Kanawa Island

Trip End Aug 21, 2014

Kanawa Island

Flag of Indonesia  , East Nusa Tenggara,
Sunday, August 17, 2014

We verblijven in totaal vier volle dagen in Labuan Bajo en voor vandaag staat een bezoek aan Kanawa Island op het programma. We hebben de boot weer besteld bij het hotel om 10.00 uur en gaan naar Kanawa, een heel klein eilandje met rondom prachtig koraal.

Op het eilandje is ook een hotel met simpele kamers en hammocks waar je nachts ook kunt slapen. Stroom is er in de hutten heel beperkt en water is ook op rantsoen. Er is wel een klein restaurantje bij om iets te eten. Erg basic maar daarvoor zit je dan wel op een tropisch eiland.

Wij gaan er voor een dagje naar toe om te snorkelen natuurlijk. Op de heenreis zien we vissers die met een groot net en een te klein bootje vissen, we zien tonijnen springen in het water en natuurlijk weer vele kleine eilandjes.

Bij het eiland worden we afgezet op de jetty en lopen het eiland op. Eerst moeten we ons melden in het restaurant/receptie waar we een A4tje te lezen krijgen met de regels op het eiland. Entree hoeven we niet te betalen.

We zoeken een plekje in de schaduw, kijken wat rond op het echt prachtige eilandje waar zelfs een volleybalveldje opgezet staat, alsof iemand in deze hitte gaat volleyballen? Bij aankomst op de jetty zien wel in het water al weer een haaitje en diverse grote zeesterren. De kids gaan gelijk snorkelen, ik kijk eerst nog wat rond en let op de spullen.

Het snorkelen blijk best wel lastig te zijn, het is ondiep en je moet rond het koraal zwemmen en niet er boven, het blijkt ook laag water te zijn. Schitterend blauwe zee natuurlijk maar om te snorkelen wat lastiger. Na de kids ga ik ook een poosje snorkelen waarna we met zijn allen wat gaan eten in het restaurantje.

Daarna besluiten we om vanaf de jetty aan de buitenrand van het koraal te gaan snorkelen. Daar zien we grotere vissen, zelfs een rog maar helaas geen schildpadden. Het is inmiddels ook harder gaan waaien en het snorkelen wordt lastiger. Dus in de loop van de middag verlaten we het prachtige eilandje en gaan terug naar ons hotel, een uurtje varen nog.

Daar volgen we het vaste schema, zwemmen in het zwembad, even relaxen op de kamer en dan eten bij Meditteraneo. Na de barracuda en de tonijn neem ik vanavond de merlijn als gerecht.