Its Russia Cmoon!

Pavel & Althia

Flag of Russia  , Sankt-Peterburg,
Saturday, October 9, 2010

Huvittavaa kirjottaa kyrillisilla kirjaimilla, eika aikaa oo liikaa, mutta koitan saada tehtyja asioita ylos.

Eli terveiset Pietarista!

Rajan ylitys sujui mallikkaasti bussilla joka maksoi 15e ja oli Pietarin keskustassa noin kaheksan maissa suomen aikaa. Bussi pysahty kalakaupassa noin 100km Helsingista itaan ja toisen kerran rajan tuntumassa Rajamarketissa. Rajalla kaikki suju hyvinkin mallikkaasti ja muodollisuuksiin ei tarvinnut tuhlata hirveesti aikaa. Opiskeltiin bussissa jonkun perivenalaisen naisen kanssa joka ei puhunut englantia ja loppumatkasta meita alko auttamaan Pavel ja Althia kertoen paikasta mihin saavutaan ja missa vaiheessa jaada pois. Pavel anto meille tyopaikkansa kortin ja kaikki tietonsa ja pyysi tulemaan kaymaan. Laurin kaveri Natalia oli meita vastassa ja vei meidat hyvin lahella olevaan hostelliin jonka oli varannut meille etukateen pariksi yoksi. Hinta oli 500 ruplaa yolta ja oli ihan Moscow Stationin vieressa, eli siela mihin bussi meidat jatti, lahella Vostanyan aukiota. Huoneen tsekkaamisen jalkeen lahettiinkin kaupungille ja kierreltiin suurimpia nahtavyyksia ja baareja noin neljaan asti yolla (Pietarin aika, eli plus 1h), joten se oli kun yks paiva lisaa kaupungissa.

Seuraavana paivana tavattiin Natalia taas ja mentiin aamupalalle Teremokiin joka on venalainen pikaruokaketju joka tarjoilee perinteisia venalaisia ruokia. Syotiin kaalimunalattyja ja juotiin Kvasia  joka on kuin suomalaista kotikaljaa, mutta vaha jotenkin kevyemman makusta. Omasta mielesta ehka vaha parempaa kun suomalainen versio. Samalla Natalia soitteli meille uutta hostellia mutta kavikin ilmi etta kaikki yhtaan halvemmat paikat on taynna. Paatettiin Laurin kanssa sitten saastaa ja lahtea yojunalla Moskovaan jo lauantaita vasten yolla yhden maissa niin etta oltais kasin nurkilla lauantai aamuna perilla. Kaytiin ostaas Natalian suosiollisella avustuksella sitten junaliput jotka makso semmosen 715 ruplaa eli noin 20e. Makuupaikka kolmosluokasta. Kolmelta paivalla Natalian piti lahtea luennolle ja tutkittiin kaupunkia Laurin kanssa ekaa kertaa vaan kahestaan kasiin asti. Kaytiin St.Isaacsin kirkon katolla. Syotiin pienessa lounaspaikassa bortsh-keittoa 40 ruplalla ja kierreltiin ympariinsa. Tavattiin Natalia taas kasilta ja mentiin syomaan johonkin pieneen venalaiseen ravintolaan perinteista kulhoa jossa oli perunoita, lihakimpaleita, sitruunaa ja jotain vihreeta. Hyvaa oli mutta annokset tuntuu olevan kovin pienia. Torstai-perjantai yo olikin huomattavasti pidempi.

