Gijs een Geisha....

Trip Start Sep 27, 2009
Trip End Sep 27, 2010

Flag of Japan  , Kinki,
Monday, March 22, 2010

Kyoto was vroeger de keizerlijke hoofdstad van Japan en dat is te zien  aan de prachtige bouwstijl en de schattige kleine straatjes en bruggetjes. Jammer genoeg komt de regen met bakken uit de hemel maar onder de paraplu slenteren we door de GION, volgens de Lonley planet de mooiste straat van Azie. Dit gebied staat erom bekend dat hier nog echte Geisha's werken. Dat zijn Japanse gezelschapsdames die in traditionale japanse kledij lopen en prachtig wit zijn opgemaakt. Van andere toeristen hebben wij begrepen dat het moeilijk is om de echte Geisha's te spotten.

Als een soort paperazzi begeven we ons in de kleine steegjes van de Gion en binnen een paar minuten hebben we meteen raakt. Uit een taxi stapen twee zeer jonge meisjes in prachtige outfits die snel met de gezichten naar de grond gericht op de gekke klomslippertjes naar hun bestemming schuivelen.

Als we door de stad lopen begrijpen we meteen wat er met nep en echte Geisha's wordt bedoeld. De dames vinden het namelijk erg leuk om ook in traditionele kleding te lopen en zo wemeld het overal van de prachtige vrouwen in jurken en mannen in een soort samuraiachtige kostuums.

Koud van de regen maken wij ons op voor een nieuwe japanse ervaring, een badhuis (onsen). In een badhuis gaan mannen en vrouwen gescheiden. Voor Gijs betekende dat badderen tussen de  Yakuza's (japanse maffia) en voor Floor betekende dat een hele bijzondere ervaring. Met een ontwetend gezicht stapte Floor naakt het badhuis binnen, waar het vol zat met dames met grijze knotjes die de leeftijd van 80 al ruim bereikt hadden. Door de oudste oma van het stel werd ik opgevangen en op een klein krukje gezet. Op het krukje, wat vergelijkbaar is met een peuterplaspotje, werd ik door de oma van top tot teen inzeept. Nadat ik van mijn haren tot mijn billen was ingesopt werd ik met verschillende bakjes water schoongespoeld waarna ik in het koude dompelbad mocht. De oma bleef er als een akela bijstaan en toen mijn voeten bijna afstorven mocht ik gelukkig het koude water uit.

Na het koude water werd ik naar buiten gestuurd naar de hotspring. Deze voelde aan als een te heet bad maar toen ik eenmaal door was tintelde het van mijn tenen tot mijn nek. Toen ik om me heen keer zag ik dat het badhuis versierd was met de meest prachtige japanse schilderingen en tegeltjes. In de tuin van het badhuis waren verschillende watervallen, sinaasappel en bonsaiboompjes.

Nadat ik de hotspring weer uitging volgde er weer een wasritueel. Het is namelijk de bedoeling dat men zich na ieder bad volledig wast. Daarna ging ik van bubbelbad, naar het electrisch bad en naar een bruin bad. Later begreep ik vanuit het reisboek dat dit een bad van theebladeren extract bleek te zijn. Na al het baderen was het tijd voor de sauna.

Van de serene rust van het badhuis kwam ik de herrie van de sauna. Waar een tv hing met japanse kookprogramma's. De herrie en het onsmakelijke fluoriserende voedsel wat daar werd bereid was zeer tegenstrijdig met de rest van het badhuis dus na een paar minuten zweten begaf ik me naar de uitgang. Nadat één van de oma's erop had toegezien dat ik op de weegschaal had gestaan mocht ik mijn kleren weer aan. Een onvergetelijke ervaring die we zeker in Tokyo weer gaan herhalen. Op naar Tokyo!