Alaska Super Club

Trip Start Feb 21, 2010
Trip End May 19, 2011

Flag of Cambodia  ,
Tuesday, October 19, 2010

Kampot er en lille hyggelig by i det sydlige Cambodia. Vores lyst til at tage hertil, bundede i hvad der i guiedebogen loed som et vaeldigt indbydende treck til den saakaldte 'Bokor Hill Station' taet herved. Bokor er en lille landsby i Cambodias hoejlande, opbygget under den franske kolonisering. Siden franskmaendene forlod stedet, har det staaet oede hen, og staar nu som en tilgroet spogelsesby i hoejlandenes koelige dis. Tomme gader og forladte bygninger efterhaanden overtaget af den naervaerende natur, ja det synes vi loed som noget der var vaerd at aflaegge et visit.
..Men ruten derud var efter sigende delvist oversvoemmet, og da det derfor kun var muligt at tage paa en alt for dyr guidet tur derop, ja saa maatte vi skuffede droppe den ide igen..

Heldigvis er Kampot en ganske nydelig by indhyllet i en hyggelig, rolig stemning, saa det var altsaa ikke et helt slemt sted at strande for en nat, med vores planer gaaet i vasken.
Guesthouset hvor vi bosatte os for natten, var helt optimalt; vi fik os et yderst billigt, ganske udemaerket vaerelse, gaardhaven var indbydende og chillet, og saa boed det hjaelpsomme personale, som en standard, paa en kold fadoel naar der blev tjekket ind - saa kan man vidts ikke forlange mere!
Solen skinnede vaeldigt paa den lille by, og lige overfor vores guesthouse fandt vi os et dejligt lille bambus-skur af en bar, hvor australieren Tom boed paa bajer, hyggesnak og skak. Samme aften udmundede desuden i, at Troels, via en fuldskaegget amerikaner, blev medlem af en skaeg-klub, hvilket vel ogsaa kun var paa tide, med det fantastiske cykelstyr, der efterhaanden kroeller musketer-vaerdigt over overlaeben.

Derudover fik vi kigget rundt i kroge og sidegader af Kampot. Handlede guleroedder og frugter hos hyggelige groenthandlere, beundrede den yderst besynderligt konstruerede - og tydeligt flere gange 'lappede' - bro henover floden, spiste hjemmelavede brownies hos en storsmilende bagerkone og fandt fine, farverige gadehjoerner hist og her.
Vi ville vaeldigt gerne kunne fremvise nogle af de fotografier vi fik taget af stedet, men det forholder sig bare saadan, at kameraets hukommelseskort besluttede sig for at sluge naesten alt bevis paa at vi nogensinde har vaeret paa besoeg i Kampot. Saa altsaa et enkelt - ret random - billede, fra guesthouset gaardhave er hvad vi kan byde paa, beklager.
HVIS teknologien ikke havde svigtet os, ja saa kunne i have klikket jer igennem fotografier af blandt andet en kaempe durian-frugt-statue stolt tronende midt i byens stoerste rundkoersel, en flink, overtatoveret australier med blikket rettet mod skakbraettet og en oel ved sin side, en fnise-indbydende kondom-reklameplakat med ekstremt kiksede asiatiske mandlige modeller, et helt mintgroent gadehjoerne-hus med en komplet matchende bus parkeret foran, en nedlukket natklub til salg ved flodbreden med det meget besynderlige navn 'Alaska Super Club', og meget meget mere - ja det er sgu en skam, at gaa glip af, sorry.

Det er ikke fordi Kampot slog benen helt vaek under os, men hvis det ikke var for vores videre rejseplaner, kunne man let lokkes til at blive laengere - trygt og godt foeltedes det at vaere her, og saa moedte vi en god haandfuld rigtig flinke og hjaelpsomme folk..