Dag 7: Naar mosekonen brygger i Nordvietnam

Trip End May 19, 2011

Flag of Vietnam  , Hà Giang,
Wednesday, September 22, 2010

Dagens tur: Ha Giang - Dong Van = 156 km

Dagen startede lidt smaa-graat og ikke naer saa varm som dagen forinden, men stadig ganske udemaerket. Selvom taagen omfavnede en god del af udsigten ude i horisonten, var dalene stadig et smukt syn hoejt oppe fra, og til tider skabte de tykke hvide skyer fine ringe omkring bjergtoppene i baggrunden.

Undervejs stoppede vi ved det saakaldte 'Heaven's Gate', hvilket efter sigende skulle byde paa en helt spektakulaer udsigt over omraadet. Udsigten var dog meget meget begraenset, da taagen efterhaanden laa som et tykt, hvidt taeppe nedenfor.
Den lille sti der gaar naaermest langs trappen op ad 'Heaven's Gate'-bakketoppen, er i virkeligheden den gamle rute gennem landskabet her, bygget af franskmaendene i sin tid. Den nye vej - som vi benyttede os af - der gaar lige udenom bakketoppen her, er sidenhen (i 1962) bygget i et samarbejde mellem de naertliggende landsbyer heromkring, og de har ved afslutningen af projektet doebt den 'Happy Road'.

I loebet af dagen blev det koeligere og, da vi kom hoejere op i landskabet startede lidt smaaregn at ridsle ned. Smaaregn virker bare meget heftigere, naar det i farten bliver pisket mod hjelmens visir, saa vi stoppede ind til siden da regnen tog lidt mere til. Ved vejkanten sad tre 'Red Dao' (tror vi nok) stamme-kvinder, samlet om en balje fyldt med en slags blommer, der gror vaeldigt i disse hoejlande. De tre kvinder var smilende, aabne og venlige, og serverede de soede frugter mens de klukgrinede og smaasnakkede paa deres fremmede stammesprog. Den aeldste af kvinderne var noget saa fascineret af det blonde haar og den lyse hud, for nej det er ikke ofte, at der lige kommer tre hvidhuder forbi paa motorcykel her.

Hoejere oppe i bjergene blev taagen taettere; desto laengere vi kom op desto kortere blev vores sigtbarhed.
Det var en smule uhyggeligt at koere igennem den hvaade, hvide luft paa glatte veje, saa det gik langsomt, men heldigvis problemfrit. Det kraever dog en del ekstra overskud i saadan et foere, saa da vi lidt sent paa eftermiddagen endelig kom til en lille landsby med en familiecafee, der kunne servere varm te og laekker lokal spise (hovedsageligt noget med gedekoed), var det virkelig en lettelse, at kunne slappe lidt af.

Videre paa ruten blev landskabet mere raat og dramatisk. De bloede bakker, ternede af marker i forskellige groenne nuancer, blev delvist udskiftet med raa sorte klippestykker stikkende op mellem alt det groenne. Med den graahvide himmel, og taagen stadig naervaerende, virkede landskabet naermest koldt og norddisk - i hvert fald ikke saerlig tropisk.
Efter en uge afsted paa tur, var det faktisk rart med noget anderledes at skue udover til en afveksling, ogsaa selvom det faktisk var ret koldt med vinden mod kroppen, koerende gennem bjerglandskabet.

Forsinkede paa grund af det besvaerlige vejr og lidt problemer med at finde den rette rute, var vi noed til at stoppe for natten i en by tidligere end forventet. Det var nu ganske udemaerket, og rart at slippe for koersel i moerket. Hotellet vi fandt os var ganske fint, og familien bag stedet var noget saa soede. De boed paa saerligt laekker kage i anledning af 'boernenes nytaar' og lovede bananpandekager til naeste morgens morgenmad.
Senere paa aftenen oplevede vi boernenes traditionelle optog i forbindelse med nytaars-traditionen. Og netop som gaden nedenfor vores balkon var fyldt med boern baerende paa flot dekorerede, stjerneformede lamper, gik stroemmen i hele byen; sikke et hyggeligt, varmt sceneri at slutte en ellers kold og udmattende dag med.

Post your own travel photos for friends and family More Pictures & Videos