Hyggelige Hoi An

Trip End May 19, 2011

Tan Phuong Hotel

Flag of Vietnam  ,
Friday, October 1, 2010

Blot en lille times tid mast ind mellem nysgerrige vietnamesere paa bagsaedet i en lokalbus fra Danang, og saa ankom vi nemt og sikkert til hyggelige Hoi An; piece of cake.

Hoi An byder paa et ret godt udvalg af laekkerier, men vigtigst af alt, fandt vi her en dejligt nede-paa-jorden-stemning, som vi ellers har savnet flere steder, vi har besoegt i Vietnam.
Byen er lille og tydeligt praeget af datidens kolonisering, med gammel, fransk arkitektur prydende de smalle, hyggelige bygader. Her bugner af souvenirshops af forskellige slags, men de fleste er saa fine og farverige, at det faktisk ikke bliver saadan kvalmt for meget, men i stedet komplimentere omgivelser ganske udemaerket.

Desuden er byen kendt for de naermest uendelige valgmuligheder af smaa skraedder-bikse, der praeger bybilledet, og er komplet umulige at overse.
..Og naar det nu var saa lokkende billigt, ja saa kunne soestrene Munk ikke holde sig fra den lille luksus at faa sig skraeddersyet de flotteste matchende uldjakker. Der blev valgt for, farver, tesktiler, knapper og stil, og vi blev maalt fra top til taa, i den lille butik, som vores rare guetshouse-mand i Danang havde anbefalet os.
Som fod i hose var det faerdige resultat, og vi kunne veltilfredse forlade shoppen med poserne fulde af perfekte, nye klaeder. Vi holdt dog igen, da skraedder-damen med sin bedste overtalelsesteknik forsoegte at faa vores opmaerksomhed rettet mod de overdaadige balkjoler som 'hun skam ogsaa sagtens lige kunne faa bikset sammen til os i en fart, hvis det skulle vaere..'
Soester-Signe har allerede sidenhen sendt e-mail hjemmefra, med pral om at jakken er taget i brug i den tyske efteraars-kulde, og ja, Elina maa vente lidt foer kreationen kan komme til nogen nytte.
Troels kiggede med fra sidelinien, og synes da at det var hyggeligt nok, men ogsaa lige lidt kedeligt i laengden, saa ja, vi lavede altsaa ogsaa andet, paa vores to, smaa dage i dette skraedder-mekka.

Paa en lille, familie-ejet restaurant meldte vi os til et annonceret madlavnings-kursus, og moedte op en eftermiddag, med iver for at laere noget af den vietnamesiske kogekunst.
Vi fik hver besked paa at vaelge en ret fra deres fyldige menu, og saa fik vi ellers diverse ingredienser til raadighed, samt familiens aeldste datter som instruktoer.
Det var en hammer hyggelig oplevelse og - om dog lidt haardt arbejde - spaendende, at laere noget om det asiatiske koekkens hemmeligheder. Det smagte himmelsk, da fisk, rejer, kylling og groensager var faerdigstegt i de friske urter, men forberedeelsen maettede naesten ligesaa meget. At snitte de farvestraalende raavarer i smaatern paa skaerbraettet, og at staa i de velduftende dampe over potter og pander, det var alt sammen en vigtig del af den fulde smagsoplevelse det endte ud i.

Med fulde maver kunne vi saa vandre Hoi Ans gader tynde, og maette vores oejne og hjerner paa indtryk fra den farverige, hyggelige by, praecis som vi var maettede af vietnamesiske godter i vores maver. To dage var naesten for kort tid at spendere her, ikke fordi vi foeler at vi gik glip af noget, men mere fordi byens stemning var dejligt beroligende, og hurtigt fik taget om os. Men med stadig flere planer indenfor de vietnamesiske graenser, og nu kun en uges tid tilbage af signes ferie i Asiens land, var vi forholdsvis hurtigt paa farten igen.