Venter paa fly mellem skeletter og udstoppede dyr

Trip Start Feb 21, 2010
Trip End May 19, 2011

Kedai Telapak (Coffee Shop)

Flag of Indonesia  , Java,
Wednesday, January 26, 2011

Sammen med Dimas og far Hari drog vi med en natbus fra Semarang til Bogor. Det var nu ikke fordi byen lokkede med saerligt uundvaerlige oplevelser eller attraktioner, og baade far og soen sagde farvel i bussen, for at besvare de arbejdspligter, der kaldte efter en haandfuld fridage i vores selskab.
For os var Bogor nok mest destination venteposition, men da der alligevel var et halvt doegns tid til vores fly lettede derfra, kunne vi jo lige saa godt udnytte tiden, til at gaa paa opdagelse i byen.

Bogor har heldigvis en vaeldigt fin botanisk have, som er enormt stor og varieret nok, til at vi snildt fik fyret en god haandfuld timer af her. Omringet af alt det groenne med lejlighedsvise navne- og infoskilte, fik vi vandret kilometervis af stier tynde, og fik set lidt af hvert.
Udover presidentens sommerpalads - som fylder naermest en fjerdedel af den cirka 80 hektare store have - huser 'Kebun Raya' (The Great Garden) ogsaa et ganske udemaerket, om end lidt smaastoevet, zoologisk museum. Her findes udstoppede dyr i alle arter, stoerrelser , former og farver, der stirrer falmet ud gennem glasruderne, med diverse klatmalerier af skov og soe i baggrunden - i bund og grund ret meget som naturhistorisk museum derhjemme, tilsat lidt mere eksotiske varianter. Sejest var uden tvivl deres udstillede skelet fra en fuldvoksen blaahval, som desvaerre lidt uvaerdigt var klemt ind under et alt for lavt bliktag, vidunderets imponerende stoerrelse taget i betragtning.

Bogors botaniske have har en hel del at prale af, men noget af det, der fremvises med stoerst stolthed, er deres orkidehave. Efter sigende gror over 3000 varianter af den skroebelige blomst netop her i et par pyntede drivhuse. Vi talte ikke efter, men umiddelbart lyder 3000 som en overdrivelse, i forhold til hvad vi saa, da vi besoegte i hvert fald. Vaeldigt fine var de ikke desto mindre, og jo der var mange mange slags, men det var ikke ligefrem noget der slog benen vaek under os - de delikate orkideer skulle selvfoelgelig ogsaa hamle op med det megaskelet fra havets stoerste kaempe, som vi netop havde oplevet faa minutter forinden.
Foruden de mange forskellige orkideplanter bugner parken ogsaa af mere end 15000 arter af planter og traeer, inklusiv 400 slags palmer og et utal af bambusvarianter; det er sublim frodighed, der sammen med aaer, floder og lotusbesatte damme, skaber en tiltraengt oase midt i en by, der hastigt udvikler sig til en af hovedstaden Jakartas fjerne forstader.
Samtidig skaber parken her faktisk stadig et stort centrum for forskning i botanik i Indonesien, saa at ende med en ordentlig portion ventetid lige netop i Bogor, var altsaa slet ikke saa galt endda; der var udemaerket underholdning nok at tage af.

11 timer efter ankomst, en ganske anbefalelsesvaerdig parkoplevelse rigere, og med en god del timer spenderet paa en hyggelig lille kaffebar, forlod vi Indonesien for anden gang. Godt maettede for nu paa denne del af det sydoestasiatiske, var det forventningens glaede, der summede indeni, da vi var paa vej gennem luften mod oest og de 7000 filippinske oeer som endedestination.