Farverig kreativitet vs. masseproduktion

Trip End May 19, 2011

Setia Kawan Losmen

Flag of Indonesia  , Java,
Thursday, January 13, 2011

Yogyakarta er pakket til randen med souvenirshops i lange baner. Uanede maengder af masseproduceret batik og plastiksmykker med paamalet patina-look er til salg her, og saa er byen anset for at vaere en rigtig kultur-perle i den Javanesiske del af Indonesien.

Her er hyggeligt som bare pokker, hvis man da holder sig lidt paa afstand af maengderne paa hovedgaderne, og lader sig selv fare vild i de bilfri, smaa, smalle sidegader. Det er her lokallivet summer; der saleges tofu-snacks og stegte bananer, potteplanter i massevis goer det hele lidt groennere, og gadekunst pynter paa mange mure. Det er ogsaa her mulighederne byder sig for at finde frem til originalt, kultur- og traditionstro haandvaerk, for faktisk har Yogya en hel masse at byde paa kulturelt - det drukner bare en smule i monotont plastik-souvenirsalg og turist-krejlerier paa byens menneskemyldrende hovedgade.

Vi var heldige at faa fingrene i et billigt vaerelse paa et hammer hyggeligt guesthouse i een af baggaderne; med vaeggene tilplastrede i farverige malerier, en helt nede paa jorden stemning og udsoegte ananas-banan-pandekager med honning til morgenmad - tiltraengt med saadan en oplevelse efter det mugbefaengte, moegbeskidte, dyre skodvaerelse vi havde os i Samarinda.
Kunstneren bag vaegdekorationerne her, og soen af stedets ejer, er en flink, kreativ gut med stor kaerlighed til kunst, musik, sin hjemstavn og Danmark (besynderligt nok), saa vi klikkede naturligvis ganske udemaerket. Desuden staar han for en lille tattoo shop installeret paa guesthousets ene tagterrasse, hvilket efter at have set hans kunst paa vaeggene forekom som en fin ide at benytte sig af.. Prisen var billig, og aftalen sat, men lad os bare sige, at han efter vores mening boer holde sig til oliemalerier og mozaik, og lade kreationer i form af permanent kropsudsmykning vaere op til andre at udfoere - Elina proevede det selv paa egen krop, og resultatet var ikke ligefrem til at prale af..

Yogyakarta by har en haandfuld hovedattraktioner i form af gamle paladsbygningsruiner fra datidens royale og et marked, der traditionen tro handler med soelvsmykker og andet lokalt haandvaerk, men desvaerre har byens popularitet forpurret en god del af aegtheden i den forhenvaerende kongeby. Vi holdt os derfor fra disse steder, som efter sigende har udviklet sig til baser for at snyde pengene ud af lommerne paa besoegende, med garanti for hassle, der til dels overskygger den egentlige historiske attraktion - vi orkede det simpelthen ikke.
Istedet planlagde vi at tage en dagstur til den naertliggende vulkan Gunung Merapi, hvis 2911 meters hoejde, vi havde ideer om at bestige, for at opleve et vidunder af en udsigt tilsat solopgang og en koelig brise paa toppen.
Men Merapi skulle vise sig at vaere en af verdens mest aktive vulkaner, og naturen valgte altsaa at spille med musklerne netop som vi havde taenkt os at besoege den hoeje top.
Kun faa maaneder inden vi ankom til Yogyakarta var Merapi kogt over i et enormt udbrud, der havde medfoert store evakueringer, katastrofe og doedsfald og saarede i flere landsbyer for foden af bjerget. Siden da har destruktoeren egentlig holdt sig i ro, men alligevel var naturen langt fra faerdig med at bevise  sin styrke. For med regnsaeson kommer vand, og med saerligt store maengder, der har vaeltet ned lige praecis tiden omkring vores andet besoeg i Indonesien, har det sat noget af en lavine igang. Endnu engang har de omkringliggende landsbyer vaeret ofre for masseoedelaeggelse i stor stil, da regnskyllene har medfoert mudderskred i de absurd store maengder aske, der ligger tilbage fra udbrudet i oktober. Graa-sorte, tunge masser er vaeltet nedover landet og har udryddet lokale afgroeder, vaeltet bambushytter, kolapset flere mindre broer og oversvoemmet veje, hvorefter det har lagt sig som et tykt lag af uoverskueligt opryningsarbejde foerend lokallivet igen kan gaa sin vante gang.
Altsaa var der ikke rigtig nogen landsby tilbage for os at tage til, for at starte vores trekkingtur op ad bjerget, og der var heller ingen sikkerhed for den gennemvaedede vulkanaskes opfoersel, om vi forsoegte os at bestige temperamentsfulde Merapi.

Yogyarkarta-besoeget endte altsaa mest af alt i spadserture rundt i byens hyggelige kvartere og farvestraalende, lokale markedspladser. Vi aergede os en smule over de forhindringer naturen havde skabt for vores eventyr, men da vi efter en lille uge i Javas kendte kulturby tog bussen videre mod nye destinationer, fik vi virkelig sagens alvor at se. Vaade askebunker taarnede sig op langs vejene kilometer efter kilometer, og daekkede enorme omraader og landsbyer, der stod tilbage som slugt af de graa masser - ingen tvivl om at Merapi var langt fra bestige-vaerdig, og konsekvenserne af naturens destruktive kraefter stod pludselig, uhyggeligt klokkeklart for os.