Mag het een onsje meer zijn...

Trip Start Sep 27, 2009
Trip End Sep 27, 2010

Olah hostel

Flag of Brazil  , State of Sao Paulo,
Tuesday, June 29, 2010

Na een paar maanden Zuid Amerika komen we aan in het rijkste land van dit continent, Brazilie. Sao Paulo is een stad van 19 miljoen mensen vol hoogbouw, sjieke wijken, gezellige bars en restaurant en heel heel veel yuppen. Sao Paulo heeft duidelijk twee gezichten, rijkdom en verschrikkelijk arm. In het oude gedeelte van de stad staan smerige oude gebouwen, zwart geblakerd van de uitlaaggassen en vol gespoten met graffiti. Overal liggen, lopen of hangen straatkinderen en zwerfers rond, proberen handelaartjes met man en macht spullen te verkopen en sjezen de autos om onze oren.

We bezoeken het financieele district en lopen door de fifth avenue van Zuid amerika, Paulista. Mannen en vrouwen in pak lopen met koffiebekers in de hand in en uit de hoge kantoorpanden. We lunchen in een wijk rond Paulista op zn braziliaans en dat betekend een buffet. Uiteraard met grote lappen vlees maar ook pasta, salades, fruit en groente. nadat we hebben opgeschept gaan onze borden op de weegschaal. Je betaald namelijk per kilo, dus weet wat je eet. De bakken worden steeds aangevuld en achter een grote grill staat een kok spiezen vlees te roosteren en lappen vlees aan te bakken. De brazilianen eten namelijk enorm veel vlees en vlees is nog goedkoper dan een pak melk.

Na de lunch bekijken we het arme centrum wat in zwaar contrast staat met de rijkdom van Paulista. We bezoeken de grote kerken waar voor het plein mensen staan te prediken en kinderen op blote voetjes met oude versleten kleren snoepjes proberen te verkopen of bedelen. Ook bezoeken we de super drukke straatmarkten waar vooral voetbalspullen worden verkocht. Brazilianen zijn namelijk gek van voetbal. Overal hangen vlaggen, dragen mensen voetbalkleren en hoor je toeters of een herhaling van een wedstrijd en bij ieder doelpunt horen we GOOOOOOOOL!

Na een paar dagen Sao Paulo maken we ons op voor RIO, waar we niet genoeg Nederlandse GOOOLS willen horen. Op naar de wedstrijd NL-Brazilie!