Hej igen Danmark

Trip End Feb 03, 2012

Flag of Denmark  , Central Jutland,
Friday, February 3, 2012

Af Dorthe

Vi blev planmæssigt kaldt ud i flyet, men måtte vente i flyet i 40 minutter, gud ved hvorfor, inden flyet trillede ud til startbanen og gassede op for de store motorer.
Vi vinkede farvel til Thailand, 2 døgn i den menneskefyldte og hektiske storby Bangkok og 7 dage i det modsatte; det fredsfyldte og idylliske Haadson Resort nord for Khao Lak.
Børnene havde inden vi gik om bord begge sagt, at de var trætte, hvilket var forståeligt nok efter at have været oppe siden kl. 7.30, men begge kvikkede de op, da vi kom om bord og startede straks på filmen "Puss in Boots” på TV-skærmene foran dem. Efter godt en time måtte de dog begge give op og faldt i søvn.

De første 5 timer, af de i alt 12 timer og 40 minutter, var meget turbulente. Jeg fik ikke sovet meget og måtte berolige mig selv med, at piloterne havde prøvet dette mange gange før. Men det var ikke lige min kop the, at side i et fly, hvor man ikke må forlade sit sæde og føle at flyet bliver kastet rundt, og piloterne flere gange siger, at man skal blive siddende pga. sikkerhed.

Turbulensen lettede, da vi var fløjet over bjergkæden ved Kabul i Afghanistan, og jeg fik slappet lidt af, men søvn blev der ikke meget af.
Børnene vågnede efter 6 timers søvn kl. 02.00 (London-tid) og var friske. De gav sig til at spille spil på TV-skærmene, imens Lars sov og jeg forsøgte det samme i de sidste 4 timer, vi havde tilbage af turen inden vi skulle lande i London.

En time inden ankomst fik vi serveret morgenmad, med lækkert frisk frugt, yoghurt, juice og Kellogs cornflakes eller det varme med bacon og æg, så var vi næsten hjemme! Lige derefter fik vi meldingen om -4 gr. i London, hvor vi landede planmæssigt kl. 6.20 efter de 10.102 km´s flyvning.
Efter at have landet kørte vi de 10 minutter i bus fra terminal 2 til terminal 5, hvorfra vi skulle videre mod København. Vi skulle dog lige gennem sikkerhedskontrollen igen. Kristian var igen den ”heldige” der blev kildet lidt på kroppen af securityvagten, det tog han dog i stiv arm. Vores ene rygsæk blev også taget ud til ekstra kontrol, da vi havde glemt en flaske vand i den. Da vi kom igennem sikkerhedskontrollen købte vi en sandwich og en cafe latte og efterfølgende var vi klar til take off kl. 9.20. Børnene syntes dog det var lidt fjollet, at vi skulle flyve den modsatte vej igen, hvilket vi kun kunne give dem ret i. Turen gik fint den var rolig og vi fløj i dejlig solskin til København og fik et fint syn på Danmark klædt i hvidt fra oven.
Kristian faldt i søvn hen over bordet og sov næsten hele vejen (1t. 35 min.).

Vi nåede København i -9 gr. og høj chilfactor, så det var hundekoldt at komme til Danmark igen. Det skal vi vist lige vende os til!.
Vi gik straks til bagagebåndet, da vi kun havde 5 kvarter til vi skulle nå det tog mod Vildbjerg, som afgik fra lufthavnen 13.30. Vi ventede længe efter bagagen, men havde alligevel tid til at få tisset og handlet lidt sandwich og vand til turen. Da klokke blev 13.30 fik vi over højtaleren at vide, at toget var aflyst fra lufthavnen, men det ville afgå fra hovedbanegården kl. 13.50, så vi hoppede på det første tog mod hovedbanegården, hvor konduktører ikke mente, at vi kunne nå det, men han kunne godt se, at vi var 20-30 personer, der havde booket plads på det tog, så han måtte ringe og holde toget tilbage på hovedbanegården. Vi stormede op fra spor 3 og igen ned på spor 7 og nåede akkurat toget mod fastlandet og altså igen en tur vest på. Toget hentede hurtigt tiden ind, og vi var spændt på, om vi ville nå vores togskift i Vejle.

Vi spiste lidt sandwich i toget og sad og spillede lidt ”kaste gris” og yatzy. Tiden gik godt og vi nåede stationen i Vejle til planlagt tid. Det var hundekoldt så vi måtte hoppe lidt for at holde varmen i minutterne inden vores sidste tog ankom.

Den sidste del af rejsen var lidt lang, selvom den kun varede én time. Vi var alle ved at være rastløse og meget spændte på at komme hjem. Vi havde hørt, at lidt familie ville hente os ved banen, men blev dog mildest talt meget overraskede, da den største velkomstkomité af familie og venner med børn tog imod os med flag, da vi endeligt trådte ud af toget. Det blev et glædeligt og fantastisk gensyn for os alle. Vi tog hjem på Soldalen 5, hvor vi blev mødt med baner, flag og balloner. Vores dejlige familier havde lavet god dansk mad med varm leverpostej og frikadeller, kartoffelsalat, salat og hot dogs samt dejlig kage til dessert, det var næsten som at være gæst i eget hjem! Vi stor-hyggede os i nogle timer inden folk tog hvert til sit og vi trætte gik til ro i vores EGNE senge, dejligt!

------------------------------

Til sidst lige en stor tak til jer alle, der har sendt os hilsener, billedbeskeder og skypet undervejs.
Det har betydet meget for os, og i særdeleshed for børnene at høre fra familie, venner og klassekammerater, når vi har været så langt væk hjemmefra. En stor tak til klasselærerne Erwin og Randi for jeres villighed til at børnene kunne skype i skoletiden med klassen. Det var en rigtig god oplevelse for børnene.

Tak til familie og venner for den varme velkomst, det var helt overvældende.