Sunset Unlimited (Amtrak del 1)

Trip Start Mar 16, 2010
Trip End May 24, 2010

Flag of United States  , Texas
Monday, May 3, 2010

Så börjar den långa resan, västkust till östkust. Första etappen är Los Angeles till Austin med övernattning i San Antonio. Färdmedlet är tåg (Amtrak) och beräknad restid 29+3 timmar.

Amtrak visar sig snabbt vara över mina förväntningar, trots att det tåg jag hamnat på är av modell äldre. Sätena kan fällas ut till en bäddliknande historia och det finns gott om utrymme för bagage m.m. Ventilationen är bra, personalen trevlig, toaletterna fräscha om än nedgångna. Det finns restaurangvagn och en lounge-vagn med panorama fönster. Medresenärerna är helt normala "Svensson"-amerikaner, min stolsgranne Nancy är ur gullig.
Jag övertalar mig till fönstersätet och under natten knyckte jag ett dubbelsäte och fyra kuddar. Jag sov hela natten! Somnade i Tucson, AZ och vaknade i El Paso, TX :)
Utsikten är fantastisk; vatten, berg, jordbruk och mindre samhällen.

övernattningen i San Antonio var också över förväntan. Hostelet var i en gammal herrgård med inredning därefter. Sov dock bara fem timmar då tåget till Austin lämnade tidigt på morgonen dagen därefter. Klockan 9:33am på tisdag morgon anlände jag i Austin, och det var kärlek vid första ögonkastet...men det tillhör nästa kapitel :)

christel on

Låter superhärligt att resa med tåg! (Btw, finns en bok om en tjej som enbart reste runt i USA på tåg, utan att hoppa av ngnstans: Främling på tåg heter den) Kan uppdatera att det inte är ngt nytt på min front fastän dagen D + 2 dagar nu, väntar! Kram!