Palawan set fra taget af en bus

Trip Start Feb 21, 2010
Trip End May 19, 2011

Friendly Inn

Flag of Philippines  , Palawan,
Thursday, March 3, 2011

Efter endnu et par overnatninger og festligheder hos CS'eren Sharon i Puerto Princesa - denne gang delt med tyskeren Felix og et par fra Oestrig - drog vi ud paa opdagelse paa Palawan.
Det tog os seks timers tid paa taget af en propfyldt skrammelbus - og dermed en krebseroed solskoldning - at komme til skoenne El Nido. Hvisse steder i Filippinerne maa man nemlig gerne rejse med ovenpaa koeretoejet, hvilket var delvist nervepirrende i de skarpe sving i farten, mens beloenningen var en foersteklasses udsigt med vind i haaret. Men trods den forbraendte hud og oemme roeve fra turen paa det varme tag, ankom vi altsaa glade og helskindede til herlighederne i den lille by, der fint ligger midt imellem taarnhoeje limstensklipper og vidunderlige Bacuit Bay.

Strandene var laekre, vandet var klart, de moerke klipper tronede ude i horisonten og solen skinnede fra en blaa himmel; ren idyl i tropeparadis.
Selve El Nido by er en lille, hyggelig een af slagsen, og netop som vi besoegte, naermede det sig den aarlige byfest, saa det summede af liv i de guirlande-pyntede, smaa gader. Vi slentrede rundt i den hyggelige stemning og handlede broed hos bageren (for Filippinerne gemmer faktisk - overraskende nok - paa nogle ganske smagfulde bagetraditioner) og groensager, aeg  og andet godt fra konerne i de propfyldte gadeboder. Heldige var vi nemlig, at have fundet os et guesthouse med udendoers koekken alla lille ildsted, saa frokosten var hjemmelavet over baal, hvilket var ren fryd, trods den simple menu. For vi savner faktisk at kokkerere selv; de utallige bestillinger paa restauranter og i madboder af enhver slags, kan nemlig godt i laengden tilfoeje til en foelelse af lidt aergelig uduelighed, og faelleskoekkener er sjaldent tilgaengelige naar vi nu rejser som vi goer.

For at faa et overblik over byen, besteg vi een af de taarnhaeje, graasorte limstensklipper, der fylder i landskabet omkring El Nido. Udsigten var formidabel deroppefra, saa sveden paa panden og de smaaskraemmer klatringen havde forudsaget, var hurtigt glemt igen, da vi naaede toppen. Hustagene laa klynget sammen mellem milevis af groenne bjergtoppe og saa naturligvis den smukke, smukke bugt med det blaa, blaa hav. Bacuit Bay bredte sig indbydende dernede og lokkede med oe-herligheder ude i horisonten, som vi stadig havde til gode at udforske. Dagen forinden havde vi faaet os en lille smagsproeve, da vi moedte en flok fjollede, meget fulde filippiner-gutter, der inviterede os med paa oel og baadtur, men udsigten gjorde det klart; der var meget mere derude at komme efter.