Rise and fall of the Soviet Dream

Flag of Russia  , Central Russia,
Wednesday, October 13, 2010

12.10. Tiistai

Paiva oli sateinen ja kylma. Moskovan kadut taytti kiireiset ihmiset yrmea ilme kasvoillaan. Mentiin All-Russia Exhibition Centeriin ihastelemaan Neuvostoliittoa kunnioittavia ja ihannoivia patsaita ja alueita. Oli janna kavella turisteille tarkotetulla alueella kaikessa hiljaisuudessa, kun sade ei ollut tuntunut houkuttelevan ketaan muita paikalle. Paikka oli ilmainen kilometri kertaa kaks alue. Keli ei tehnyt ihan yhta ilakointia meidankaan reissusta ja eksyttiinkin vajareissa makkariin kun tietavat aina mihin pistaa putiikkinsa pystyyn. Sen jalkeen olikin jo parempi mieli.

Palattiin metrolla keskustaan ja kaveltiin Lonely Planetin ehdottama walking tour johon piti menna noin 2h mutta erilaisten kommellusten ja ruokailujen ja eksymisten kautta kaytettiin siihen noin 4h. Nahtiin Ferrarin, Maseratin ja Bentleyn autoliikkeet seka overeita vaateliikkeita ja kauppakeskus. Eksyttiin jonkinnakoseen messukeskukseen jossa rakennettiin kojuja seuraavaa happeninkia varten ja syotiin siela venalainen bisneslunch. Hetken kummasteltuamme tiskia noin 40v. nainen otti ohjat kasiinsa ja passitti meidat ensimmaisena kasien pesulle. Sen jalkeen lastasi meille ruuat lautaselle ja haki haarukatkin tarjottimelle. Maksettiin ruuasta 150 ruplaa eli reilu 4e. Tourin lopuksi sitten paadyimme jonkinnakosen virastotalon viereen jonka eteen oli parkkeerattu uusia mustia BMW:ita 20 vierekkain agenttivilkut katolla. Otinpa niista sitten kuvan ja samalla kun kaannyin toisaalle ihastelemaan kirkkoa ja kuvaamaan Lauria sen edessa Milizei tarttui olkapaasta ja holotti jotain. Salamannopealla liikkeella poistin sitten kuvan autoista ja sonkkasin jotain englanniksi mita ei ymmarretty. Onneksi tyytyvainen miliisi kaveli pois. Oli kuumottavaa. Matkalla takasin hostellille miliisit ja niiden erikoisjoukot seka armeija oli tayttanyt kadut. Joka kymmenes metri oli vahintaankin yksi viranomainen. Saatiinkin selville etta Kalifornian kuvernoori on tulossa kylaan ja nahtiin melkonen poliisisaattuekkin joka kuljetti todennakosesti Putinia.

Palattuamme hostellille suhteellisen hyvissa ajoin kaverimme Alona hostellilta auttoi meita paattamaan jatkosuunnitelmista Venajaa koskien. Alona on itse Vladivostokin pohjoispuolelta ja matkustanut halki Venajan ja asunut mm. Tokiossa 2v. Huomenna lahto Nizhni Novgorodiin.

Venalaisten englannintaito kukoistaa. Auton kyljesta bongattu tarra: "UNDER PROTECTED OF FBI"

13.10. Keskiviikko

Aamupalalla tutustuin Shadiin joka oli Kanadalainen reissaaja. Han on vuoden reissulla josta kulunut 2kk. Paaosin Lahi-Ita kohteenaan. Puhuu taydellisesti Iranin kielta joka helpottaa asiaa. Pyysi josko sais lahtea meidan matkaan kattoon Kremlin muurien sisapuolta ja Gorky Parkia. Sopihan tuo. Kateltiin kylmassa ilmassa vartijoiden vaihto jossa nahtiin venalaisten sotilaiden omaperaista marssimista. Paiva oli jalleen erittain kylma pohjoistuulen puhaltaessa taydella vimmallaan. Maksettiin opiskelijoina 100 ruplaa Kremlin sisalle paasysta jolla ei juuri ihmeempia ollut tarjottavana. Maailman suurin kello: Tsaarin kello ja hienoja kirkkoja. Otettiin metro Novodevichyn hautausmaalle ja kaytiin syomassa vaha turhankin kalliisti kun alko jo nalka kurnia sen verran kovasti. Noin 11e-12e. Keskusteltiin toistemme tietamyksista kotimaistamme eika oikeen ollut Suomitietous hanskassa Shadilla. Kaytiin tekees vaha ristinmerkkeja taas jossain kirkossa ja Shadi opetti meille kamerankayton saloja. Otettiin suunta kohti Gorky Parkia. Meille arvioidun 20minuutin kavelymatkaan menikin reilusti yli tunti, mutta paastiin vihdoin perille. Vodkan ja suklaan pitaessa meille kolmelle seuraa kuuntelimme Scorpionsin Winds of Changea ja maailma oli jalleen parempi paikka elaa.

Kierreltiin kiireella viela kuutisen Moskovan Circle ringin metroasemia jotka ovat 'nahtavyys sinansa'. Ei oikeesti niin kauheen haapposia. Juoksukyytia rinkat hostellilta kantoon. Uusien kamujen hyvastely ja juosten juna-asemalle mista hatasesti liian kalliit evaat ja hyppays junaan. Saatiin olla luxusplazkartissa, mika on uudempi hyvinkin todennakosesti kun Suomen junat. Matka kohti N-Novgorodia alkoi.

P.S. Nettiin on ollut vaikea paasta mutta kirjotukset tulee kylla vaikka vahan myohassa. Stay tuned.

Hanna on

Havahduin just siihen että voi helvetti teillä on siellä varmaan jonkin ajan päästä kylmä kun talvi tulee! Toivottavasti löytyy kunnon yöpaikkojakin.

Pelottava miliisi. Mitähän pahaa sä olisit sillä autokuvalla voinu tehä :D