Kamzík, Medved en tri piva voor 2,43

Trip End Aug 27, 2009

Hotel Hutnik

Flag of Slovakia  , Prešovský,
Tuesday, August 11, 2009

Aangezien Patricia en ik nog steeds bijna buren zijn, hoewel ze terug is in Bratislava, stond een tripje naar Slowakije nog op het program. En omdat ik Bratislava al kende, en Patricia het daar ook wel gezien had, gingen we een weekendje naar het verre Tatra gebergte. Wel handig, zo'n vakantie met een native! Ik hoefde helemaal niets te regelen en voor lastige zaken als het kopen van treinkaartjes en het bestellen van bier hadden we een tolk! Ja, 'we', want Günter was natuurlijk ook mee..

Na 5 uur trein waren we in groBstadt Poprad, vanwaar we nog de lokale elektrische trein naar ons dorp, Tatranska Lomnica, moesten nemen. Die trein is echt gaaf, vooral omdat een vrouwenstem na elk station aangeeft dat we onze tickets moeten 'stampen in the stamping machine'. Wel een nieuw woord geleerd: oznecovac (= stamping machine)!! De treinreis voerde ons door een nogal triest, maar ontzettend prachtig gebied: Vijf jaar geleden was daar namelijk een gigantische storm geweest, en waar vroeger 12,000 ha bos was geweest, waren nu alleen nog wat ontwortelde boomstronken en een heleboel lieve lila bloempjes te zien.

We kwamen laat in de middag in ons mooie communistische hotel aan, dus er was alleen nog tijd om de 'Waldweg' (lila bloempjes-weg dus) terug naar het dorp te wandelen en daar een pivotje te drinken. 's Avonds was er een traditioneel Slowakisch buffet in ons hotel, met leuke traditionele muziek en heel veel vlees en dumplings en bijna letterlijk niets groens!

Zaterdag gingen we een flinke tocht maken, uitgezet door een paar Slowakische anwb-gidsjes en Patricia. Het zou ongeveer 6 á 7 uur moeten duren, en bij meer nummero 3 zouden we dan lunchen.. Dus wij om 7u aan het ontbijt met alle gepensioneerde Slowaken en Tsjechen (heerlijk zo'n vakantie waar je alleen maar Slowakisch, Tsjechisch, en misschien wat Pools om je heen hoort!). Om 10u ofzo waren we door de electrische Zug naar Stbske Pleso gebracht, waar een paar leuke skihotels om een gletsjermeer heen staan. Van daaruit liepen we een hele beschaafde bosweg (met nog echte bomen!) naar een iets hoger gelegen meer. Toen hadden we dr nog zin in, en namen we af en toe een detour om ons leven te wagen in een stroomversnelling.

Bij het volgende meer aangekomen, spotte ik een zigzagweg die regelrecht de berg opleidde, en, ja hoor, dat was onze route! Zo klommen we zig-zag van 1200 naar 1700 meter. Duurde wel wat langer dan gepland, Slowakische Bergsteiger scheinen dat in een uurtje te doen, wij hadden meer dan 1,5 uur nodig, vooral omdat Patricia het niet meer trok. Günter daarintegen rende letterlijk de berg op (en we mochten hem niet eens berggeitje oftewel kamzík noemen!) en wachtte dan af en toe op ons.

Het volgende stuk was een 'weg' door de rotsen, bijna over de toppen van de berg. Wel gaaf, je komt daar alleen nog maar af en toe een die-hard bergbeklimmer tegen, en het uitzicht was echt heeeel erg gaaf. Alleen begon het wel veel langer dan gepland te duren, en nu had Patricia opeens hoogtevrees. En helaas was er bij meer nummer 3 helemaal geen horeca-gelegenheid, dus met alleen wat Slowaakse choco-snacks in onze maag trokken we verder. Het laatste stuk was een heele heele lange, ongemakkelijke weg naar beneden, en nu begon Patricia's knie op te spelen, waardoor ze écht niet meer snel kon.. Zo kwamen we dus na zessen eindelijk eindelijk weer bij de trein aan, en waren we veel te laat thuis voor ons all inclusive avondeten. Dus dan maar een goedkope (eigenlijk niet zo goedkoop, in onze haast kozen we het duurste hotel van Starý Smokovec, ons overstap-station-dorpje) vis met sla en bratkartoffel.

Zondag wilden we met de lift vanuit ons dorp naar het hoogst bereikbare punt van Tatra: Lomnica Stít. Bleek dat even tegen te vallen! Ten eerste was het poepduur, en stond er een veel te lange rij (met veel Duitsers, wat ook ophoudt..). Ten tweede bleek dat je tóch had moeten reserveren, want dr was nu alleen nog maar plaats om half zes 's avonds, terwijl de bergtop meestal na de middag al zo bewolkt is, dat je geen reet meer ziet. Dus gingen we naar Lomnicke Pleso, een hoog punt vlak naast de Stít. Leek ook heel hoog, maar was nog wel 500 meter onder de 2600 van de Stít. Maar daarboven konden we wel nog even berggeitje spelen, terwijl Patricia als een echte mama beneden (bij de lift boven bedoel ik dan) op ons wachtte en foto's maakte.

Daarna gingen we weer naar Starý Smokovec, waar we met een funikular naar boven gingen. Daar was een berenfestival voor de kinderen aan de gang (heel tof, je kon daar 'beer in de afvalcontainer' spelen, wat Günter en ik nogal Oost-Europees vonden, maar Patricia zei dat het educatief was). Vandaar liepen we een eindje naar een leuke waterval en toen ging P terug met de lift en renden Günter en ik de berg af, met als missie om voor één keer de aangegeven tijd op het anwb-bordje te halen. En met rennen bedoel ik rennen, want Günter heeft een techniek waarbij je gewoon de berg afrent, zonder te stoppen. Waarschijnlijk levensgevaarlijk voor je enkels (we hadden al een paar Hubschrauber voorbij zien komen) maar wel lekker ontspannend voor je knieen, die anders bij elke stap auw doen. Maar goed, zo waren we dus ruim op tijd weer thuis om eens van ons half-pension te genieten.

Daarna gingen we de faciliteiten van ons hotel checken: lekker pool gespeeld, we wilden nog zwemmen, maar het zwembad werd net gereinigd, en daarna hebben we in de bar van Hutnik 1, het fancy gedeelte van het hotel, Beton gedronken (een of andere longdrink van een of ander kruidenlikeur dat met 'Be' begint en tonic).

Maandag konden we lekker uitslapen, en vervolgens gingen we eindelijk eindelijk rodelen in de Tatrabob, die vlak naast ons huis was. Daarna gingen we nog even voor 30 cent in het Tanap museum (van het beschermde natuurgebied) kijken naar opgezette beren en berggeiten. En toen weer met de tsjoeketsjoeke heeeelemaal terug naar die Heimat!