Ghosthill of Kampot

Trip Start Oct 06, 2010

Green Village Garden

Flag of Cambodia  , Khétt Kâmpôt,
Wednesday, March 2, 2011

Ajoimme kalastuskylään pienemmällä veneellä, josta vaihdoimme merikelpoisempaan veneeseen 13 hengelle kaikkine kamoineen. Kaikki suomalaiset, yhtä lukuunottamatta, sekä kolme ulkomaalaista saapui satamaan takaisin sivilisaation pariin ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Itelle se oli se pari viikkoa. Ahtauduttiin muutamiin tuktukkeihin ja sovittiin paikka mihin ajetaan. Käytiin syömässä ja päätettiin jakaa taksi Hannen ja Jonin, ja Eveliinan ja Kevinin kanssa Kampotiin. Hinta oli sama kuin busseissakin olisi ollut, eikä busseja mennyt enää samalle päivälle, joten järjestely oli täydellinen. Söimme hymyssä suin, herkutellen vihdoin eri ruuista, joita ei saaren läpikotaisesti kolutusta menusta löytynyt.
Kampot on kuuluisa mustapippuristaan, ja ennen punakhmerien vallankumousta sitä löytyikin jokaisesta Pariisin itseään kunnioittavan ranskalaisravintolan pöydästä. Matka Kampotiin (3,5USD) kesti alle kolme tuntia ja majoituttiin kahteen vierekkäin sijaitsevaan hostelliin/hotelliin, niin että minä, Robbie, Hanne ja Joni yhdessä ja Juffe ja Jane toisessa. Järjestely oli tälläinen meidän neljän juoksiessa vain halvimpien huoneiden perässä. Käytiin illalla syömässä paikallisten suosimassa katukeittiössä äärimmäisen hyvin ruoka-annosten maksaessa n. 65 senttiä ja Kambodzan äärimmäisen herkullisen ja perinteisen hedelmäpirtelön 50 senttiä. Näitä pirtelöitä tulikin imettyä tässä maassa, heti saarelta päästyämme, oikein antaumuksella useampi päivässä. Varattiin kaikki kuusi (me + Hanne ja Joni) seuraavalle päivälle kiertue Bokor Hill Stationille (20USD).

Nouto oli majotuksen edestä kahdeksalta aamulla. Ajoimme vuoriston juurelle, jossa odotimme hyvän tovin. Jostain syystä meitä odotetuttiin, joten käytin ajan paikan historiaan tutustumiseen. Bokor Palace on 1925 rakennettu hotelli Ranskan ylimistölle. Hienostoalue toimi aina vuoteen 1972 saakka, kunnes punakhmerit valtasivat alueen ja ajoivat ihmiset sieltä pois. Nyt hotellin seiniin on kerääntynyt oranssia kasvustoa, joka yhdessä sitä ympäröivän viidakosta nousevan sumun kanssa, saa sen näyttämään hyvin aavemaiselta. Luettuani historian meidät ohjattiin nousemaan autojen lavoille ja lähdimme ajamaan kiemurtelevia rinteitä pitkin ylöspäin. Muutamien kilometrien jälkeen pysähdyttiin ja alkoi reissun viidakkotrekkausosuus. Kapusimme jyrkkää rinnettä kasvuston seassa hiljalleen oppaamme perässä hiippaillen. Ihmisiä oli tosin lähemmäs 20, joten ei pelkoa että olisimme nähneet jotain. Kunhan käveltiin huvikseen, joka tuntui vähän turhalta. Nähtiin me isohkon ötökän kuori ja hienoja puita, joista saimme iloita. Päästyämme mäen ylös, oli tie taas vastassa ja autot noutamassa meitä. Matka jatkui autolla itse hotellille jota tutkimme omaa tahtiamme tunnin verran. Kyllä se opaskin piti puheita. Kovasti luodinrei'iltä näyttäviä koloja löytyi takkahuoneen seinistä useampiakin. Saatiin herkullista punacurrya, riisiä ja leipää ruuaksi hotellin portailla. Tämän jälkeen oli vapaata tutkimusaikaa tunnin verran taas. Autot haki meidät ja meidän piti laskeutua samaa reittiä lähes tunnin verran viidakon läpi taas tielle, josta autojen tuli hakea meidät. Autot olivat jääneet jumiin matkan varrelle ja odottelimme kolmisen varttia niitä, ennenkuin pääsimme taas nauttimaan mukavasta vuoristotiekyydistä auton lavalla. Alhaalla vaihdettiin minibussiin, joka vei meidät takaisin kaupunkiin. Edessä oli vielä jokiristeily, joka antaisi meille hyvän tilaisuuden ihailla auringonlaskua joelta käsin. Tämä kesti reilut pari tuntia. Ajettiin yhteen suuntaan tunnin verran ja käännyttiin ympäri. Silti oli kyllä jotenkin todella mukavaa, vaikkei kuulosta paljolta. Joelta on aina mukava katsella maisemia molemmin puolin. Seuraavalle päivälle varattiin 12:30 lähtevä bussi Phnom Penhiin 3,5 USD hotellilta.

-E-