Boxer and a Lawyer

Flag of Russia  , Privolzhsky,
Friday, October 15, 2010

14. Torstai

Herattiin hyvin nukutun, mutta lyhyen yon jalkeen siina kuuden nujakoilla junan lipuessa hitaasti kohti Nizhniy Novgorodia. Venajan junille tyypilliseen tapaan ennen asemaa tulee hidastella sen verran etta asemalle saavutaan juuri oikeaan aikaan eika minuuttiakaan aikaisemmin. Ei tosin ole juna viela myohastynytkaan kertaakaan. Parempi niin. Kurkkasin ikkunasta ulos ja kauhistuksekseni sain huomata vieressa kulkevien raiteiden peittyneen lumeen. Moskovassa riitti jo kylmyytta tarpeeksi. Asemalla kaytiin ostamassa ryostohintanen turistikartta (120 ruplaa eli reilu 3e) ja alettiin kuumeisesti etsimaan sita mahdollista yhta hostellia mika saattaisi loytya kaupungista. Etsiessamme katua alkoi takavasemmalta kuulua hyvaa englantia. Mentiin kysymaan tietaiskohan he mahdollisesti missa moinen katu sijaitsi. Kavi ilmi etta pariskunta oli mormoonilahettilaita Las Vegasin aavikoilta. Nelja nuorta venalaista naista joista yksi osasi hyvin englantiakin, taksikuski ja tama pariskunta sitten keskustelivat keskenaan miten auttaa. Taksikuski meinasi ettei meille annetusta osoitteesta loytyisi halpaa majoitusta, toisin kun netissa oli sanottu.

Pariskunnan mies oli Lovett. "Like love with two T:s!" Han antoi meille oman iPhonensa numeron seka Elder Playerin numeron. "His name is Player. Like a hockey player!" Elder Player tiesi missa eras hostelli on jossa Joseph Ghanasta asui. Ja jos jotain kysyttavaa tulisi meidan tulisi soittaa Lovettille. Paikka uudelle kartallemme merkittyna lahdimme Lovettin osoittamalta pysakilta ratikallla kohti hostellia. Ihmiset hostellin kadulla eivat tuntuneet tietavan moisesta hostellista. Soitto Elder Playerille ja tilanne alkoi selveta. Joseph tuli kadulta meita hakemaan ja sitten hypattiinkin byrokratian rattaisiin kymmeniksi minuuteiksi. Kaikki nelja kerrostaloa ymparilla olivat jonkinnakoisia studenthostelleja jotka majoittivat asukkeja kuukaudeksi ja eteenpain. Naiden kaikkien rakennusten yliherra tuli meille hyvalla englannilla selvittamaan miksei voi majoittaa meita. Ongelmia kuulemma rekisteroinnin kanssa. Johtaja lahti nayttamaan meille yhta hotellia joka oli taynna. Osoitti kartalta kuitenkin paikan yliopistolle jonka laheisyydesta voisimme loytaa jonkin majapaikan.

Astuimme ovesta sisaan joidenkin opiskelijoiden perassa. Narikkamies tuijotti meita hetken ja kysyi jotain venajaksi. Englanniksi kysyimme jotain hostellista ja naytimme nukkumisen eleen hanelle. Han elehti syomista. "skolka stoi? (Paljo maksaa?)" "mini". Kerattyamme naureskelua ja kummastelua osaksemme saimme ruuat erittain edullisesti (80 ruplaa eli reilu 2e) tarjottimille katselimme yliopiston ruokalassa ymparillemme etsien sopivaa juttuseuraa. Istahdimme Dennisin, Pashan ja Diman poytaan. Ruokailun jalkeen istuimmekin jo Pashan Elegance-varustellussa automaattivaihteisessa mersussa. Nahkapenkkien ja tummennettujen ikkunoiden lomasta sitten ihastelimme Nizhniy Novgorodia. Kaytiin ostamassa liput Kazanin junaan seuraavalle paivalle. Yrittaessamme laittaa turvavoita kiinni kuului vaan ymparilta "Njet" "Guys you dont have to". Siina sitten jannitellessa uutta seuraa Dennis tarjoutui viemaan meidat katsomaan 1.divarin futismatsia myohemmin paivalla. Sehan passasi. Menimme Pashan kampille jonne jaimme Laurin kanssa kahestaan pariksi tunniksi kun kaverit lahtivat viela takasin kouluun.

