Dag 11: At kunne skimte maalstregen

Trip End May 19, 2011

Flag of Vietnam  ,
Sunday, September 26, 2010

Dagens tur: Ba Be National Park - Ha Noi = 210 km

Sidste dag paa motorcykeltur inkluderede en god portion kilometer foer vi var sikkert tilbage i Vietnams hoveddstad.
Det ville nu have vaeret okay overkommeligt, hvis det ikke var fordi, at Nam havde reserveret busbiletter tilbage til sin hjemby sydpaa til samme eftermiddag, og mente derfor ikke at vi havde tid til at holde nogen som helst pauser undervejs.
Det var haardt at tage den lange koeretur i naermest et straek, men han gav da heldigvis tid til et stop for frokost ikke saa langt inden vores maal.

Som vi kom laengere ned fra de nordlige bjerge, blev luften lunere, og som vi naermede os Ha Noi, blev trafikken tydeligt mere travl.
Ligesom vi havde gjort ved turens begyndelse, skulle koerslen i selve Ha Noi by udfoeres med lokale bag styret. Vi var dog alligevel ret saa nervoese for de sidste kilometer, efter vores sidste ubehagelige erfaring med Ha Nois naadesloese trafik.
Selv inden vi naaede selve Ha Noi, var det tydeligt at maerke, at trafikken blev mere aggressiv, og lastbiler, motorcykler og taxaer buldrede ubehageligt hurtigt forbi. Det var med at holde tungen lige i munden og vi blev flere gange tvunget ud i vejkanten af de dyttende trafikanter, saa det var en lettelse, da vi kunne lade de lokale gutter overtage roret.

Vi ankom - denne gang uden yderligere skraemmer - udmattede til hotellet, med en dejlig foelelse af en nogenlunde vellykket erobring af de vietnamesiske veje.
Det havde virkelig vaeret en smuk tur, med landskaber man ellers kun droemmer om at kunne skue ud over. Kulturelt havde vi ogsaa faaet os nogle uforglemmelige oplevelser, med de hjertevarme homestay-familier og moeder med hyggelige lokale 'hill-tribes'.
Samtidig havde det selvfoelgelig ogsaa vaeret enormt haardt, og vi aergede os delvist over, at have betalt ret saa mange penge for en guide, der ikke altid var til at regne med. Paa den anden side, var det selvfoelgelig ogsaa helt essentielt at have en erfaren gut med sig, naar uheldet ramte os paa den ene eller den anden maade - man kan saa diskutere hvor vellykket han lige fik grejet problemerne.

Med fremtidige planer om en motorcykeltur paa naesten en maaned, uden guide, naar vi naar Laos igen, er det i hvert fald nogle nyttige erfaringer vi har faaet os. Men der er ingen tvivl om, at saadan en tur ville byde paa klart mere nydelse uden en saa stram tidsplan, saa det glaeder vi os til.
Med en tidsplan som den vi fulgte paa denne tur, kan vi saa til gengaeld nu prale af, at have klaret omkring 2000 kilometer, paa stejle, snoede, halvfaerdige veje, paa motorcykel, paa elleve dage; det er sgu da noget af en praestation..