Dobber-de-dobber

Trip Start Sep 02, 2009
Trip End Oct 09, 2009

Flag of Palestinian Territory  , West Bank,
Wednesday, September 9, 2009

Je hebt van die dingen die je gezien of gedaan moet hebben.. Zo kan je Parijs niet verlaten zonder de Eiffeltoren te zien, en moet je in Israel in de Dooie Zee dobberen.. We kenden de plaatjes en de verhalen, en togen woensdag plichtgetrouw met een bus richting Kalya beach, de eerste halte van de bus en niet een van de toeristen trekpleisters mega hotels en 5 sterren uitzichten. De bus gooide ons dr langs een droge, hete snelweg dr uit, samen met een Luxemburger, Thierry. Daar raakten we gezellig in het Duits mee aan de praat, en samen liepen we naar de Zee/See toe. Daar bleek de entree focking 50 shekel (10 eu!) te kosten! Voor een beetje strand!! Gelukkig kunnen we al heel goed zielig kijken, en op vertoon van onze studentenkaarten (Thierry werkt al, maar dat hoefde de mevrouw niet te weten..) mochten we dr voor 30 in.

Water met 30 procent zout is echt te bizar voor woorden. Je loopt tot je knieen het water in, gaat zitten, en je benen schieten de lucht in! Op je buik kan je gewoon liggen met je benen in de lucht. Rechtop staan is dan weer een uitdaging, en zwemmen is er niet echt bij, alleen een soort kano-varen. Wel prikt het water ontzetten op kleine wondjes, dus mn hitte-uitslag had het naar zn zin.. En het zou nog wel gezond moeten zijn! Met Thierry's mega-Canon wat leuke plaatjes geschoten, en dan maar weer afgespoeld. Ook moesten we ons natuurlijk nog even met de voedende Dode Zee modder insmeren. Normaal is modder vies, maar dit spul kost fortuinen en lag hier gratis op de bodem. Erg smerig, leuke fotos..

Thierry wilde snel weg, maar wij bleven nog even rustig hangen om waar voor ons geld te krijgen. Maar rara wie kwamen we twee uur later in de bus tegen...? Meneer had nog even rondgewandeld, een bus gemist, en was door de volgende volle bus laten staan.. Met zn drieen gingen we in Jerusalem shoarma eten, en daarna moest Thierry naar zn hostelvrienden, en wij hadden een Couch Surfing date met Oren en zn vrienden.

Maar eerst moesten we nog even eten.. We hadden echt geen honger, dus wilden gewoon een slaatje eten.. Maar in ons fancy restaurant kreeg je ook nog een mega-voorgerecht met allerlei brood en sausjes. En koekjes na! En de ober was zo schattig! Sprak geen woord Engels, maar kwam de hele tijd vragen of we nog extra koekjes wilden, en of hij bij ons mocht komen zitten, hoewel hij geen tijd had..

Toen dus bier zuipen met CFers. Oren is echt de bom in Jerusalem.. Hij host zo'n 80 surfers per week, en kent alle andere hosts. Zo ontmoetten we dus nog een legertje reizende Hebreeuwen en hun buitenlandse vriendjes-voor-een-dag.