Happy NewYear!

Trip Start Sep 27, 2009
Trip End Sep 27, 2010

Flag of China  , Yunnan,
Friday, February 12, 2010

In Jinghong besluiten we dat de afstanden in China te groot zijn en de wegen te gevaarlijk om verder te fietsen. Veel tunnels en wegen die vaak niet toegankelijk zijn voor fietsers. In Jinghong verkopen wij onze fietsen na een chineze onderhandeling onder het genot van een pot thee voor een goede prijs.

Zonder fietsen vertrekken we per nachtbus richting Jianshui. Een plek die bij de lonley planet nog niet bekend is en volgens ons een goede uithoek om het feest der chinezen te vieren: chinees nieuwjaar.

Aangekomen op het busstation lopen we de rokende en roggelde mensenmassa bepakt met dozen vol kuikens, verrot vlees en vuurwerk tegemoet. En uiteraard zijn de plekken achter ons bestemd voor de familie die zich 10 jaar niet gedoucht heeft en die dozen vol vlees en andere narigheid heeft meegenomen.

Na een barre, dit doen we dus nooit meer, busreis komen we aan op een koud en uitgestorven busstation. In dit gedeelte van China spreek niemand Engels dus gewapend met briefjes vol chinezen tekens proberen we de weg naar een hotel te vragen. Echter kunnen de chinezen hier ook niet lezen... Maar gelukkig vinden we op de drukste dag van het jaar een prima hotelkamer. Na een warme douche maken we ons op om de stad in te gaan. Jianshui is een prachtige stad vol traditionele gebouwen uit de Ming dynasty, versierd met lampionen en er is geen (westerse) toerist te zien. Mensen blijven stilstaan op straat of wijzen/ roepen als ze ons zien lopen. Een mooie belevenis voor ons en een ideale plek voor Chineesnieuwjaar.

Chinees nieuwjaar betekend voor de chinezen lekker eten en veel, heel veel vuurwerk. De winkels staan vol met grote rode dozen met vuurwerk die in Nederland een vermogen zouden kosten. De chinezen gaan echter iets anders om met vuurwerk dan wij Nederlands. Als je iets koopt, zo denk de chinees, moet het wel getest worden. Dit betekend dat chinezen met een sigaret in de mond even wat pijlen en rotjes testen vlak voor de winkel. Ook is het volstrekt normaal om vuurwerk op/onder auto's of mensen te gooien en rennen chinezen jongeren rond door de straten met een soort vliegende tapijten van vuurwerk. Begrijpelijk dat ons hotelkamerraam voor ons een prettig alternatief was om het vuurwerkspectakel te bekijken.

Na een knallende nacht ontwaken wij van de eerste vuurwerknallen en gaan we de stad in. Chinees nieuwjaar betekend namelijk twee weken lang vakantie, vuurwerk afsteken en lente festival. Op straat is het een stuk gezelliger dan de avond daarvoor en overal staan eetkraampjes met fruit, sate, pinda's en suikerspinnen. Door de straten lopen drakentochten en in het park is het kermis en zijn er optreden. Na een paar feestelijke dagen zetten we onze reis voort richting Geju.