Julaften og romjul

Trip End Jan 03, 2010

Mövenpick Nabatean Palace

Flag of Jordan  ,
Saturday, December 26, 2009

Hva man har gjort siden sist… Vi hadde noen rolige dager i Tel Aviv før vi på onsdag (lille julaften) tok fly ned til Eilat. Der kom vi ganske seint på kvelden så det var ikke så mye å gjøre utenom å spise og tusle litt rundt før vi la oss. Planen var å stå opp tidlig og å komme seg over grensa til Jordan tidligst mulig, hente bilen og så dra og snorkle. Alt gikk fint unntatt snorklinga. Vi hadde ingen problemer med grenseovergangen, fikk bilen uten problemer og klarte å finne veien ut av Aqaba sentrum. Men når vi kom til et sted man kunne dykke fant vi ut at det var rett og slett for kaldt. Det blåste en ganske sur vind og vi satte kursen for Wadi Rum istedenfor å ta sjansen på blå lepper i vannet. Veiene var kjempefine og vi kom oss fint agårde etter å ha hatt en litt desperat bensinstasjon-jakt når vi fant ut at vi fikk jo bilen med kun en kvart tank bensin. Deretter en nesten like desperat jakt på minibank og frokost. Minibanken fant vi i "drive-in” versjon og frokosten blei noe småsnacks i bilen mens vi skulle finne noe bedre langs veien. Noe annerledes enn frokost på julaften hjemme i Norge!

Straka vegen oppover gikk det til Wadi Rum der det ikke egentlig var så mye å gjøre som vi hadde forestilt oss. Det var flott landskap, men det hadde nok vært litt annerledes for litt under 100 år siden når Lawrence of Arabia farta rundt i området her på kamel. Vi blei tilbudt masse ørkenturer med bil der, men vi følte vi hadde sett ørken før og kjørte heller videre. Når vi nærma oss Petra kom vi mye høyere opp i landet og proppene i øra satte seg godt. Vi kunne se hotellet på ganske lang avstand og når vi kom nærme så det ikke så overveldende fint ut på utsiden, men det endra seg når man kom inn. Mövenpick Nabatean Palace er bygd i litt arabisk stil innvendig som gjør det mye mer personlig enn mange andre sterile hotell jeg har sett. Vi fikk oppgradert rommet vårt til en liten suite så vi har en stue/soverommet til Jarle, et soverom til meg og mamma og et fint bad. På torsdager i Petra er det en tur man kan gå på kvelden der man går ned til ”the treasury” med kun stearinlys som lys. Den turen skulle begynne klokka 8 og middagen begynte halv 7. Dermed måtte vi hive i oss julemiddagen i rekordfart. Det var veldig spesielt å se der nede i stearinlys og de hadde litt diverse sang og underholdning der nede. Det var overraskende mange som valgte å gjøre det her på julaften. I går og i dag har vi leika turister for alle penga.. Vi har gått rundt i alt som er å se på i området nede i Petra og fått både farge og såre føtter. Utrolig fint å se, men det er vanskelig å beskrive. Håper bildene snakker for seg selv. Vi har også gått i turistfella og rei på kamel opp igjen et stykke nede i Petra. Det var overraskende morro.. Ellers har vi bare nyti dagene på fint hotell og med masse god mat og vin.. Håper alle har en god jul!