Dag 10: En forhistorisk nationalpark

Homestay

Flag of Vietnam  , VN.02,
Saturday, September 25, 2010

Dagens tur: Cao Bang - Ba Be National Park = 125 km

Dag ti havde dejligt faa kilometer at byde paa, og vi rendte tiltraengt kun ind i faa smaaforhindringer undervejs. Vejret var lidt vaadt og graat, men blev i loebet af dagen lunere og mere klart.

Vi ankom til dagens destination, Ba Be National Park, i loebet af eftermiddagen, og havde altsaa stadig dejligt mange lyse timer at goere godt med, som ikke skulle spenderes paa farten.
Ba Be Netional Park var det mest fredfyldte sted vi laenge havde vaeret, og med endnu en fantastisk soed homestay-familie til at byde os velkommen, var det en rigtig hyggelig oplevelse vi fik af stedet.
Kort efter ankomst fik vi i baad en fin rundtur i den rolige soe, der fylder et stort areal af nationalparkens midte. Under den to timers lange baadtur blev himlen gradvist mere og mere skyfri, og det endte med en dejlig blaa himmel og varmende solskin, vi efterhaanden havde savnet nogle dage.

Cirka midt i sooen ligger en lille bitte klat sten af en oe med navnet 'Widow island'. Myten bag sooen og denne lille oee, fortaeller om en landsby der engang laa der hvor sooens vand fylder i dag. Landsbyboerne fandt en dag, hvad de troede var en vild boeffel i junglen, og bragte den med sig tilbage, og tilberedte et vaeldigt festmaaltid. Alle i byen var inviteret, med undtagelse af en gammel, ensom enke, som ingen ville dele godterne med. Det viste sig i mellemtiden at den serverede boeffel tilhoerte flodguden, som - for at faa del i hvad der var retmaessigt hans - tog form af en tigger og besoegte de festende landsbyboere. Men folket var for graadige til at dele, og jagtede derfor den fremmede tigger vaek. Den eneste i landsbyen, der var godhjertet nok og tilboed tiggeren et maaltid og ly for moerket, var den ensomme enke. Flodguden forklaedt som tigger forlod senere enken, med den besked, at hun skulle stroe ris i en ring omkring sit hus og holde sig indendoere. Samme nat rejste flodens vande sig, og oversvoemmede hele landsbyen, med undtagelse af enkens hus; og deraf blev Ba Be Lake og Enkeoeen skabt.

Efter den hyggelige tur rundt paa soeen noed vi stilheden i omraadet i naerheden, der sprudlede med en vaeldig frodighed af planter og smaadyr.
Med den altoverskyggende rolighed, forekom nationalparken naermest som et lille glemt hjoerne af Vietnam; dejligt afskaaret fra resten af verdens larm og tommult. Det var lidt ligesom om, at tiden laenge havde staaet stille i dette lille samfund, og stod uspoleret tilbage som et minde om glemte tider.

Senere var der selvfoelgelig disket op med et laekkert aftenmaaltid sammen med familien i homestayet, og hvor var det dog rart ikke at vaere helt smadret efter en pokkers masse koersel.
Ba Be National Park gav os en tiltraengt portion overskud, og en fornemmelse af at sidste dag paa farten, paa vej tilbage til Ha Noi, nok skulle gaa fint.