The Bus Trip

Trip End Dec 31, 2010

Flag of Brazil  ,
Monday, January 26, 2009

54 hours and more than 3000 km later I arrived in Chile. Even at the terminal things began to change and everthing got more "chilenean". The bus crew with carefully combed hair could not have been mistaken for brasilian, I guess. On the bus my spanish got back into use quite quickly as people started to talk to me. I quickly felt at home in this nice and open atmosphere. And it is unbelievable how good it feels to be able to stummer sentences instead of words!  The road itself surprised mainly by its monotony. Between Porto Alegre and Mendoza there stretch more than 24 hours of totally flat land. No hill, nothing. Flat grasland in Brasil, flat bushland in Chile, populated by cows and horses. The land of the Gauchos! But the crossing of the Andes was really beautiful. There even was a whitewater river to be seen, the Aconcagua river. When we got close to the frontier the chilean employee played the national anthem of chile and everybody in the bus was singing. Que lindo es Chile!

German version:
54 Stunden und ueber 3000 Kilometer spaeter bin ich in Chile angekommen. Schon am Busbahnhof war alles etwas "chilenischer". Die Busangestellten mit brav gekaemmtem Haar und Mittelscheitel, das habe ich von Brasilien nicht kennengelernt. Nach den ersten Minuten im Bus waren meine eingerosteten Spanischkenntnisse dann auch von Minute zu Minute mehr geoelt, mit einer Herzlichkeit, Offenheit und Neugierde haben sich Kontakte entwickelt, dass ich mich gleich wieder daheim gefuehlt habe. Und ihr glaubt gar nicht, wie gut es tut, wieder Saetze statt nur einzelner Worte stammeln zu koennen, wie in Brasilien!

Die Fahrt selber hat vor allem mit ihrer Eintoenigkeit ueberrascht. Zwischen Porto Alegre und Mendoza lagen ueber vierundzwanzig Stunden Flachland. Flach mit Gras in Brasilien, flach mit Busch in Chile. Zwischendrin Rinder und Pferde. Wahres Gaucholand! Der Pass ueber die Anden war dafuer umso schoener. Ich habe mir die Nase am Fenster platt gedrueckt, weil es sogar Wildwasser zu bewundern gab, den Fluss Aconcagua. Als die Grenze immer näher kam, legte der chilenische Busbegleiter die chilenische Nationalhymne in den CD-Player und der ganze Bus sang mit. Que lindo es Chile!