Paa en groen groen bakketop...

Trip Start Feb 21, 2010
Trip End May 19, 2011

Khamphoui Guesthouse

Flag of Lao Peoples Dem Rep  ,
Thursday, November 4, 2010

Piece of cake var de foerste smaa 20-30 kilometer paa motorcykeltur fra Pakse til Champasak. Uden de store forhindringer kunne vi koere ad ganske udemaerket asfalteret landevej, og for foerste gang rigtig begynde at nyde friheden ved at have eget transportmiddel.

Da vi naaede Mekong, var det en stor toemmerflaade af et skib, der bragte os - med motorcykel og det hele - det sidste lille stykke tvaers over floden og frem til selve Champasak.

Byen er ikke saerligt meget stoerre end en hyggelig lille gade paa nogle faa kilometer og saa de omkringliggende rismarker, og stedet virkede en smule oede. De lokale laoteres smil var store og varme som altid, og saa var vi saa heldige at blive budt velkommen sent paa eftermiddagen af en straalende regnbue og en himmel i gyldent skaer.

Efter en overnatning paa et af landsbyens smaa guesthouses koerte vi dagen efter videre mod Champasaks hovedattraktion et par kilometer derfra. Her ligger nemlig ruinerne af et gammelt Khmer-tempel ved navn Wat Phu, paa en groen groen bakketop, der udover de flotte ruiner byder paa en vidunderlig udsigt.
Utallige rustikke, slidte og ulige trappetrin af store, firkantede sandstens-blokke foerte os til tops, og selvom vejret var vaadt og graat, var det bestemt et imponerende syn der moedte os.

Et par timer vandrede vi rundt i de delvist mos-tilgroede ruiner; noed udsigten og alt det groenne, beundrede dekorationer og geometri i byggerierne, og fnisede stille af buddhistiske munke paa tur, der med videokamera og praktiske trekking-sandaler, naesten var mere turister paa stedet end vi var. Selvom Wat Phu paa flere maader mindede meget om de Khmer-templer vi havde oplevet i Siem Reap, Cambodia, var der ikke noget der skuffede os her, trods Angkor Wat har en stoerrels at prale med, som Wat Phu ikke rigtig kommer i naerheden af. Stemningen her var til gengaeld endnu mere nede paa jorden, og antallet af besoegende meget meget faerre.

I aergeligt regnvejr drog vi efter tempel-ruinerne videre paa tur. Krydsede Mekong endnu engang og koerte en anelse laengere syd-oest paa.