Kunming

Trip End Sep 27, 2010

University for chinese languages

Flag of China  , Yunnan,
Thursday, February 18, 2010

Ons reisboek schrijft dat Kunming de stad met de meeste zonnenuren is van China. Toen wij drie jaar geleden in Kunming waren regende het iedere dag en toen wij opnieuw in deze stad aankwamen na een ijskoude busrit was er nog steeds geen zonnenstraal te zien. Het was mistig en zo koud dat we met knallende koppijn en ijskoude voeten opzoek gingen naar een slaapplek. In Kunming was dit vanwege de vakantieperiode wat lastiger en waren de prijzen iets hoger dan in de andere steden. Na een koude zoektocht vinden we een appartement in de studentencampus.

Na een paar maanden leven in een hotelkamer is een badkamer, keuken, woonkamer en slaapkamer een luxe. Zeker wanneer blijkt dat we de olympische spelen en de val van kabinet live kunnen kijken omdat we internet hebben. De campus staat midden in het studentengebied en overal zijn leuke boetiekjes, kroegen en restaurants.

Vanwege chineesnieuwjaar is het in Kunming enorm druk en is er uitverkoop in de giga shoppingmalls. Uitverkoop in China betekend winkelpersoneel wat klapt en schreeuwt als je langsloopt. Wij ontwijken de gekte van het winkelcentrum en slenterende over de markten met kraampjes vol  prachtige spullen. Zoals plasticglitterbloemen, kammetjes, knuffels, veel tijgerspullen (jaar van de tijger) en uiteraard veel eten. Vanaf een terrasje met heerlijke koffie aanschouwen wij de chinezen gekte en aanschouwen de chinezen ons.

In Kunming is een grote vogeltjesmarkt of beter gezegd dierenmarkt waar ratten, konijnen, kevers, schildpadden, vogels, eekhoorntjes en vissen worden verkocht. Ook staan er podia (zie video) waarbij tandpasta, telefoonopladers en andere aanbiedingsproducten naar de massa worden gesmeten waarbij  het nog net niet tot vechten komt. Chinezen zijn nogal temperamentvol en dat betekend vlotte taxiritjes en een hoop geduw en getrekt bij elke kassa of loket. Wij hebben geen enkel probleem met de duw en trekchinezen en vinden het erg vermakelijk om een volwassenman stappend als een peuter bij een treinloket of satékraampje te zien. De chinezen zijn zogezegd nogal puur en al snel is te zien wie vader en zoon zijn.

Na een koude tocht door de stad warme we 's avonds op met een warme choco en een scheut rum om de volgende dag te ontwaken in een zonnig Kunming. We bezoeken het Cuihupark wat drie jaar geleden een rustige plek was waarbij de grote vijvers vol stonden met waterlelie's. Nu staat het park vol artiesten en eetkraampjes. In de warme zon genieten we van de chineze drukte waarbij de gekste dingen worden gegeten en verkocht. Wat dacht je van een sleutelhanger met levende goudvissen (ja lekker schudden), schietgeweren voor de game-generatie en alle soorten vlees en fruit op een stokje.

Na een paar dagen Kunming pakken we een 21 uur durende treinreis door het bergen landschap en langs de Yanzi rivier richting Chengdu. Naast ons zitten wat kinderen waarbij het jongetjes iets te veel spelletjes heeft gespeeld en kleur en smaakstoffen heeft gegeten en gedronken. Af en toe rent het ventje stampvoetend binnen en met draaiende ogen zegt hij "No I can't en I'll be back" en de zusjes giechelen "hello en happy newyear". Wij kunnen wel lachen om deze stuiterende Chinese kinderen (zie de video).

Om dit gedrag te stimuleren verkoopt het treinpersoneel alle soorten speelgoed wat geluid maakt of licht geeft en wij hopen maar dat de batterijen snel op zijn. Wanneer de suikers van al het snoepwerk van de kinderen zijn uitgewerkt en wij ons laatste biertje drinken valt de trein gelukkig in slaap. De volgende morgen komen wij aan in nog iets kouder Chengdu. We slapen in hetzelfde hostel als drie jaar geleden wat inmiddels verhuisd is. Dat betekend tv, dvd, verwarming en internet op de kamer. We verblijven hier 3 nachten en vertrekken 25 februari richting Xían waarna we met de ouders van Floor de rest van China zullen beleven.

Erik on

Ha Gijs en Floor,

Ik ben weer helemaal bij, bedankt!
Diep respect voor het fietswerk, hoe vaak heb je Gijs een tomatensapje moeten geven Floor?

Groeten Erik

Paul on

Hoi Gijs en Floor,
heel leuk om jullie verhalen te lezen! Veel plezier met de verdere rondreis in China.

Groetjes,
Paul

annelies on

knap hoor geniet ervan want het is ook weer zo voorbij

Eelco on

Gijsje!

Super vette verhalen allemaal! Ik heb even een achterstand ingelopen, maar ben weer redelijk bij. Hier beginnen de zenuwen al op te spelen, want het is bijna Amstel GoldRace tijd en we hebben te weinig getraind. Dat worden zware kilometers. Jammer dat Skypen nog niet is gelukt, maar wie weet komt dat er nog van. Floor de groeten en we mailen.

Groeten uit Brabant!