Robinson Crusoe for en nat

Trip End May 19, 2011

I telt paa Ipil Beach

Flag of Philippines  , Mimaropa,
Sunday, March 6, 2011

Oegruppen Bacuit er et smukt naturvidunder med et eventyrligt tvist, alla massevis af smaa limstens-oeer i krystalklare vande. Baciut Bay minder en smule om Halong Bay, som vi oplevede tilbage i Vietnam, men stemningen her er en helt anden, og sceneriet har lige det mere at byde paa.
Mange af oeerne i bugten straaler af de hvideste sandstrande og indbyder til snorkling med flotte koralrev under de vuggende boelger. Derudover gemmer flere af dem paa hemmelige laguner og strande, bag klippevaegge med snaevre indgange, hvilket goer oplevelsen her til noget helt specielt.

Vi havde laant os et telt af Sharon, indkoebt os et vaeldig maengde proviant i El Nido, og var pakket os klar til at tage paa Robinson Crusoe-eventyr paa een af de oede oeer. For foerste gang paa hele vores Sydoest Asien-tur var det nemlig blevet tid til at proeve kraefter med camping paa strand.
Vi startede tidligt om morgenen sammen med en flok andre rejsende, paa en dagslang baadtur rundt til en haandfuld af de smukke oeer. Strandene straalede hvidt, det klare hav indboed til dukkerter i de turkisblaa, vuggende smaaboelger, og limstensklipperne stod som en flot, moerk kontrast til hele sceneriet, og gemte desuden paa eventyrlige laguner og hemmelige strande.
Sidst paa dagen blev vi med telt og madkasse sat af paa en lille strand omkranset af klippesten og junglekrat, og som baadens motorlarm og resten af den vinkende flok forsvandt, stod vi alene tilbage i stilheden i vores helt eget lille oeparadis.
Baalet blev taendt og lejren arrangeret til verdens bedste udsigt til solnedgangen bag bjergene i silhuet ude i horisonten; hvilken overordentlig luksus!
Tunmadder, roedvin og baalhygge fyldte resten af en stjerneklar aften paa stranden, foerend vi kroeb under taepperne i igloteltet - og trods salt hud og sand i sengen, var det ret saa idyllisk, at falde i soevn til boelgeskvulp og en smule cikadehvislen og absolut intet andet.

Naeste morgen stod vi op med solen, kogte kaffe over baal og blev kort tid efter hentet fra vores strandhybel.
Endnu en dag gik med sejlads rundt i Bacuit Archipelago, og det skulle hurtigt vise sig, at bugten bestemt havde nok at byde paa til anden tur ogsaa. Palmestrande, snorkling, solbadning og grillet fisk til frokost fyldte igen timerne under den bagende sol, og det var svaert at forestille sig, om vi nogensinde kunne faa nok af dette filippinske skatkammer.
Selvom vi efterhaanden har oplevet et utal af herlige oeer og strande, som paa hver deres maade skiller sig ud fra maengden, staar oegruppen her ved El Nido klart som en ganske saerlig, unik oplevelse, og er yderst hoejt paa listen over mindevaerdige oeparadiser - det er saadan et sted, hvor vi virkelig boejer os ydmygt i stoevet i benovelse over naturens ubegribeligt smukke, kreative udfoldelser.