Freedom Beach

Trip End Jan 23, 2012

Flag of Thailand  ,
Friday, January 13, 2012

Af Mette:
Vi har fået en god nattesøvn og vågner lidt over 7. Der er lidt skyer på himlen, men den regn, der var lovet, er der heldigvis ikke. Vi går ned til morgenmad og får en god buffet med bl.a. omelet og vafler. Kaffen er det eneste, der ikke falder i god jord – den er alt for stærk og helt sort. Godt mætte går vi tilbage til værelset og får solcreme og badetøj på, hvorefter vi går ned for at tjekke stranden ved Sairee. Desværre er der så højvandet, at der ikke er meget strand, så der kan vi ikke lægge os. Solen er nu kommet frem, så vejret er dejligt.

Vi går op til hovedgaden og tjekker taxa-priserne. Hotellet har nævnt, at Freedom Beach skulle være et lækkert sted – det ligger nede på det sydlige af øen. Vi skal betale 800 baht retur, og det beslutter vi at gøre. Matilde og Jakob sidder på ladet af pick-up truck'en – Jonas vil ikke sidde på ladet, så jeg sætter mig på bagsædet sammen med ham. Vi kører ca. 20 min, før vi er ved stranden. Vi aftaler med den kvindelige taxachauffør, at hun skal hente os kl. 15. Det er en lækker strand med hvidt sand og træer i vandkanten. Da vi kommer er der kun 2 andre end os. Vi slår os ned i solen, og børnene kaster sig straks i bølgerne og begynder at finde muslingeskaller. Efter ca. 3 timer i solen trænger vi til frokost. Men restauranten på stranden serverer kun drinks, så vores frokost bliver frugt shakes med kiks. I mellemtiden er der kommet mange mennesker, så der er ikke mange ledige pladser på den forholdsvis lille strand. Det er blevet overskyet, men der er stadig 32 grader, så det er skønt.

Vi bliver hentet som aftalt kl. 15. Denne gang sidder vi alle på ladet. Heldigvis kører chaufføren rigtig pænt, så det er en god tur tilbage. Da vi kommer hjem til hotellet, slår vi os ned på verandaen med kiks, vand, grøn te, chips og rødvin. Ikke ligefrem sund kost, men vi hygger os! Vi når også en tur i poolen, inden vi får et bad. Sidst på eftermiddagen skyper vi med fam. Jørgensen i Australien og med mor. Det er længe siden, vi har haft en ordentlig internetforbindelse, og denne er heller ikke for stabil. Men vi får os hutlet igennem et par samtaler.

Herefter går vi ned i byen for at få et tiltrængt aftensmåltid. Vi lander på en thai-restaurant og får den lækreste mad. Vi bestiller kyllingespyd, indbagte tigerrejer, hvidløgsbrød, ris og et par pastaretter med tigerrejer. Det er super godt og koster ca. 600 baht inkl. drikkevarer (120 kr.) Børnene får "trylle-sodavand” til – det er forskellige fanta’er, der farver deres tunger røde og grønne. Det er et hit!

Vi går en tur rundt i byen bagefter. Vi finder en frugtbod, hvor vi køber bananer, mango og rambutan. Vi får også købt en dvd med Løvernes Konge på engelsk for ca. 12 kr., inden vi går en tur ned på stranden. Der er rigtig god stemning om aftenen med masser af strandrestauranter og duften af bbq. Igen i aften ser vi fyren fra i går, der lavede ildshow.

Der går én rundt og sælger papirballoner, som man kan skrive på og sende til vejrs vha. ild. Vi får ham pruttet ned i 100 baht og køber en hvid ballon. Jakob skriver på ballonen – tak for en god rejse – inden den bliver tændt, og børnene kan sende den til vejrs. Vi står og kigger efter den længe, inden den forsvinder i horisonten. Vi er ret tidligt hjemme på værelset, hvor vi spiller uno og hygger os i sengen.

Vi forsøger også at ringe til Katja og Musse for at ønske tillykke med Musse’s fødselsdag, men forbindelsen er så dårlig, at vi må opgive.

Børnene kommer i seng kl. 21 – vi voksne ser et program i fjernsynet om en indisk landsby, der er plaget af leopard-angreb.