Dag 5: Risterasser, rishoest og risvin

Homestay

Flag of Vietnam  ,
Monday, September 20, 2010

Dagens tur: 10 km trek i Sapa

Tidlig morgen i Sapa, stod vi op til morgenmad paa hotellets terrasse med en spektakulaer udsigt over den rismarks-besatte dal nedenfor Sapa by.
Sapa er en populaer destination for besoegende i Ha Noi, da der gaar en jernbane-linje naesten direkte fra Vietnams hovedstad til den lille kulturelle by Sapa.
Der arrangeres 1-2-3-dages ture i massevis fra Ha Noi hertil, og turisterne kommer for - som os - at opleve det smukke omraade, og stifte bekendtskab med den lokale H'Mong minioritet.
Vores guide for dagen var selv en ung 'Black H'Mong' kvinde paa vores alder, og vaeldigt snakkesalig og smilende, viste hun os vej paa en gaatur ad smaa stier og stejle grusskraenter.

'Black H'Mong' folket er klaedt i sorte klaeder dekoreret med imponerende detaljerede, farvestraalende moenstre. Toejet producerer de af hampplanter, og det er noget af en proces.
Foerst dyrkes hampen paa store marker - og ja de er over alt i omraadet; hampplanterne vokser altsaa praktisk talt i vejkanten. Ifoelge vores guide giver det ingen problemer med politi eller regering, da folk ved hvor vigtige planterne er for H'Mong-folkets tekstil-produktion, og der er derfor virkelig ingen, der udnytter det paa andenvis; det er sgu da imponerende.
Naar planterne er hoestede og toerrede, skraelles der strimler af stilken, som derefter 'flettes' sammen, for at skabe en laengere 'traad'. Sidst men ikke mindst, skal det farves i et planteafkog over nogle dage, og saa er det endelig klar til at blive vaevet sammen, og brugt til toejproduktionen. Alt dette er selvfoelgelig gjort ved haandkraft, og at 'flette hamp-traade' er saadan en lille hygge-beskaeftigelse, som foregaar under en gaatur paa vej til markedet eller lignende.

Den ti kilometer lange gaatur fra Sapa foerte os til vidunderlige udsigter over rismarker saa langt oejet raekker, hyggelige smaa landsbyer med indbyggere fra forskellige minioritets-grupper (hovedsageligt H'Mong), og et imponerende sceneri af rishoest ved haandkraft.
Ved dagens slutning endte vi ved det homestay, der skulle huse os natten over. Ligesom sidste homestay-oplevelse, blev der serveret umaadeligt store maengder laekker laekker mad, og med et shot risvin medfoelgende til cirka hveranden mundfuld. Homestay-familierne er selvfoelgelig meget gaestfri og aabne, og saa har de en eller anden trang til at drikke de besoegende turister fulde.
Risvinen smager en anelse alla tequila, og er altsaa ret harskt, men det er bare slet ikke saa staerkt som det smager. I hvert fald har det ikke lykkedes de lokale at faa os helt ud af balance, selvom der er blevet haeldt flere af de smaa glas ned, end vi til sidst havde tal paa. Vores guide paa den anden side hang halvsovende med hovedet den sidste times tid af aftenen, hehe, Nam the Man; sikke en hardcore biker..