Perjantai-aamuna ei pidetty kiiretta ja tsekattiin ulos vasta kaheltatoista. Hostelli oli hyva sijainniltaan ja pesutiloiltaan. Ilmeisesti hyvin suosittu venalaisten keskuudessa, kun ei nahty ketaan englantia puhuvaa koko paikassa. Mentiin Pavelin tyopaikalle Zoom-ravintola/kahvilaan Gorokhaya streetille ja juteltiin pitkat tovit samalla kun han teki toita. Paikka on hienoin missa ollaan kayty koko aikana ja kaikki juomat tehdaan vastapuristetuista hedelmista ja jokanen kahvikuppi keitetaan erikseen. Kaakaokin tehdaan oikea suklaa levy palottelemalla ja lisaamalla maitoa ja kuumaa vetta. Pavel tarjosi kahvit ja juotiin puolukkamehua, joka on myos hyvin suosittua erityisesti kesasin Venajalla. Pavel kutsui meidat syomaan tyttoystavansa Althian luokse, mutta on toissa aina puoli kymmenesta kahteentoista asti illalla. Hostellien taynnaolokin ratkes kun sanoi etta voidaan nukkua heidan luonaan. Sovittiin etta koitetaan kayda vaihtamassa junaliput ja palataan sitten kertomaan miten kavi. Junalippujen vaihtaminen onnistukin ilman Venajan taitoja eika vaatinutkaan kun vaha reilun puolitoista tuntia ja 10 eri kassaluukkua. Eika jonoja ollut kuin noin yksi asiakas per luukku. Kierreltiin sitten muutama tunti, kaytiin mm. Pavelin suosittelemassa keskuspuistossa ja seudulla jossa han kasvoi ja myohemmin illalla loydettiin sattumalta livemusiikkia jota kuunneltiin jokunen kappale ja mentiin sitten kertomaan ilouutiset Pavelille. Odoteltiin pari tuntia Pavelin vuoron loppumista juoden teeta ja olutta. Pyytaessamme laskun meille tuotiin lasku joka oli 0.00 ruplaa. Paikka on helposti kallein missa ollaan ees oltu ja silti tarjoaa kaikenlaista. Ravintola on myos hyvin kotoisa ja suosittu. Jonoa tuntuu riittavan ihan koko paivan ajaksi. Ei tieda oikein miten vois kiittaa tarpeeksi kun on niin mukavia ja kiltteja.

Tyovuoron paatyttya lahettiin Pavelin kans hakeen rinkat juna-asemalta ja treffattiin Althian kanssa ja lahdettiin pimeella taksilla Althian vanhempien luokse jotka asuvat kaupungin laidalla. Vanhemmat ovat tosin maalla tallahetkella, joten sen vuoksi majottuminen ei ollut ongelma. Pavel ja Althia remppaavat omaa kamppaansa talla hetkella joten he asuvat siela. Pavel on 25-vuotias maantiedon opettaja joka ei halua viela opettaa tyokseen ja Althia 23-vuotias saksankielen maisteri.

Budjetti on ollut pikkusen ylakanttiin, kun tavote on semmoset 1000 ruplaa per paiva (noin 28e). Nyt tosin saadaan kiinni jonkin verran kun saadaan majottua ilmaseksi. Yleisesti ottaen Pietari on melko kallis kaupunki ja hyvin pitkalti saa omilla evailla parjata tai majoittua halvalla parjatakseen alle 30e paiva.

Kaytiin tanaan Pietarin suurimmalla ja kaytannossa ainoalla kirpputorilla jossa on sadoittain telttakatoksia seka lakanoita maassa taynna roinaa ja vaatteita. Ostin huivin ja pipon niin sain kantaa korteni kekoon katulasten hyvaksi. Makso noin 3,5e yhteensa. Yleisesti ottaen vaatteet ja kengat varsinkin oli todella hyvakuntoisia. Elektroniikka ehka 90-luvun puolestavalista. Kaytiin syomassa myos paikallisten suosimia ja Althian suosittelemia vanhanaikaisia venalaisia donitseja. Olikin yllattavasti halvin kahvi plus donitsi tahan mennessa. Huomenna paastaan kierteleen varmaan Pavelin ja Althiankin kanssa enemmankin kun heilla on vapaapaivat. Tanaan mennaan kattoon siltojen nostoa viela yolla ainakin.

Liput Moskovaan on sunnuntai-illalle puoli ysilta lahto ja perilla viiden mais aamulla. Tehtiin hostellivaraus etukateen pariksi yoksi dormiin.

-E-

Hanna on

Heei, loistavaa että ehdit kirjottamaan mitä siellä tapahtuu! Noi kaalilätyt kuulosti jokseenkin eksoottiselta, uff... Seuraavaa postausta jännityksellä odotellessa.

Teemu on

No ei olisi reissu voinut paljon paremmin alkaa, toivottavasti jatkuu samalla tavalla.. :)