Floor