Kwaheri (goodbye) Tanzania!

Trip End May 12, 2012

Hakuna Matata Camp

Flag of Malawi  , Northern Region,
Wednesday, March 28, 2012

“I love Tanzania”. Dat staat op de sticker die ik op de voorvork van mijn fiets heb geplakt. En het is helemaal waar. Tanzania heeft mijn hart gestolen. Neem alleen al het woord voor 'hallo': Jambo! Daar word je vanzelf al vrolijk van. Vooral als je het de hele dag mag roepen en de mensen met een grote lach antwoorden: Mambo poa! Oftewel: helemaal cool! Stap je van je fiets voor een colaatje dan is het meteen: 'Karibu! ('welkom').

Dit is het Afrika zoals ik het me van tevoren had voorgesteld: fietsen over slingerende onverharde wegen, onder enorme palmbomen door, langs velden vol bananenbomen, kleine dorpjes waar we stoppen voor chai (kruidige thee) en jipatie (maispannenkoeken), vrouwen met kleurige doeken om hun middel geknoopt dragen manden met fruit op hun hoofd, of emmers water, kruiken of boodschappentassen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Alles gaat op die kruin. Ik heb er zelfs een gezien met een strijkijzer op haar hoofd. En ook leuk: locals die met je meefietsen. En hard ook! Zonder versnelling weten ze je tot op de top van de heuvel bij te houden.
Twee weken Tanzania, veel te kort.

De karavaan dendert door. We zijn nu al weer in Malawi! En dus ruim over de helft. Malawi is piepklein en de helft ervan bestaat uit een gigantisch meer. We zijn neergestreken op een prachtig beach resort (gerund door een Nederlander overigens) aan het blauwe water. Het meer is zo groot, dat je de overkant niet kunt zien. Net de zee. Het lijkt wel vakantie...

petrus on

Mooie fotoserie en mooi verhaal! Die Tanzanianen zijn van alle marketn thuis.
Mambo is een dans in Cuba en Karibu een Zuid Afrikaans beest.
Fiets ze.

Kitty on

Hoi Femke, het ziet er allemaal weer fris en fruitig (!) uit, inclusief jij zelf. Volgens mij vind je deze tour dadelijk nog te kort want je maakt zo veel mooie dingen mee! De foto's spreken voor zich en je moet je soms net een filster voelen met al die fans! Jammer dat je geen foto hebt van die vrouw met die strijkbout op haar hoofd (is trouwens wel een idee voor volgend jaar voor onze loopgroep met Carnaval). Dat kapsel van die vrouw; wat een kunstwerk! Geweldig! Nou meid, volgens mij ga jij nog een "paar" mooie weken tegemoet daar in Afrika! Zet hem op en geniet ervan! liefs, Kitty

Kitty on

PS Ik lees net mijn berichtje over en zie dat ik "filster" getypt heb maar ik bedoel natuurlijk filmster!

Theo N. on

Hoi Femke,
Kolere, wat een trip. Prachtig! Blijf vooral genieten en verbazen.
Groet Theo

Marjolein Nefkens on

Ha!
Dat ziet er inderdaad gezelli uit, met al die Tanzianen om je heen. Wat fijn om alles zo te volgen via jouw webiste. Erg leuk!!
Heb je de Kilimanjaro ook gezien, van verre misschien?

En wij maar werken en werken ;-). Ondanks het harde werken op jouw fiets, zie ik jouw trip toch wel echt als een vakantie. Echt fantastisch wat je allemaal meemaakt.

Enjoy.
Mar Nef

pp.Bert on

Hoi Femmie, Het schiet al op: al over de helft! Goed om weer eens een bericht te lezen over hoe goed het jou bevalt en over de avonturen die je beleeft. De foto's voegen veel toe aan de gesprekjes die we hebben via de mobiele telefoon/skypen. Jouw ervaringen sluiten aan bij hoe wij Tanzania en Kenya hebben beleefd. Tanzania sprak ons overigens ook meer aan dan Kenya. Ik ben nu al benieuwd naar je ervaringen in Malawi.
Ik vind het ook geweldig dat het fietsen je zo goed afgaat. Dat is iets waar je best trots op mag zijn!

Sarie on

Geweldig verhaal weer, en fantastische foto's!! Geniet van je vakantie-momentje! x Sarie

Mieke on

Jambo! Haha ik wist dat je het Africavirus hier goed te pakken zou krijgen. Zelfs als je op the beach ligt zeggen ze nog pole pole mama tegen je. Love it. Geniet!

Karin on

Wat een haar! Ik moest echt twee keer kijken voor ik overtuigd was dat het echt haar was. Al over de helft Fem! Wat gaat dat snel! Geniet van de tweede helft!

Inge on

Hoi Femke,
Wat een fantastische belevenissen weer! Ik ben benieuwd hoe je Malawi vindt.
Groet, Inge

Yvette on

Het blijft iedere keer weer genieten Fem, jouw verhalen! En al OVER de helft, time flies. Jammer dat Tanzania alweer bijna voorbij is, maar hopelijk volgt er nog veel ander moois! GENIET ervan!
x

Mari on

Hoi Fem,

"De rust van de reiziger. "
Dat spreekt opnieuw uit je verhaal. Prachtig om te lezen. En sportief gezien sowieso een hoogtepunt. Good luck!