Det siges at vaere verdens syvende vidunder

Trip Start Feb 21, 2010
Trip End May 19, 2011

#10 Guesthouse
#10 Lodge

Flag of Cambodia  , Khétt Siem Réab,
Thursday, October 21, 2010

Cambodia er fattigt og Cambodia er paa verdensplan bare et lille land, men til gengaeld kan cambodianerne bryste sig af, at ligge land til intet mindre end verdens stoerste religioese bygningvaerk; Angkor Wat - hvilket desuden ogsaa er eet af verdens syv vidundere.
Netop de mange templer ved Siem Reap er af samme grund landets stoerste turist-magnet, og det er efterhaanden blevet en dyr fornoejelse at faa lov til at vandre rundt i de gamle Khmer-bygninger, mere eller mindre i ruiner. Men trods den stak dollars, der kraeves ved indgangen, er det ikke en attraktion man bare saadan lige springer over under et besoeg i Cambodia - vi gentager; det er altsaa verdens stoerste religioese bygning, hvilket vel burde vaere grundlag nok til at vaekke interessen, det var det i hvert fald for os.

For at undgaa en kvalm overdosis paa templer begyndte vi dog vores besoeg i Siem Reap, med en af de andre faa attraktioner byen har at byde paa. Naturligvis er dette i smaatingsafdelingen sammenlignet med selveste verdenskendte Angkor tempel-land, men vi noed det nu alligevel.
Helt kvit og frit tog vi paa en laererig guidet tur paa besoeg paa en silkefarm, hvilket endda viste sig at vaere mere imponerende end forventet. Her blev vi i detaljer praesenteret for processen helt fra larve til faerdigt produkt, og er du gal man det er noget af en process.

Foerst og fremmest har man sommerfuglene - som rent faktisk er en slags natsvaermere i dette tilfaelde. De parres naturligvis, og der laegges aeg. Naar aeggene klaekkes passes, plejes og fodres de smaa larveunger i 20 dage, indtil de er store og fede, og klar til at forpubbe sig. Larven bygger sig sin pubbe, og forbliver derinde i 10-12 dage hvorefter den bryder ud som en nylavet natsvaermer, og samme cyklus kan begynde forfra.
Det er pubberne der er den direkte kilde til det endelige produkt; det er herfra silken udvindes. Det yderste lag af pubbe-'skallen' er af en grovere kvalitet og bruges derfor til raa-silke, mens de inderst lag er langt finere og resulterer i et bloeder, mere fintvaevet produkt.
For at udvinde silketraadene fra pubberne, koges disse i vand, og sim-sala-bim, det bliver straks meget nemmere at faa traadene viklet ud af den klump larven har efterladt sig.
Herefter behandles traadene og goeres klar til brug.

Inden der vaeves, designes og farves moenstrene. Det vil altsaa sige, at der sidder en dame og binder smaa plasticsnore omkring traadene, der hvor det udvalgte moenster skal have en anden farve, og saa fungerer det ellers lidt alla batic-farvning derefter.
Sidste stop i rundvisningen i produktionen, var vaeveriet, hvor der var fuld gang i en lang raekke manuelle trae-vaeve. Kvinderne her oplaeres over et-to aar, og saa er de ellers fast beskaeftigede med en imponerende produktion af silkestoffer herefter.
Vi afsluttede turen i den oplagte souvenirshop, der var tilknyttet stedet. ALT taenkeligt kunne koebes i silke, og det var et vaeld af farver og skindende tekstiler der moedte os. Fint var det, og lokkende at erhverve sig noget skoent i silke, men desvaerre ogsaa pokkers dyrt, saa vi noejede med at ose lidt.

