Gensyn, vandfald og skorpioner

Trip End May 19, 2011

Samly Guesthouse

Flag of Lao Peoples Dem Rep  , Salavan,
Wednesday, November 10, 2010

Ikke laenge efter vores afgang fra Sekong, ankom vi ganske problemfrit til den lille landsby Tat Lo, der bryster sig af vaeldige vandfald. Vores mening var egentlig bare lige at slaa et smut forbi, for derefter at suse et godt stykke videre ad de laotiske landeveje, men vi skiftede hurtigt mening efter vores ankomst hertil.. For lige der, paa en lille cafe ved grusvejen sad de fire franskere, som vi sidst havde vinket farvel til et sted tilbage i Cambodia. Et vaeldigt glaedeligt gensyn, der resulterede i faellestur til et enormt vandfald og en aften spaekket med hygge, kortspil, grin og rejseanekdoter.

Tat Lo forekom i det hele taget hammer hyggelig, og boed varmt velkommen med den herlige chillede Laos-idyl.
Smaa guesthouses spredt langs en lille, stoevet grusvej, hvor de roedeste chili laa til toerre udenfor, paa rissaekke i vejkanten under eftermiddagssolen. Og hoens og katte og boern og smil om ethvert lille hjoerne; herligt herligt.

Genforenede med de fire fra Frankrig besoegte vi det vaeldige Tat Suong lidt udenfor byen; et helt enormt hoejt vandfald, der godt nok ikke havde saa voldsomt meget vand at prale af, paa grund af toersaesonen.
Men hoejt var det, og med taaspidserne naesten ud over kanten, var det en imponerende oplevelse at staa paa toppen af giganten. En enkelt smal straale fossede ned langs klippevaeggen og understregede hvor langt der egentlig var ned; wow et sus.

Endnu et farvel - og paa gensyn - til vores rejsekammerater tidligt naeste morgen, og saa skulle vi ellers et godt stykke videre, paa vores lille motorcykel.
Cafe-vaerten var flink og interesseret, og gav os raad om en smutvej, der var 'ganske udemaerket' og 'meget hurtigere' end den vej vi egentlig havde planlagt. Saa ved godt mod drog vi afsted med naesen vendt mod dette fantastiske shortcut.