Gensyn med SAE LAO og farvel til KOLAO

Trip End May 19, 2011

Sengkeo (Bob's) Guesthouse

Flag of Lao Peoples Dem Rep  ,
Wednesday, November 17, 2010

Lidt hektiske dage, med mange timer paa farten fulgte vores afsked med kaempe-grotten i Ban Kong Lo.
Vi nedlagde kilometer efter kilometer, og da vores laotiske visa var enden naer maatte vi ogsaa til at overveje, hvordan vi skulle afskaffe den kaere bike bedst muligt. Paa vej laengere mod nord, stoppede vi ind forbi Laos' chillede hovedstad, fik produceret en god stak salgs-annoncer, og plastrede byens backpacker-/expatomraade in i sedler med 'KOLAO til salg'.
Paa vej videre herfra havde vi lige en enkelt overnatning i en lille by langs landevejen, og saa ankom vi ellers naeste formiddag til den lille, festlige by lidt hoejere oppe i det laotiske bjerglandskab; vi var tilbage i Vang Vieng.

Det var et glaedeligt gensyn med Sengkeo, og - selvom om der godt nok ikke lige var nogen udover katten til at byde os velkommen derude - ogsaa et hyggeligt gensyn med SAE-Lao projektet ude i Nathong Village. Dejligt at se, at mudderhus-skole-projektet stod fint og naesten faerdigbygget, men desvaerre havde Sengkeo daarlige nyheder. Siden vores farvel til SAE-Lao havde der kun vaeret en enkelt frivillig, og paa grund af travlhed med rishoest, var hele projektet nu sat paa stanby paa ubestemt tid. Oekonomien koerte ikke rigtig som den skulle for manden med de store ambitioner, og hans franske halvdel af projektet, Anais, var tilbage i sit hjemland og nygravid.
Det hjalp dog lidt paa de mange forhindringer, at Sengkeo straks forelskede sig i vores KOLAO, da vi trillede ind til familiens bopael og guesthouse. 'Naeh, sikke et smart bagagebaegerXXX' og 'Ja, den er da i rigtig god stand, min kone synes ogsaa den er fin', saa efter lidt overvejelse, en provetur og lidt venne-nedslag i prisen, saa gik det saa nemt, at Sengkeo blev den nye ejer af hvad der havde vaeret vores trofaste rejsekompan gennem den seneste maaned.

Det var rart at vaere tilbage i Vang Viengs velkendte gader og straeder, og vi maeskede os i billige drinks og beerlao, stenovnsbagt pizza og store baguettesandwichesXXX med rigtig ost; mums filibaba. Desuden var vi saa heldige, at kunne faa lov til at nyde alle herlighederne sammen med Luc og Mag, som vi havde aftalt at moedes med her; det goer bare det hele meget bedre naar selskabet er velkendt og godt.
Vejret var helt i top og, hvor var det dog rart, at holde en pause fra motorcykelkoersel og bare kunne fulde sig og chille et par dage.

birtemogens
birtemogens on

Vi putter lige en lille hilsen ind her:
GLÆDELIG JUL OG GODT NYTÅR !!!
Danmark forbereder sig på julen, idet der er sne overalt - rigtig smukt, når man som pensionist ikke er tvunget ud i kulden og mørket hver morgen.
Det ser jo anderledes ud hos jer.
Knus fra
Mogens og Birte

elinatroels
elinatroels on

Hej Farmor og Mogens.
Tusind tak for jeres hilsen, og i lige maade; haaber i har haft en hammer hyggelig jul, og faar et godt nytaar her om et par dage..
Det er ikke saa julet hernede, nej - det er lidt svaert at maerke julestemningen paa en palmestrand i heden, men vi var til britisk julemiddag d. 25, saa det hjalp en hel del paa det. Med traditionel engelsk mad (med Malaysisk touch) og alt muligt hyggeligt..

Har det egentlig fint nok med at slippe for sneen i aar, det er sjovere med sand mellem taerene og saadan noget. Men maa indroemme at jeg savnede en lille smule, at vaere en del af jule-hyggen derhjemme, mest fordi jeg savner jer og resten af familien en hel del efterhaanden.
Men dejligt at hoere at sneen ikke gaar jer paa, det er jo luksus naar man bare kan nyde den..

Varme hilsner og alt muligt godt herfra
Kaerligst
Elina