Dennisin tyttoystavan isa oli yhden kaupunginosan johtaja joten Dennisilla oli VIP-liput joka peliin. Vastakkain olivat FC Nizhniy Novgorod - FC Luch-Energiya Vladivostokista. Kannustamamme joukkueen voittaessa 3-1 istuimme matsin VIP-katsomossa ilmaisen teen ja leivonnaisten lammittamina. Myohemmin illalla mentiin syomaan yhdessa ja heidan parin kaverin kampille pelaamaan pokeria. Illan kysymyksiksi nousivat seuraavat: Miksi matkustamme? Mita vanhemmat oikeen ajattelevat moisesta? Oltiin tormatty tahan mitavanhemmat ajattelee-kysymykseen aikaisemminkin. Kulttuuri tuntuu olevan perhekeskeisempi kuin Suomessa ja sukupuoliroolit selvemmin jakautuneet. Tengiz ja Pasha nayttivat meille viela muutamaa nahtavyytta oisessa Nizhnissa niista kertoen. Matkalla saimme kuulla myos Pashan olevan koko nyrkkeilyalueen (kuuluu useampi kaupunki, ainakin 5 miljoonaa ihmista) paras nyrkkeilija 69 kilosissa. Tiesimme jo monen kavereista olevan lakimiehia. Miliisin pysayttaessa oisen ajelumme Pasha naytti todisteita olevansa toissa oikeuskanslerin toimistossa ja miliisi lahti pelokkaasti nauraen pois. Pitkan ja vaiherikkaan paivan jalkeen menimme Pashan kampille nukkumaan ja Pasha meni porukoilleen yoksi. Nizhnissa ei todella ole helppo majoittua halvalla.

15.perjantai

Seuraavana paivana kaytiin tutustumassa kaupungin Kremliin, kuuluisaan kavelykatuun, suuriin portaisiin Volgan rannalta seka kaupungin maankuuluun shampanjatehtaaseen jonne emme paasseet tutustumaan tarkemmin yrityksesta huolimatta. Ostimme shampanjan Pashalle kiitokseksi. Venajalla tuossa tehtaassa valmistettu kuohuviini on shampanjaa. Hyvastelimme Pashan, Dennisin ja Tengizin ennen junaannousua. He varoittelivat tulevaisuudessa kaikesta pahasta mita Venajalla kannattaa varoa. Alkaa sanoko matkustavanne kahdestaan vaan etta isompi porukka odottaa jossain. Kuumottavaa oli myos etta futismatsin jalkeen Dennis oli sanonut ettei meidan tule puhua matkalla kenellekkaan. Nousimme junaan ja iloksemme loysimme vaunusta kuusi erittain isokokoista venalaista juomassa alkoholia ja yhdella heista oli musta silma. Onneksi yo ja ilta menivat leppoisasti minun ja Laurin ollessa suhteellisen hiljasta poikaa. Huomenna herattaisiin Kazanista.

-E-

Hanna on

Teillä käy noiden kavereiden kanssa kyllä aikamoinen tuuri! Ja onneks käy... Huhhuh :D

Markku on

Jouduin oikee lukee useempaan kertaan ton:
"..vaiherikkaan päivän jälkeen menimme Pashan kämpille nukkumaan ja Pasha meni porukoilleen yöksi."
Kyl siin oikeesti luki niin! Koetapa löytää Suomest majapaikka tolla diilillä :D

ensio
ensio on

Niinpa! Russian hospitality on jotain aivan muuta!