Ho Chi Minh

Trip Start Sep 27, 2009
Trip End Sep 27, 2010

Flag of Vietnam  ,
Wednesday, January 6, 2010

Na een lange tijd in Lombok en twee weken Java, waar toeristen zeldzaam zijn, komen we aan in Ho Chi Minh city. Waar de walm van saigonbier ons tegemoet komt, de baarden en dreadlocks om je oren vliegen en alle prijzen in dollars worden genoemd. We overnachten in Pham Ngu Lao, het bagpackersgebied van Ho Chi Minh. 's avonds duiken we meteen het terras op en de volgende morgen genieten we van een ontbijt met pain du stok en koffie zonder drap.

In Ho Chi Minh zijn nog veel franse invloeden terug te vinden. Naast de gebouwen zoals bijvoorbeeld de Notre Dame en een ouderwets postkantoor kan je een stokbroodje laten belegen met alle soorten paté en kan je dit vervolgens wegspoelen met alle soorten wijn.

Naast franse sporen zijn er ook heel wat Amerikaanse sporen terug te vinden. Met name het oorlogsmuseum en de Cu Chi tunnels zijn erg indrukwekkend. Het museum hangt vol harde en gruwelijke foto's van misvormde of gemartelde mensen. Ook is er een concentratiekamp waar bij alle marteltechnieken uitgebreid beschreven worden.

In Ho Chi Minh lopen ontzettend veel Franse en Amerikaanse toeristen rond. Welke erger zijn weten we niet. Zijn het de stinkende inzichzelfgekeerde franse die enkel gedag in hun eigen taal kunnen zeggen of zijn het de bléérende amerikanen die bij het zien van de meest schrikbarende beelden "lovely and amazing"' zeggen.

Dat bleek op onze trip naar de Mekong delta. Walgelijk toeristisch in een bus vol knauwende en bléérende amerikanen maar de snelste en makkelijkste manier om iets te bekijken. Nog geen 5 minuten in de bus en de gids stak al van wal...hello my friends, are there American people here? Yes ok, I like tourist but I don't like goverment... same, same but different...de toon was gezet.

Aangekomen met de bus werden we in een bootje gezet waar we gewapend met fototoestellen het water op gingen. Wij hadden verwacht dat het een rivier zou zijn vol aftakingen en vol met verkopers van groente en fruit (drijfmarkten). Echter was het één grote plas water vol met toeristen boten. We hebben de Mekong Delta daarna ook bekeken over land (wandelen en fietsen) en per roeiboot. Allemaal een tikkeltje toeristisch maar zeker de moeite waard.
Na de roeiboottocht kwamen we aan bij een markt waar alle vietnamese specialiteiten aan ons voorbij gingen. Schildpaden, slangen, eenden, kippen, duiven...je noemt het maar want ze eten alles (wonderfull, amazing, lovely).

Naast de Mekong hebben we ook de Cu Chi tunnels bezocht. Ongeveer een uur rijden buiten Ho Chi Minh ligt dit 200 km grote tunnelnetwerk van de Viet Cong. Een tunnelnetwerk waar duizenden mensen 15 jaar lang onder de grond leefden en zich schuil hielden voor de Amerikanen. Onder de grond zaten zelfs scholen en keukens. Naast de benauwde en donkere tunnels kregen we de hele trukendoos van de Viet Cong te zien. Alle soorten spiezen, bommen en wapens. Spiezen werden gemaakt van bamboo en gedoopt in het gif van slangen en scorpioenen waardoor de Amerikanen binnen 20 a 30 minuten doodgingen. Wij vonden de Cu Chi tunnels een indrukwekkend gebied.

Na de rust van het natuurgebied Cu Chi komen we weer terug in scooter-toeter Ho Chi Minh waar we ruim 1,5 uur doen om het centrum in te komen. Na een lange dag genieten we van nog wat Saigonbiertjes en verlaten we de volgende dag Vietnam. Op naar de voglende wereldstad Bangkok.