Et glimt af solen

Trip Start Feb 21, 2010
Trip End May 19, 2011

Flag of Vietnam  ,
Tuesday, September 28, 2010

Maalet med at tage til Danang var hovedsageligt oensker om badning i det salte hav og stranddasning i solen med en kold bajer indenfor raekkevidde - vi synes ligesom alle tre, at vi fortjente noget i den dur, efter Ha Nois mylder og larm, og det stramme program de elleve dage paa motorcykel.

At valget faldt lige paa Danang, ud af de flere forskellige byer, der ellers er stroeet ned langs den vietnamesiske oestkyst, skyldes hovedsageligt det eneste backpacker-guesthouse de her havde at byde paa; Hoa's Place. Vaeldigt posetivt omtalt i guideboegerne, fik vi hvad vi forventede hos den lille hyggelige familie, der boed velkommen kun faa meter fra stranden. Et varmt og aabensindet sted med laekker faellesmiddag hver aften og en stor tillid til gaesternes aerlighed, som ellers kan vaere svaer at stoeve op i Vietnam.

Vejret synes desvaerre ikke lige at det var tid til solbadning og udendoersliv, da det for det meste var regnfuldt og graat. Vi naaede lige en laekker dukkert i de vesterhavs-vilde boelger den foerste dag, og saa gav vejret os ellers en god undskyldning, til at ligge paa langs i vaerelset og se film det meste af dagen - hvilket der nu heller ikke skal vaere noget brok over.

Men udover stranden har Danang en enkelt, men vigigt atraktion at byde paa; 'Marble Mountains'. Saa vi trodsede selvfoelgelig det lidt kedelige vejr og tog paa tempel-kiggeri paa den stoerste af disse marmor-besatte klipper, der stikker op i det ellers ret flade landskab.
'Marmor-bjergene' bestaar af fem klippetoppe, opkaldt efter hver sit element, som de siges at repreasentere; 'Thuy Son' (Vand), 'Moc Son' (Trae), 'Hoa Son' (Ild), 'Kim Son' (Metal eller Guld) og 'Tho Son' (Jord).
Hvert bjerg huser flere templer, pagodaer og religioese udsmykninger, men 'Thuy Son' er det stoerste, mest  udsmukkede og mest besoegte af de fem.

Nedenfor er der selvfoelgelig en helt enorm produktion af marmorsouvenirs i alle former og farver. Alt fra smykker, nips, pyntegenstande og koekkengrej, til diverse moebler og flere meter hoeje marmor-figure, mange med religioest tema. Grusvejen her er flere steder daekket af et hvidt lag stoev af knust marmor, fra arbejdet med den populaere sten.
Foerhen hentedes materialerne direkte fra klipperne her, men for at det hele ikke skal ende som smilende smaa Buddha-figurer eller to meter hoeje, muskuloese loeve-statuer, er man nu begyndt at importere marmor fra Kina, for at kunne holde produktionen igang.

Vi havde os en ganske fin tur paa den ene af de fem kendte klipper, og med de mange naturlige grotter, 'Thuy Son' havde at byde paa, var der ogsaa lidt god udfordring tillagt de ellers rolige tempelbesoeg. Udsigten fra toppen havde ikke meget at prale af, da Danang tydeligvis er en by i udvikling, men langt fra faerdigbygget. Der er ingen tvivl om at der er store planer om at Danang inden for faa aar, skal ende som en gedin turist-magnet, da der er fuld gang i hotelbyggerier langs stranden nedenfor klipperne. Store, tomme grunde, der nogle steder saa smaat var ved at have faaet nogle vaegge stablet op, og et hav af maskiner i arbejde - ikke en hammer idyllisk udsigt, udover det store, brusende kinesiske hav selvfoelgelig.

Da vi havde oplevet hvad det mest velomtalte marmorbjerg havde at byde paa, maatte vi indse at regnsaesonen truede henover os, og at der derfor nok var lange udsigter til et strandvenligt vejr. Saa vi drog lidt laengere sydpaa med oensket om solbadning streget af listen, og nye planer i tankerne.