Tilbage til naturen igen

Trip End Jan 23, 2012

Flag of Australia  , New South Wales,
Wednesday, December 28, 2011

Af Mette:
Vi står op ved 8-tiden og får morgenmad. Herefter laver Jakob yoga, mens jeg får vasket op og gjort børnene klar til dagen – samt får pakket det meste i bilen. Kl. 9.30 er vi klar til afgang mod østkysten. Vi har ikke booket overnatning – vi satser på at kunne overnatte i Mimosa Rocks nationalpark. Vejen fra Lakes Entrance er snørklet og ujævn, så vi kører ikke særligt stærkt. Vi har lige et par støddæmpere at tage hensyn til. På vejen får jeg også lige pustet i et alkometer lige før grænsen til New South Wales. Efter 3 timer når vi kystbyen Tathra, hvor vi besøger informationscentret. De mener, at overnatning i nationalparken vil være fuldt optaget, men vi får lov at låne telefonen og ringe til parken. Jakob taler med dem og i går, har alt været booket, men de foreslår at vi kører derud og ser, om der er blevet ledige pladser i dag. Vi bliver enige om at køre på McDonalds 25 km længere oppe ad kysten i Merimbula. Vi kører i kø gennem det meste af byen – man kan godt se, at det er højsæson nu.

Efter frokost og leg kører vi videre mod Mimosa Rocks ca. 40 km længere nordpå. Det er igen snoede bjergveje noget af strækningen, og da vi når skiltet mod "Middle Beach” bliver vi enige om at prøve den. Der er camping ved vandet, men parkering et stykke væk. Vi kører 3,5 km på en smal grusvej og kommer til en parkeringsplads pænt fyldt op med biler. Jakob og jeg tjekker pladsen ud (der ligger ca. 100 m fra parkeringspladsen) – der kan fint være et lille telt på 2 x 2 meter.

Så vi slæber alle vores ting ned på pladsen inkl. telt nr. 2 til at opbevarer vores mad og andet i, når vi nu ikke kan have bilen ved siden af. Ved 15.30-tiden er teltene slået op og vi nyder en kop kaffe/the med muffins-rester fra i går – solen skinner og det er lunt. Skønt. Vi kan se havet fra teltet – det er enormt hyggeligt. Der er godt nok ikke mange faciliteter – 2 toiletter/huller i jorden med bræt på – og ingen rindende vand. Juhu for alkogel! Men for AUD 30 pr. nat med havudsigt kan vi vist ikke forlange mere. Der er mange telte, så det er ret hyggeligt. Mens vi sidder med kaffen, kommer den ene store varan efter den anden forbi. De snuser rundt ved teltene for at se, om der skulle være tilgængeligt mad. Der kommer også en kænguru med en unge i pungen forbi – og en wallaby. Børnene pisker op til bilen for at hente det mad, vi købte til rock wallaby'erne på Magnetic Island. Men denne er desværre ikke så vant til at blive fodret – i hvert fald må børnene skuffede konstatere, at de ikke får fodret dyr i dag.

Aftensmaden er pastasalat med paprikakylling og hvidløgsbrød. Det blev rigtig godt – maden smager jo altid godt i solskin. Vi nyder igen at være i telt – det er dejligt at kunne prøve det en sidste gang, inden vi skal herfra – især når vejret er godt.

Efter maden går vi ned til havet for at skylle vores opvask, så vi kan vaske det op ved teltet senere. Vi stiller vores ting på stranden og går en tur i aftensolen. Vi når hen til lagunen, der ligger tæt på pladsen. På stranden ligger en del ”bluebottles” – blå brandmænd som nordpå er ret giftige. Nogle af de andre campister siger, at de brænder men ikke skader alvorligt – vi havde ikke forventet at se dem sydpå ved østkysten.

Da vi kommer tilbage, gør jeg børnene klar til natten, mens Jakob klarer opvasken i ½ liter kogt vand. Vi voksne nyder en kop kaffe og en hyggesnak, inden vi går til ro ca. 21.30.