Dagen efter allierede vi os med en flink, skaldet New Zealaender ved navn Ruben, og tilsluttede os hoben af besoegende i det enorme tempelbesatte omraade nogle kilometer udenfor byen.
For at faa saa meget ud af den dyre entre-billet som muligt, startede vi med en solnedgang over selve hovedtemplet Angkor Wat. Det er uden tvivl her den stoerste del af foto-snappende besoegende samles, og det var da ogsaa helt overvaeldende fantastisk stort.
For ligesom at saette stoerrelsen i perspektiv, saa kraver et besoeg til Angkor-templerne altsaa enten en tuktuk eller andet koeretoej, for at kunne komme rundt til bare den inderste cirkel af Khmer-templer. Hovedparten af besoegende vaelger at bruge tre dage paa tempel-kiggeri, og vi har moedt flere, der mener at intet mindre end en uge kan goere det - det er virkelig virkelig stort!

Vi noejedes dog med en enkelt dag, og med en start inden solopgang, havde vi faaet saa ganske rigeligt tempel-stemning hen ad eftermiddagen. Vi har selvfoelgelig derfor kun set en lille bitte del af det store hele, men for os var det nok, for selvom det er noget saa imponerende, og wow-foelelsen rammer ved hver eneste indgang til hvert tempel, saa er det ogsaa meget det samme.
Det er enorme, graasorte sandsten stablet i en slags puslespil, og dekoreret med et vaeld af udskaeringer af forskellig slags.

Hovedtemplet Angkor imponerede allermest med stoerrelsen, og naeste stop i tempelland - Bayon - havde vaeldige dekorationer at byde paa. Her stikker 'taarnspidser' op i massevis, og alle er dekorerede med enorme udskaarede ansigter, der vaager over stedet med et fredfyldt udtryk. Stemningen var fantastisk, og templet var langt fra overrendt under vores besoeg. Da det stadig kun var begyndelsen paa dagen, var det naesten ikke til at faa nok af fortidens Khmer-efterladenskaber, og med de mange sten-ansigter mod den klare blaa himmel, fandt vi i den grad hvad vi var kommet efter.
Bayon ligger, som det stoerste af templerne i denne del af Angkor-herlighederne, indefor bymuren, der troner sig op omkring det saakaldte Angkor Thom.
Angkor Thom har i sin tid vaeret en Khmer-by - faktisk selveste hovedsaedet for Khmer Rouge - men det eneste, der er tilbage at se her er de mange templer af sandsten og saa den enorme bymur. De davaerende trae-huse er naturligvis gaaet til i aarenes loeb, saa det er puslespillet af dekorerede tempel-sten, der staar tilbage mere eller mindre i ruiner.

Tredje tempel, der efterlod et saerligt indtryk var Ta Prohm templet. Her har naturen gennem aarene overtaget, og det indgyder respekt for naturens krafter ved synet af enorme traeroedder, der har boret sig ind gennem tempel-murene. Mos og klatreplanter giver alt det graa et flot groent touch, og roedder fra store traeer vaelter nedover bygningerne og forbinder vaerkerne smukt med det omkringvaerende landskab.
Paa grund af de altaedende traeroedder er Ta Prohms mure flere steder kolapsede, og her er stoerre dele af templet, der ligger i ruiner i store stenbunker. Det goer i virkeligheden kun oplevelsen mere autentisk og spaendende, og stemningen i jungle-templet var helt optimal.

Vores dag var yderligere pakket med fem-seks andre mindre templer, og selvom den flinke tuktuk-chauffoer havde indvilliget i at koere os rundt helt til endnu en solnedgang over Angkor Wat, maatte vi give op tidligere end forventet.
Det var mange mange timers vandren rundt i helt eller halvt genopbyggede tempel-ruiner, og det var udmattende allerede hen ad eftermiddagen.
En dag var rigeligt, og selvom der var meget vi slet ikke naaede i naerheden af at opleve i den arkaeologiske park, saa fik vi oplevet hvad Angkor Wat havde at byde paa i den maengde vi nu kunne overskue.
Siem Reap var hyggelig og de historiske templer overvaeldende, saa selvom vi kun spenderede to naetter, og drog videre allerede inden solopgang den efterfoelgende dag, saa synes vi selv vi fik smagt paa et ordentligt stykke af kagen.