Et lidt kedeligt foerstehaandsindtryk

Kukuk's Nest Pension House
Sugbutel Bed'N'Bath

Flag of Philippines  , Visayas,
Friday, January 28, 2011

Aerligt talt var det med lidt blandede foelelser af hoeje forventninger og en snert af bange anelser, at vi drog mod vores foerste moede med oeriget Filippinerne. Vi havde begge glaedet os laenge til at opleve netop dette land, men vi toevede altsaa lige et oejeblik, da vi kort tid inden afgang, fik nyhederne om vejrets udskejelser. 'La Nina' er navnet paa det helt urimelige vejrfaenomen, der kort tid forinden netop havde ramt Filippinerne med helt absurde maengder regn og voldsom blaest. Store dele af oestkystens befolkning var evakueret, flere faergeafgange blev aflyst og ifoelge de vejrprognoser vi kunne finde frem til, ville vandmasserne fortsat vaelte ned i tarveligt uvejr, helt indtil engang i marts.

Vi aendrede lidt i rejseplanerne for ikke at komme for taet paa helvedesvejret, men helt at undgaa alt det graa og vaade, var altsaa ikke rigtig en mulighed.

Vi landede i Filippinernes anden stoerste by Cebu City; en smaaligegyldig, typisk sydoestasiatisk storby, med diverse shopping malls, brede trafikkerede veje og larm og stoej, og diverse fastfood-kaeder med reklameskilte i pang-farver. Den graa himmel og et par oversvoemmede gader overraskede os naturligvis ikke, men heldigvis havde 'La Nina' altsaa ikke gaaet saa voldsomt til vaerks netop her.

Vi blev budt velkommen af en lidt overbetalt taxachauffoer, som saa til gengaeld diskede op med en god haandfuld information om hans hjemland, blandet med en smule brok over den almene filippiners uvidenhed.
For eksempel kunne han fortaelle, at den filippinske befolkning stiger med hele 2% hvert eneste aar, og det er edder-sparkme mange, hvis man lige taenker over det..
I oejeblikket er befolkningstallet paa naesten 100.000.000, og hvis man nu gaetter paa at doedeligheden er paa cirka 1% aarligt (ikke at det er noget vi ved med sikkerhed), saa foedes der altsaa lige omkring 3000.000 unger hvert aar! For virkelig at saette det i perspektiv, saa betyder det altsaa; 8219 nyfoedte dagligt, hvilket er lig 342 foedsler i timen, og altsaa cirka 5,5 boern i minuttet, det er een hvert tiende sekund - filippinerne kommer til at overtage verdensherredoemmet inden laenge, alt imens den danske befolkning svinder langsomt ind..

Som sagt var Cebu City altsaa ikke saerligt herlig, men langt mere udmattende, og efter to naetter paa to meget forskellige, men paa hver deres maade lige elendige hoteller, var det i den grad paa tide at komme videre. Vi oenskede os laekre strande og havudsigt paa en af de  mange mange smaa, hyggelige oeer landet her byder paa. Desuden havde vi planer om endnu engang at slaa bremserne lidt i; blive haengende samme sted nogle uger og vaere god mod det skroebelige rejsebudget ved hjaelp af noget frivilligt arbejde.